Kære læser,

Vores hjemmeside understøtter desværre ikke Internet Explorer 11. For at få den bedste oplevelse på hjemmesiden og af vores indhold, vil vi bede dig om at anvende Edge, Chrome, Safari eller andre, nyere browsere.

Med venlig hilsen,
May Kjærsgaard,
Digital redaktør

The Audo - Menus showroom overgår alle ambitioner og forventninger

"Det begyndte med ambitionen om at etablere verdens fedeste showroom"

© Mario Depicolzuane & Jonas Bjerre-Poulsen

Stedet der konceptmæssigt sætter nye standarder

Atmosfære. Hvis man kunne købe atmosfære på tube eller som injektion, ville man påstå, at det her sted har fået en ordentlig indsprøjtning af atmosfære. Og så let er den slags ikke. En rar atmosfære opstår ikke af sig selv, men er et resultat af nøje udvalgte farver og materialer og så det der udefinerbare touch, som får ens øjne og krop til at slappe af og gør, at man føler sig hjemme.

Netop hjemmets særlige position i os mennesker er det, som inspirerer arkitekter og indretningsarkitekter i disse år. I en mere og mere sammensat verden af teknologi og hurtighed har vi brug for steder, der omfavner os.

Sådan et sted er The Audo, som konceptmæssigt sætter nye standarder. Det er en arbejdsplads, en café, en butik, snart en restaurant, et samlingspunkt for samtale, et hotel – sidstnævnte kalder man sig dog ikke. Man bruger ordet residence, men de ti hotelværelser er i femstjerneklassen på den der tilbagelænede luksusmåde, som vi er mange, der i dag søger, når vi rejser.

Groft sagt går hotelbranchen i to retninger for tiden: enten mod billige, spartanske værelser a la Wakeup- og Cabinn-kæderne eller mod de mere sofistikerede luksusværelser a la små boutiquehoteller.

© Mario Depicolzuane & Jonas Bjerre-Poulsen

Det er en grandios fornemmelse, der møder den besøgende, når man træder ind på The Audo. En trappe i egetræ fra Dinesen leder op til designfirmaet Menus arbejdsområde. Man vil løbende bruge firmaets designnyheder for at teste dem af på offentligheden. Her ved indgangen anslås den følelse af hjem, som er det gennemgående dna i huset. Møblerne og marmorbordene er fra Menu, og i midten troner den danske keramiker Bente Hansens smukke vase.

© Mario Depicolzuane & Jonas Bjerre-Poulsen

Det ligner en eksklusiv dagligstue, men er The Audos butik, hvor alt kan købes, lige fra møbler til kunst og bøger. Ib Kofod Larsens The Knitting Chair er fra Menu ligesom sofaen, der er designet af Norm Architects. Vægkunsten er af Benjamin Ewing, skulpturen i træ af Nicholas Shurey, spejlet fra Menu, gulvtæppet af Nina Bruun for Menu, gardinerne fra Dedar, og kunst og keramik af Bente Hansen og Sofia Tufvasson. Bogudvalget er sket i samarbejde med Ofr. Copenhagen og Kinfolk. Hele konceptet på The Audo har allerede inspireret udlandet, så der nu indrettes lejligheder i London og senere Berlin med udgangspunkt i The Audos idéer og udtryk.

© Mario Depicolzuane & Jonas Bjerre-Poulsen

I løbet af efteråret åbner der en restaurant på The Audo. Der forhandles for øjeblikket om den endelige kontrakt. Billedet her er fra butikken kaldet Commons. Borde og stole fra Menu, og reolen er skabt til rummet af Kolon.

Meget mere end verdens fedeste showroom

– Det begyndte med ambitionen om at etablere verdens fedeste showroom. Det var tilbage i 2012, og vi brugte samtidig lang tid på at overveje, hvad slags designbrand Menu egentlig skulle være, siger Bjarne Hansen. Han er grundlægger af designfirmaet Menu, som sidste år blev solgt til kapitalfonden Polaris. Heldigvis var kapitalfonden med på idéen om The Audo.
– Min personlige drøm var at lave et sted, hvor design, arkitektur, kunst og mode kunne møde hinanden, og der kunne opstå en dialog. Jeg er optaget af, at mennesker møder hinanden og beriger hinanden. Og nu har jeg faktisk fået sådan et rum med den store trappe med café og butik, hvor vi kommer til at lave vores egne Ted Talks, foredrag, samtaler og i det hele taget udveksling af synspunkter. Vi skal blive klogere af hinandens erfaringer, mener Bjarne Hansen.

Et sted viet til samtale og dialog

Navnet Audo er en forkortelse af den latinske sætning “Ab uno disce omnes", der betyder 'Fra én skal alle lære', som definerer stedet som et forum for folk at dele idéer, erfaringer og viden i. Ambitionen er, at The Audo bliver et mødested, hvor det internationale kunst- og designfællesskab kan komme sammen,
eksperimentere og videregive en unik historie, som de så deler med verden.

© Mario Depicolzuane & Jonas Bjerre-Poulsen

Kunst giver stedet dets særpræg. Her skulptur i keramik af Bente Hansen og gardiner fra Dedar.

© Mario Depicolzuane & Jonas Bjerre-Poulsen

Designdetaljerne er eksempler på den høje kvalitet hos Audo. Her ses en vintageskænk af Kipp Stewart, glasvase og gulvlampe fra Menu.

© Mario Depicolzuane & Jonas Bjerre-Poulsen

En sort unikavase af Bente Hansen.

© Mario Depicolzuane & Jonas Bjerre-Poulsen

Glasvasen er af Gabriel Tan for Menu.

© Mario Depicolzuane & Jonas Bjerre-Poulsen

Tearoom Lounge Chair har Nick Ross designet for Menu.

