
3 smukke, bæredygtige træsorter du skal håbe på at se mere til
I Europa har vi vores favoritter, når det kommer til træsorter til møbelproduktion. Men rundtomkring i verden findes der træsorter, som har fantastiske kvaliteter, men som er overset i møbelindustrien.
AfDet betyder, at vi nogle steder udtynder skove, som har svært ved at genetablere sig selv, og andre steder har så meget overskud af træ, at man ikke ved, hvad man skal gøre med det. Den ubalance forsøger organisationen AHEC – American Hardwood Export Council at gøre noget ved gennem en række nytænkende designsamarbejder verden over – senest i Madrid.
Rødeg, ahorn og kirsebær
Tre træsorter, man sjældent støder på i europæisk møbelproduktion. Ikke desto mindre kan man med fordel tildele dem lidt større opmærksomhed – ikke kun fordi de besidder en skønhed og styrke, som egner sig godt til møbelproduktion, men også fordi de er eksempler på træsorter, som man simpelthen har for meget af.
For at have et godt skovbrug skal man af og til fælde træer, for at andre træer kan vokse. Alt det træ, man fælder, rummer et potentiale for at lagre CO2 og udlede oxygen, hvis det vel at mærke bliver brugt og ikke brændt.
Derfor er det faktisk mere bæredygtigt at transportere amerikansk træ, som man har for meget af, fra USA til Europa og bruge dette i europæisk møbelproduktion end at fælde træer i Europa, hvor vi ikke har nok træ.
For at udbrede kendskabet til de underrepræsenterede amerikanske hårde træsorter og dermed appellere til en mere bæredygtig produktion har AHEC søsat en række nonprofitinitiativer i Europa i samarbejde med nogle af tidens mest innovative designere. Det gælder senest under Madrid Design Festival, hvor AHEC stod bag to udstillinger med design skabt i amerikansk hårdttræ.
Slow Spain: Slow design for fast change er navnet på den ene af de to udstillinger. Her havde AHEC inviteret 17 studerende fra ni designskoler i Spanien til at skabe møbler i rødeg, ahorn og kirsebærtræ.
AHEC gav de studerende adgang til topkvalitetsmaterialer, satte dem sammen med nogle af Spaniens førende designere og stillede et af Spaniens førende snedkerier, La Navarra i Madrid, til deres rådighed.
De studerende fik til opgave at skabe design, som skulle illustrere en bevidst bevægelse væk fra køb og smid væk-kulturen og mod en mere bæredygtig fremtid med holdbare design. Eleverne lærte om træets evne til at lagre CO2 og udlede oxygen, om dets hårdførhed og æstetiske tidløse kvalitet samt om det carbon footprint, et nyt design efterlader sig.
Ved at udregne carbon footprint for deres eget design fandt de ud af, hvordan godt design, ansvarligt materialevalg og optimering af ressourceforbrug sikrer en minimumsbelastning af kloden.
Ved afleveringen til udstillingen i Madrid var det totale karbonaftryk for alle ni design 712 kg CO2 svarende til udledningen fra en almindelig personbil, der kører 6600 km, eller udledningen for ét gennemsnitligt europæisk menneskes forbrug over 32 dage.
En stor portion af udledningen fra produktionen af designet bliver modregnet i det karbon, som er gemt i det bæredygtige træ, hvilket konstituerer næsten ni tiendedele af den totale vægt.
Ved at lave et tidløst design, som man forventer holder i mange, mange år, regner man med, at dette karbon vil blive bevaret i møblet, og at man tilmed kan reducere frekvensen af at udskifte møbler, som på ny belaster miljøet.
Med Slow Spain har AHEC forsøgt at skabe en mulighed for at forbinde besøgende på Madrid Design Festival med en verden af design, træ og håndværk.
Og med lignende initiativer rundt omkring i Europa forsøger de løbende at gøre opmærksom på de underrepræsenterede træsorters kvaliteter og bæredygtige potentialer, så man på sigt vil finde træsorterne rundtomkring i de europæiske hjem.