Juleborde gennem 50 år

Der bliver skrevet et stykke kulturhistorie, når Royal Copenhagen inviterer indenfor til dækkede juleborde på Amagertorv i år.

Over 200.000 mennesker valfarter hvert år til Amagertorv i København, når Royal Copenhagen viser deres smukt pyntede juleborde dækket af adelige, kunstnere, modedesignere, sangerinder, forfattere, skuespillere, kokke, balletdansere, blomsterkunstnere m.fl.

Det er blevet en december-tradition for mange danskere og et tilløbsstykke også for turister. Men bordene er meget mere og andet end blot opdækkede juleborde. De afspejler både det menneske, som har pyntet bordet - og den tid, bordet er dækket i. Bordene har gennem tiden været kunstneriske, opulente, futuristiske, klassiske, surrealistiske, minimalistiske, eventyrlige, rustikke, nostalgiske, barnlige, avantgardistiske, yndige, poetiske, punkede, royale. Ja, hundredvis af forskellige borde har imponeret og inspireret, og den eneste konstant har været porcelænet og den lange række af stel, som Royal Copenhagen har skabt gennem sin 237 år lange historie.

De fleste af os, der har set bordene, har vores helt egne favoritter eller borde, vi aldrig glemmer. Vis mig dit julebord, og jeg skal sige dig, hvem du er ... eller fortæl mig, hvilket porcelæn du har derhjemme, og jeg skal sige dig, hvem du er. Sådan kan man tolke på valget af service.

Europæisk etnolog Lone Rahbek Christensen er forfatter af Royal Copenhagens nye coffeetablebook, 50 år med julens borde, der udgives af det store internationale forlag teNeunes. Hun har forsket i porcelænets kultur og teknik og i Royal Copenhagens historiske arkiver.

  • De fleste af os kender stellene Flora Danica, helblonde musselmalet, riflet musselmalet, Mågestellet, Blåkant, Konkylie, Dagmar, Ildpot, Ursula, Mega, Elements og mange flere. Hvert stel siger noget om den person, der køber det, men også om den samtid, det er blevet skabt i - og det både afspejler og udtrykker tidsånden. Det farvede porcelæn blev fx købt af aristokratiet og adelen. Musselmalet helblonde fandt man hos det bedre borgerskab, mens de velhavende akademikere havde det i riflet. Blåkant fandt man typisk hos lærere og bibliotekarer etc.

Borddæking, servering og måltider skifter også fra årti til årti. Det viser sig tydeligt i bordene gennem de 50 år. Da brunch blev populær, da vi pludselig spiste sushi, da den naturlige, nordiske stil blev et hit osv., fortæller Lone Rahbek Christensen.

Hun har arbejdet for Royal Copenhagen ad hoc siden 1985, selv dækket bordene for år tilbage og studeret den bank af viden og dokumentation, som gemmes i gamle bøger. Hun er selv en passioneret samler og har arvet en del porcelæn fra sin mormor og farmor. Den fascination af håndværket, hun er i besiddelse af, kommer til udtryk i det 222 sider lange bogværk, som netop er udkommet og koster 399 kr.

Se selv den store jubilæumsudstilling med syv nye, smukke juleborde på Amagertorv fra den 15. november til og med 31. december. Og mød Lone
Rahbek Christensen søndag d. 1. og søndag d. 15. december mellem kl. 11-15.

Balletdanser Nikolaj Hübbes bord var en oplevelse uden sidestykke.

Bordet her er dækket af Royal Copenhagen.

Sangerinde Anne Dorthe Michelsens bord var helt enkelt og æstetisk.

Spektakulært bord dækket af blomsterkunstneren Tage Andersen.

Kasper Salto provokerede med sushi-æsker på Flora Danica.

NOMA og René Redzepi stod bag det nordiske bord.

Tage Andersen dekorede et overdådigt bord med Konkylie.

Royal Copenhagen blev grundlagt i 1775 og er en af verdens ældste virksomheder. I mere end 235 år har man fremstillet produkter med den dybeste respekt for traditioner og håndværk. Royal Copenhagen åbnede sin første butik i 1780, dengang hed fabrikken Den Kongelige Danske Porcelains Fabrik. I 1911 flyttede butikken ind i et af Københavns ældste renæssancehuse fra 1616 på Amagertorv.

Alt, hvad der skete i butikken frem til 1844, er registreret i noteshæfter, protokoller og bøger, som er gemt. Det giver i dag et helt unikt indblik og chance for at hente historisk dokumentation. Man ved, hvem der handlede, og hvad de købte, detaljerede beskrivelser af medarbejderne og deres vilkår. I det første år kom der kun 3-4 kunder om dagen, så der var tid til at give god service. Man ved også, at den første kvindelige ekspedient blev ansat i 1846. Og at lord Nelson købte porcelæn til sin elskede lady Hamilton i 1801. Læs mere i jubilæumsbogen, som er fyldt med historiske anekdoter.