
Det var som at vinde hovedpræmien i Lotto, da Birgit fandt de perfekte julestole i storskrald
Da Birgit flyttede, skaffede hun sig af med alt. På nær 10 kasser julepynt og nogle striksweatre. Mød en ægte samler, der bare ikke kan lade et godt stykke julepynt gå sin næse forbi.
AfDa Birgit Lyngbye Pedersen i 2014 byggede sit hus sammen med sin daværende mand, var det ud fra den klare tanke, at det skulle være et mulighedernes hus.
De vidste, at de tre døtre snart ville flytte hjemmefra, og det betød, at boligen skulle kunne bruges til deres næste, ukendte livskapitel.
– Fordi vi ikke vidste, hvad vi “skulle”, var kongstanken at lave et hus, som kunne være dynamisk. Og placeringen betød, at vi kunne lægge en masse af det tidskrævende ved at holde et hus udenfor, for vi bor i en havn, hvor der er en stor græsplæne, der er vand for enden af vejen, der er en stor lege- plads. Så alt det behøvede ikke at være inden for vores fire vægge, ligesom vi ikke ville have tomme rum, når børnene flyttede hjemmefra. Så det var en ramme for et lidt ubekendt liv, som kunne være foranderligt.

Birgits hus er skabt af Lundgaard & Tranberg Arkitekter og består af fire elementer: glas, stål, beton og træ. Træet går igen i flere former, bl.a. som hele vægge af fyrretræ, mens facaden er beklædt med rafter. De drejede træstager er fra Växbo, og bordet er skabt af Lene Tranberg til huset. Wegners JH701-stole er købt brugt i Klassik, fordi, som Birgit siger: “Huset kalder på noget patina, og sammenstillingen af træ og stål og læder passer godt.” For endevæggen står Jonas Bohlins Concrete-stol og en bronzeskulptur af Lisbeth Jensen.

Birgit Lyngbye Pedersen har boet i huset i ti år. Ved flytningen skaffede hun sig stort set af med alt, på nær ti kasser med julepynt og nogle striksweatre, som havde den samme historiefortælling spundet ind i sig som julesagerne.

Birgit har samlet på julepynt i mange år, så ud over at have arvet familiens eget har hun købt rundtom i verden samt suppleret med fund fra bl.a. Instagram.

Pejsen på 1. sal er som regel tændt om vinteren, og den kan drejes,så man får glæde af ildkigget, uanset om man sidder i karnappen bag den, ved det runde spisebord eller i lædersofaen. På den loftshøje reol står bl.a. en kirke, som Birgit har fået i kalendergave af sin veninde. Løfter man taget, er den fuldt møbleret. Lidt højere oppe står to keramikvaser af John Kørner.
Betaget af historierne i gammel julepynt
Livet blev foranderligt, for parret blev siden skilt, og i dag er Birgit både nygift og bruger sit hus til at lægge rammer til det akustiske musikprojekt Brodie Sessions, der inkluderer seks-otte koncerter om året, som filmes analogt og for nylig har affødt en vinylplade med de bedste takes.
Fællesskabet, det håndholdte og det improviserede inden for delvist faste rammer passer i det hele taget Birgit godt, og det er også den ledetråd, der dominerer hendes forhold til julen, for hun har samlet på julepynt stort set hele sit liv, men ud fra et nysgerrigt sind.
Således har Birgit både en samling af gamle plakater, bunker af broderede juletekstiler, (jule)røde ting fra Kina, gamle julepaphuse og et væld af julekugler – typisk fragtet varsomt hjem på skødet fra rejser eller købt i små butikker eller via Instagram.
– Hvorfor jeg samler, er svært at sige ... Men jeg er generelt en sporhund. Og man bliver betaget af farverne og materialerne og den fortælling, der ligger i gammel julepynt. Det er ikke, fordi jeg pynter sindssygt meget op, jeg kan bare godt lide at se på det. Og eje det. Jeg er ikke en jule-aficionado; jeg er ikke, hvad man ville kalde et kæmpe julemenneske. For mig er det bare en leg med farver og former og patina og sammenstillinger af alt muligt.

