Sebastian Herkner genopliver tysk design

Sebastian Herkner er en af de nye designere, der er i gang med at genoplive tysk design. Han ser design som en personlig investering, men også som en proces, der kræver socialt ansvar.

Kom tættere på Sebastian Herkner
Mange mennesker vil nok mene, at bogen om moderne tyske designere er på tykkelse med den berømte bog om italienske militærsejre. Efter den banebrydende Bauhaus-bevægelse og senere fx Dieter Rams eller Mies van der Rohe har det været småt med tyske designere, der er kendte udenfor en snæver kreds. Men vindene skifter, og nu er det ved at være tid til at skrive et nyt bind om formgivere fra vores store naboland mod syd. En af foregangsmændene er den unge designer Sebastian Herkner, som designpriserne de seneste år er regnet ned over. Årsagen står skrevet i hans produktion, som udover det ikoniske Bell Table for ClassiCon tæller møbler for fx Moroso, lamper for Fontana Arte og glas for Verreum. – Jeg kan godt lide at arbejde med forskellige materialer og teksturer. Når jeg designer, kommer jeg ubevidst til at mikse farver, kulturer og materialer. Sebastian Herkner bor og arbejder i Offenbach, i en ejendom med bolig øverst og studie nederst. – Jeg vil gerne bringe noget af mig selv ind i mit arbejde. Derfor har jeg fx lavet en hel væg af sæber i en installation engang, for når jeg åbner mine vinduer om sommeren, så kan jeg dufte sæbefabrikken og de dufte, de lige nu bruger – roser, liljer eller noget tredje, siger Sebastian Herkner og fortæller samtidig, at han var på besøg på fabrikken flere gange, før sæbestykkerne var klar. – Samarbejdet mellem designer og producent er vigtigt, uanset hvad for et produkt man laver. Jeg tager altid ud og ser, hvordan de fremstiller deres produkter. Jeg vil føle det. Et design skal nemlig efter min mening være tilpasset den enkelte producent, og hvis du kender dem, kan du lave noget, der er helt præcist målrettet deres kompetencer og håndværksmæssige kunnen, mener Sebastian Herkner.
Han understreger samtidig, at det ikke kun handler om det enkelte produkt, men om fremtiden for både design og produktion. – Jeg ser det som et socialt ansvar at bevare og udvikle håndværket i vores egne lande. Hvis vi ikke beholder den viden og kvalitetssans tæt på os, så mister vi den og dermed også evnen til at lave nye, spændende design, siger Sebastian Herkner. I øjeblikket er den tyske designer i gang med at udvikle nye produkter for en række producenter – bl.a. danske Gubi, som han er meget glad for. - Vi har samme forståelse for design og interesse i farver og materialer. Når jeg er i Danmark, er jeg altid fascineret af, hvor meget alle mennesker går op i design – Illums Bolighus er en fantastisk butik. Og ikke mindst deres villighed til at bruge penge på design. Her i Tyskland er der en tendens til, at man skal købe alting så billigt som muligt, mener han.

6 hurtige om Sebastian Herkner
Hvor bor du? Jeg bor med min partner i Offenbach i en lejlighed ovenover mit studie. Det er et tidligere læderværksted, fordi byen tidligere var kendt for læderproduktion. Hvordan er din indretning? Jeg har et miks af mine egne design, klassikere og design fra mine venner. Fx mit eget Bell Table sammen med Castigliones Cumano-bord, som er blandet op med ting, jeg har købt på rejser. Min lejlighed er 75 m2, så der er godt fyldt op. Hvad synes du er et ikonisk design? T-stolen af Katavolos, Little og Kelley. Den er simpel og kombinerer forskellige materialer, ligesom jeg selv kan lide at gøre. Og så har den kun tre ben, hvilket gør, at den skiller sig ud. Hvad kunne du godt tænke dig at designe? En parfume-flakon. Jeg vil gerne lave noget i glas, som bliver brugt af mange mennesker. Hvis du skal fremhæve et af dine egne design? Det første design, hvor jeg virkelig ramte plet, var Bell Table. Hvad bliver du glad for? Hvis der er en, der sender en mail med et foto af et af mine design, hvor der står, at han eller hun er helt vild med det. Det er meget vigtigere end at vinde en designpris eller lignende.

Billede: SEBASTIAN HERKNERS gennembrud kom med Bell Table, som han designede for ClassiCon i 2013. Her ses det med Euvira-gyngestolen designet af Jader Almeida og pendlen Seleda af Sandra Lidner, begge fra ClassiCon.

Stor modulsofa
FREISTIL 169, modulsofa inspireret af møbler fra det osmanniske rige, 2016, Freistil.

Sideborde i marmor og metal
SALUTE, sidebord udført i marmor og metal, 2013, La Chance.

Udemøbel med sæde i fiber
MBRACE, udemøbel, sæde i fiber med stel i teaktræ, 2016, Dedon.

Garderobemøbel udført i stål og træ
TUB, garderobemøbel udført i stål og træ, fås også som konsolbord, 2016, Schönbuch.

Verdens første OLED-lys-system
O-LIGHT, verdens første OLED-lys-system, 2016, Buschfeld.