© Mario Depicolzuane & Jonas Bjerre-Poulsen

Materialebiblioteket bliver rummet her kaldt – ud over det dekorative er det også arbejdsrum for de ansatte hos Menu, der her kan hente materialeprøver fra en række af firmaets samarbejdspartnere. Men også arkitekter og designere kan komme ind fra gaden og benytte både rum og materialer i deres arbejde. Gulvet er fra Dinesen, stole, bord i marmor samt vase er fra Menu.

© Mario Depicolzuane & Jonas Bjerre-Poulsen

Der er håndplukket vintage-designobjekter for at give indretningen kant, som fx denne lampe og unikakeramik af Bente Hansen på piedestalen. Stol og sidebord er fra Menu.

© Mario Depicolzuane & Jonas Bjerre-Poulsen

Flotte arkitektoniske detaljer møder den besøgende. Trappen i egeplanker er fra Dinesen, vase og bord fra Menu.

© Mario Depicolzuane & Jonas Bjerre-Poulsen

Hotelværelserne på The Audo er alle forskellige, både i størrelse og udseende, for der er skabt en farve- og materialeskala til hvert af de ti rum. Her ses Tailor Sofa i selskab med Tearoom Club Chair ogPlinth marmorbord. Alt fra Menu.

© Mario Depicolzuane & Jonas Bjerre-Poulsen

Hovedgærdet har Norm Architects udviklet sammen med Dux og Sørensen Læder. Sengebordet i marmor er fra Menu.

© Mario Depicolzuane & Jonas Bjerre-Poulsen

Fotokunsten, der ses overalt, er af Jonas Bjerre-Poulsen fra Norm Architects. Her sammen med en boks fra August Sandgren i Sørensen Læder, lampe fra Menu og skulptur af Sofia Tufvasson.

© Mario Depicolzuane & Jonas Bjerre-Poulsen

Alle badeværelser har forskellige vaske i marmor, som er fundet i Portugal og derefter designet af Norm Architects. Armaturet er fra Axor, spejl fra Menu, og fliser fra Kronos Ceramiche.

© Mario Depicolzuane & Jonas Bjerre-Poulsen

Den gamle købmandsgård i Københavns Nordhavn har karakteristiske vinduer, som er bibeholdt for at understrege den hyggelige atmosfære i det ellers nyrenoverede byggeri.

© Mario Depicolzuane & Jonas Bjerre-Poulsen

© Mario Depicolzuane & Jonas Bjerre-Poulsen

Har man ikke så mange kvadratmeter i en bolig, er her en god idé. I et af værelserne er badeværelset blevet skjult i skabet. Sengetæppet er fra tyske Sahco, som nu ejes af Kvadrat. Kolon har stået for skabet, vasken i marmor er designet af Norm Architects, og der er udviklet en ditto kollektion, som nu er sat i produktion.Armatur er fra Axor.

© Mario Depicolzuane & Jonas Bjerre-Poulsen

Bløde vægge i mættede farver

Væggene på The Audo er et kapitel for sig, men de er grundlæggende med til at give stedet dets særpræg. BO BEDRE holdt i maj i forbindelse med designfestivalen 3daysofdesign en cocktailaften sammen med Menu, og her kunne gæsterne beundre alle ti hotelværelser, som det selvsagt bliver svært at gøre i fremtiden, da de sandsynligvis vil være optaget af gæster. Men ved denne særlige lejlighed kunne man se, hvordan hvert rum har fået et særpræg. Det kommer først og fremmest fra de forskellige vægfarver, som er valgt, afhængigt af om rummet har lys fra øst eller fra vest. Håndværkere har brugt en spartelmasse, som er rullet på væggene, som giver en dybde og blødhed. Spartelmassen har fået navnet St. Leo, som i midten af august lanceres som et nyt produkt. Se mere på stleointeriors.com.

© Mario Depicolzuane & Jonas Bjerre-Poulsen

Alle senge på hotelværelserne er fra Dux, og dyner og hovedpuder er fra Quilts of Denmark, der udnytter en teknologi kaldet Temprakon, som er udviklet i NASA-regi og bruges i astronauternes rumdragter til at holde kropstemperaturen konstant. Sengetæppet fra Sahco, og lamper fra Menu. Sengetøjet er fra Aiayu.

Gammel købmandsgår, vintagemøbler og unikaer danner rammen

Rammen om den vision er nu en gammel købmandsgård i Den Røde By i Københavns Nordhavn, som i et par år har været igennem en kolossal renovering – ligesom bydelen i det hele taget. Facaden er bibeholdt, men ellers er alt endevendt for at skabe en række zoner, der glider over i hinanden. Håndplukkede vintagemøbler og unikaer af keramiske værker af førende danske kunstnere er klogt mikset ind, så det ikke kun er et hus fyldt med Menu-design.

Norm Architects kan godt være stolt af det endelige udtryk. Ud af arbejdet med indretning og renovering er der udviklet flere nye forretningsområder. I midten af august lanceres St. Leo, der er et nyt brand med den spartelmaling, som er brugt på hele stedet og er med til at give en blød overflade på væggene. Norm Architects har med stort held farvesat hvert rum med spartelmalingen.

Rummenes indretning består ud over møbler fra Menu også af senge fra Dux og fx dyner med teknologi hentet fra NASA’s rumprogram. Også kollektionen af håndvaske og badeværelsesmøbler i marmor, som blev fundet på en tur til Portugal, kan købes.
– Hvis man har lyst til at tage det med hjem, er en del af min vision opfyldt, siger Bjarne Hansen.

© Mario Depicolzuane & Jonas Bjerre-Poulsen

© Mario Depicolzuane & Jonas Bjerre-Poulsen

© Mario Depicolzuane & Jonas Bjerre-Poulsen

Relaterede Artikler