Den høje reol ryddes for bøger, så snart der skal pyntes op til jul. Her står bl.a. små paphuse. De og Birgits nylige ægteskab inspirerede hendes veninde til at supplere med en kirke. Plakaterne er fra en “plakat-pusher”, Birgit engang havde, og de kommer frem hver jul. Birgit og hendes mand hører kun vinyler, og ved siden af pladespilleren står en oppustelig høne, skabt af Benedikte Bjerre.

Førstesalens endevæg domineres af et stort fotografisk værk af Per Bak Jensen. Bordbænken er tegnet af Finn Juhl, den grønne vintagevase er af ukendt oprindelse, mens krukken i cortenstål fra Them Objects er en gave fra døtrene. De tre bogstavskilte er købt uafhængigt af hinanden, men selvfølgelig med ordet jul for øje.

Halvdelen af andensalen består af to reposer på hver sin side af trappen. Birgit flytter ofte om på sine ting, og de tre stole, der ses her, stod her kun midlertidigt. Som hun siger: “Tingene rykker rundt. Men vi sidder alle steder i huset – alt efter lys og tid på døgnet.” De to stole til venstre er af svenske Mats Theselius, hvoraf den sorte er købt brugt, ligesom tremmestolen af Poul Volther, til højre.

Farvestrålende hjørnesofa er skabt af Tal R. Birgit faldt for tekstilet og formen – den gør hende glad, og den er et godt læsehjørne. Men præcis som med de tre stole på den anden side af reposet står den ikke længere her. De lige så farvestrålende kræmmerhuse er lavet af Birgits døtre, da de gik i børnehave, og for Birgit er de en perfekt blanding af kunst og historie. Alligevel indgår de i kategorien julepynt og pakkes derfor hvert år ned igen.
Årets udtryk afhænger af, hvilken kasse hun åbner først
Alt er arvet eller købt, for selvom Birgit er gammel håndarbejdslærer og bl.a. har et langt spisebord for at kunne bruge den ene ende til konstant at have noget arbejde i gang, består julens fysiske kreativitet og fællesskabet snarere i, at hun nu igennem 25 år har udvekslet kalendergaver med en veninde. Altid ud fra et tema, så man i løbet af året kan indstille blikket; et blik, der ikke mindst handler om omhu og betænksomhed og både er med på rejser, når der syltes eller bages i køkkenet, og når der vælges indpakning.
Når december så kommer, rydder Birgit husets flader og pynter op. Hun holder sig ikke til et fast udtryk, men fortæller nye julehistorier hvert år. Hvilken en det bliver, afhænger af, hvilken kasse hun åbner først.
– Jeg tror, det handler om at dykke ned i noget historie. Den fortælling, man kan skabe med julepynten, er en leg i en periode, fortæller hun.

Der er to køkkener i huset, et nede i stueetagen og så dette på førstesalen. Begge køkkener er skabt af Lene Tranberg som en del af husets faste inventar. Dette er “vinterkøkkenet”, hvor der laves tungere, tidskrævende simreretter. Bagerst står en hvid opsats fra Christian Bruun Cph og en brun skål af Günther Förg. Forrest står et lagkagefad fra Ursula-stellet med en julekage, der er købt i Italien via Instagram, en hvid lågkrukke fra Christian Bruun Cph og et kagefad af Ancher Studio. Lædersofaen (som Einar indtager som det naturligste i verden) er Lifesteel af Antonio Citterio.

Det er Jean Prouvé, som står bag Guéridon-spisebordet, Direction-armstolene og Standard-stolene. Værket på væggen er af Kristian Touborg.

