© Kinraden

Arkitektur og smykker forenes i denne nye butik, hvor kassen er skiftet ud med et 11 meter langt bord

Hos Kinraden er arkitektur og smykker tæt forbundet. Det ses tydeligt i deres nyåbnede flagskibsbutik, som samtidig er et vidne om stifter og designer Sarah Emilie Müllertz’ fortid som arkitekt. Kom med ind i butikken her, og hør, hvordan designeren har forenet de to fag.

Arkitektur og smykker kan måske lyde som et umage match. Men de to verdener har mere tilfælles end de er forskellige.

I hvert fald ifølge designer Sarah Emilie Müllertz, der er stifter af smykkemærket Kinraden, som for nylig har slået dørene op til deres nye flagskibsbutik i København.

LÆS OGSÅ

En butik, hvor der ikke kun skal sælges smykker, men i ligeså høj grad skal invitere til opdagelse og danne rammen om fællesskab.

Det cementeres helt fysisk med et 11 meter langt bord i midten af butikken, der med dets dybblå og blanke overflade står i stor kontrast til de rå og industrielle lofter.

Mens flere detaljer i butikken taler tæt sammen med mærkets DNA – mest bemærkelsesværdigt skuffernes metalknob, der er formgivet ud fra Kinradens populære Doric-ørering – er butikken også et vidne om Sarah Emilie Müllertz’ arkitektbaggrund. Inden hun i 2020 rettede sit fokus helt mod Kinraden, som hun stiftede i 2014, sad hun som Global Head of Design hos den prisvindende tegnestue Henning Larsen Architects.

Så hvordan forbinder man arkitektur og smykker? Det spurgte vi stifteren om, der herunder fortæller om den nye butik.

Hvordan taler din fortid som arkitekt sammen med dit virke som smykkedesigner i dag?
– Historisk set er der rigtig mange arkitekter, der bevæger sig mellem de to felter. Derfor har det været en fuldstændig naturlig forlængelse af mit virke som arkitekt at træde ind i smykkedesign. I arkitekturen arbejder vi med en triangulering – stedet, materialerne og funktionaliteten. Det er præcis det samme, man gør i smykkedesign, men bare i en mindre skala.

Og hvordan skinner det igennem i jeres nye butik?
– Det er en drøm at få lov til at vise KINRADENs potentiale rummeligt – det har altid boet inde i mit hoved, og nu har jeg endelig fået lov til at iscenesætte den oplevelse, man har med smykkerne. Den nye butik, som jeg har tegnet i samarbejde med Lou Charrier, er skabt til at folde hele oplevelsen af at træde ind i vores univers ud. Det er en enorm personlige og visuel rejse at erhverve sig et smykke, og derfor handler butikken om at omsætte smykkerne til en rumlig oplevelse.

Hvad var særligt vigtigt for jer, da I skulle redesigne butikken?
– Kundens rejse i butikken. Vores smykker har en rejse og historiefortælling, der kræver lidt længere tid at formidle. Derfor er rummet designet til at guide kunden igennem butikken og invitere til refleksion og opdagelse. Det var vigtigt at skabe et inddragende univers, hvor man får lyst til at blive nysgerrig.

Er der en detalje, du er særligt glad for?
– Det knap 11 meter KINRADEN-blå bord i hjertet af butikken. Farven repræsenterer havets bevægelse og dybe ro, som har en helt særlig betydning for mig, og det ville vi gerne bringe ind i KINRADENs univers. Bordets form er inspireret af den Skandinaviske langbordstradition, som vi bevidst har arbejdet med i mange år hos KINRADEN. Vi prøver at genskabe samtalen over bordet og dermed indkapsle de personlige relationer. Bordet er bygget i krydsfiner, indfarvet med pigment og lakeret med skibslak. Det at kunne udfordre potentialet af et så simpelt materiale, og gennem design skabe noget unikt, er i virkeligheden fundamentet for alle vores smykker.

Besøg Kinraden selv på Møntergade 3D, 1116 København K.

LÆS OGSÅ