Havelegendens bud på en fremtidig have

Omkring Vitra i Weil am Rhein kan man opleve, hvordan over 30.000 planter indgår i en symbiose med insekter og mennesker, og hvordan det tæmmede vilde forsøger at finde sit eget foranderlige udtryk alt efter årstiden.

Haven omkring Vitra i Weil am Rhein.

Haven omkring Vitra er på over 4000 m², og den forbinder nu de arkitektoniske mesterværker, der findes her.

© Vitra

En have, der er skøn hele året

De begyndte at plante i 2020, og allerede nu beviser haven omkring en af Europas vigtigste designdestinationer, at hvor vi mennesker tidligere brugte mange af vores indretningsvisioner indenfor, er vores interessesfære nu flyttet udenfor – mod planternes verden og al den skønhed, som naturen dagligt giver os.

Vi er på grænsen mellem Tyskland og Schweiz, og her i Weil am Rhein kun få kilometer uden for Basel er der siden 1950 bygget arkitektur i verdensklasse. Willi Fehlbaum grundlagde Vitra i Birsfelden i 1934, og i 1950 blev firmaet flyttet til den nuværende placering.

Her har arkitekterne Richard Buckminster Fuller, Jean Prouvé, Jasper Morrison, Herzog & de Meuron, Tadao Ando og Zaha Hadid hver for sig sat tydelige arkitektoniske fingeraftryk på området. Frank Gehrys Vitra Design Museum, der blev færdigopført i 1989, er kronen i bygningerne, der er spredt over et stort areal, som nu til dels bliver forbundet af en have.

Sådan får selskabet af verdensarkitekter nu følgeskab af den legendariske hollandske havedesigner Piet Oudolf. Og hold da op for et værk, han har skabt: en have, der hylder biodiversitet, og som skifter udseende afhængigt af årstid. Det gør alle haver jo, kunne man sige, men det nøje udvalg af planter er også om vinteren med til at give haven dens helt egen skønhed.

Den hollandske havedesigner Piet Oudolf

Hollænderen Piet Oudolf bliver betragtet som en pioner inden for havedesign. Han begyndte i slutningen af 1980’erne at sætte spørgsmålstegn ved dekorative haver for i stedet at finde skønheden i det vilde og utæmmede.

© Vitra
Den farverige og blomstrende have

Haven er allerede vokset på plads efter kun ét år – her et øjebliksbillede fra juni.

© Vitra
VitraHaus og den flotte omkringliggende have

Herzog & de Meuron færdiggjorde i 2010 VitraHaus, som i dag fungerer som hovedindgang til området og indeholder Vitras flagship store. Foran stråler nu havens mange planter. Nogle af dem, der er brugt flest af, er Molinia ‘Moorhexe’, Persicaria amplexicaulis ‘Alba’ og Echinacea pallida ‘Hula Dancer’. Insekter elsker dem.

© Vitra

Et kunstværk i sig selv

Sjovt nok var det ikke det dekorative og det smukke, som fik Piet Oudolf til at kaste sig over haver, nærmest tværtimod. Hans design leger med forestillinger om en ødemark. Oudolfs projekter hylder tanken om et landskab, der ser vildt og utæmmet ud, men som ikke ville kunne eksistere uden omhyggelig planlægning.

– Jeg prøver virkelig bare at hjælpe folks fantasier til at blive til virkelighed, siger han.

Hvor vild hans havekunst så er, kan diskuteres. Han snarere stræber efter at opnå en afbalanceret sammensætning – eller fællesskab, som han kalder det – af planter med tydelige styrker og svagheder og forskellige blomstringsperioder og livscyklusser, så hans haver giver en oplevelse hele året rundt og fremhæver forfald lige så meget som planternes blomstringsperiode.

Dette kræver omhyggelig organisering og en præcis tidsplan plus en intensiv søgning efter de rigtige planter. Og med en ekspert som Piet Oudolf kommer det arbejde til at ligne et kunstværk i sig selv. Det samme kan siges om tegningen, der danner grundlag for hans projekt på Vitra Campus. Omkring 30.000 planter har været brugt på havens lige over 4000 m².

Have med strunke, hvide sølvlys

Haven forandrer sig hele tiden, og Piet Oudolf holder sig ikke tilbage med at skabe grafiske effekter, som her, hvor strunke, hvide sølvlys giver effekt.

© Vitra
Rund hvileplads

Oppefra får man et godt vue over havens indlagte idéer – her en lille, rund plæne som hvileplads for den besøgende.

© Vitra

"For mig er planter personligheder, som jeg kan bruge og arrangere i henhold til deres udseende og adfærd"

Piet Oudolf, der begyndte sit arbejdsliv som bartender og fiskehandler, betragter planter som mere end bare organisk stof, som han bruger til pynt.

Hans forhold til planteverdenen, siger han, grænser til en besættelse, ikke som decideret botaniker, men mere som en form for teaterinstruktør.

– For mig er planter personligheder, som jeg kan bruge og arrangere i henhold til deres udseende og adfærd.

Haven i et varmt lys

Dome blev i 1975 designet af Richard Buckminster Fuller. Den amerikanske toparkitekt havde en forkærlighed for geometriske figurer, og denne udgave blev købt på en auktion i 2000 og stillet op samme år.

© Vitra
Havens udseende i vintersæsonen

Også om vinteren har haven sin egen skønhed.

© Vitra

Bier er vigtige

Piet Oudolf ser ikke sig selv som en pioner i en ny bevægelse.

– Folk må kalde mig, hvad de vil. I min egen opfattelse er jeg gartner, siger han beskedent.

Han kan dog samtidig bryste sig af at have lagt skaberkraft til High Line i New York. I Danmark kan hans idéer ses i haven omkring restaurant Noma. Ligesom dér er bier vigtige. De flyttede ind hos Vitra sidste år. Bikuber er placeret ved siden af haven og huser en befolkning, der forventes at nå i alt seks kolonier på kort tid.

Bierne bliver holdt på en måde, der giver dem mulighed for at bygge naturlige honningkager i bunden af bikuben, som er belagt med farverig, naturlig, økovenlig maling, og besøgende på campus anmodes om ikke at komme tættere på end fotoafstand. Det vilde kan også blive for vildt.

Bikolonier på Vitras grund

Her ses nogle af bikolonierne på Vitras grund. De er malet i livsglade farver – økologisk maling, naturligvis – og tydeliggør for den besøgende, hvor vigtige disse flittige og summende insekter er for planter og dermed også for mennesker.

© Vitra