Birgit har friske blomster året rundt, for farverne og sanseligheden er vigtige. Det er kvaliteten af blomsterne også, og derfor ved Birgit, hvilke blomsterhandlere der bedst kan levere hvad. På spiseøen står en glasvase af Tora Urup med hyacinter og tre glasvaser af Nina Nørgaard.

Einar indtager sofaen som det naturligste i verden.
Jeg trækker aldrig julen ned over andre – det er min leg — Birgit Lyngbye Pedersen
Fri leg én måned om året
– Det er også noget med at udfordre det hus, jeg bor i, og at bevare humoren i det. Så jeg ikke bare har en alvorlig, kunstagtig tilgang til mit hus. Den “rigtige” smag. Jeg bliver nødt til at have noget humor ind i mit hjem, og det kan jeg frit lege med i en måned om året og give den maks. gas.
Pynten er kun oppe fra den ene datters fødselsdag den 10. december og frem til 2. juledag.
– Jeg bliver lynhurtigt træt af legen, men lige dér synes jeg, det er mega-sjovt. Og jeg trækker aldrig julen ned over andre – det er min leg. Hvis man vil lege med, er man velkommen, men det er ikke noget, nogen behøver at gøre. Jeg hygger mig bravt med selv at gøre det, og jeg har det svært med folk, der er julestressede. 2. juledag er jeg dog simpelthen så træt af det, så jeg pakker det hele væk igen. Det er bare et øjebliksbillede.

I "sommerkøkkenet” i stueetagen står røde Carimate-stole designet af Vico Magistretti. Birgit var heldig at finde dem sat ud til storskrald og har kun skullet have flettet søgræssæderne om. Spisebordet med mønsteret Straw er fra serien Wood skabt af tekstilkunstner Lisbet Friis.

De røde vaser af Michael Bang og Per Lütken for Holmegaard står egentlig i sommerhuset, men bliver i år brugt til juleopstillingen på grund af farven. Dekorationerne er gamle danske og amerikanske juletræstoppe.

Et lillebitte udvalg af Birgits kæmpe samling af julepynt. Alle kasser fra fx skokøb gemmes og inddrages til juleopbevaring. De gamle kugler af glas er sarte, og Birgit er mentalt indstillet på, at der ryger nogle hvert år – såsom da træet væltede med et brag, to dage før BO BEDRE kom på besøg, og hun måtte pynte om igen.

Den svenske julegris er købt på en dansk Instagram-side; Birgit bruger udelukkende mediet til at holde sig opdateret på kultur- og julefund.

Ståltrappen op til førstesalen udgøres af et helt enkelt gitterværk som kontrast til de massive betongulve og ståldragerne. På tre af husets facader er der rå rafter, mens den fjerde, ud mod den lille have, udelukkende består af høje vinduer, som lys- og varmereguleres med elektroniske gardiner.

Under trappen i stueetagen står Knud Holschers skab på hjul, inspireret af gamle rejsekufferter. Til daglig udgør det opbevaring til “sommerkøkkenet”, fordi der ikke er meget skabsplads i det lille køkken, men i juletiden forvandles det til raritetskabinet – for at få lidt humor ind, som Birgit siger. På næstøverste hylde står nogle af hendes Putz-huse, gamle julepaphuse. På gulvet står en hvid skulptur af Yukari Hotta og en lænestol af Mats Theselius.

Husets gløgg er farligt god! Birgit laver den inspireret af sin østrigske mor med opvarmet rom, der hældes over en sukkertop og flamberes. Sukkertoppen er købt hos Camilla Plum, småkagerne er fra bageriet Juno, opsatsen er fra Christian Bruun Cph.



Som uddannet håndarbejdslærer samler Birgit selvfølgelig på juletekstiler. På den vintage Thonet-bænk (købt via Instagram og sat i stand) ligger en bunke med julekalendere, juleduge, juleløbere, en nissehue og en juleplaid. Træskulpturen er af Erik Thommesen.









