Profiler —
De laver kunst af træ
Håndværk og træ er hot som aldrig før. Vi har besøgt fire møbelsnedkere, der gør en dyd ud af, at skabelsen af et kvalitetsmøbel tager den tid, det tager.
Tekst — Kasper Foged Rasmussen
#Træ
- Jeg læste på universitetet, men pludselig en dag, så stoppede jeg det hele og vidste, at jeg skulle være snedker! Jeg fandt ud af, at det bedste sted at komme i lære var hos Niels Roth Andersen, så jeg gik hen til ham, og han spurgte, om jeg kunne starte den efterfølgende mandag. Og så var jeg i gang. Jeg kunne bare mærke, at det var der, jeg hørte til, og jeg var ret god til det fra starten, men præcis, hvor det kom fra, ved jeg ikke.
- På en måde er det et gammeldags fag, men vi bygger hele tiden videre på traditionerne. Vi udvikler måden at bruge materialerne på, men du opfinder ikke den dybe tallerken i møbelsnedkerfaget.
- Træ er taknemmeligt på den måde, at du nemt kan forme det, men det har også sit eget liv, så du er nødt til at have en faglighed. Du kan ikke bare gøre med træ, som du har lyst til. Du skal kende træet, den måde, det arbejder på, hvad det kan, og hvad det ikke kan.
- Lige nu arbejder jeg på en opgave for designeren Ditte Hammerstrøm, som laver et projekt til Gallerie Maria Wettergren i Paris - sådan nogle opgaver er altid spændende!
- Møbelsnedkerfaget repræsenterer en modpol til alt det andet, vi foretager os. Ting, der går meget hurtigt og kan være overfladiske. Vores fag bygger på en meget seriøs faglighed. Hvor tingene tager lang tid, og hvis du bestiller et møbel, der skal holde i mindst 50 år, så tænker du mere over, hvordan det skal se ud.
- Jeg elsker bare at være møbelsnedker! Der er tid til at lave tingene ordenligt!
Skuffemøbel tegnet af Lars de Place. Her ses fem stk. i olieret massivt røget egetræ og en i hvidpigmenteret, oliebehandlet massivt egetræ. Ca. 17.500 kr. pr. stk. Small Tall Stools tegnet af Ditte Hammerstrøm. Indfarvet egetræ. Shellakbehandlet overflade. Pris på forespørgsel. Se mere på deplacefurniture.com
- Træ er et sindssygt lækkert materiale, og jeg havde en idé om, at det var den rigtige vej at gå. På Rud Rasmussen Snedkeri, hvor jeg stod i lære, kunne jeg gå ned i kælderen og se på trælageret. Der følte jeg mig hjemme.
- Alt træ har så meget personlighed - duften, de forskellige sorters fordele og ulemper. Hvis man giver det plads og lader være med at behandle det som en metervare og kigger på det unikke, som enhver planke rummer, så er det sindssygt dragende.
- Dette er en verden, hvor jeg kan glemme mig selv. Pludselig kan der, uden jeg opdager det, været gået ti timer med at pusle med
en detalje. Jeg går i ét med træet og har
lagt hjernen et andet sted.
- Det var rigtig spændende at få lov til at lave det store bord til Georg Jensens showroom i København. Jeg lagde sølv i bordet - det bobler ud af knasthuller og løber ud over bordet. Det blev vildt fedt! Sølv bliver flydende ved 900 grader, men træ brænder ved 300 grader, så det hele skulle støbes og lægges ned i træet, og den sølvsmed, jeg arbejdede sammen med, var sindssygt dygtig.
- Jeg kan godt lide at give møblet personlighed, så det fortæller noget om den person, der skal have det. Det handler om at lægge lag på lag - det synes jeg er enormt sjovt.
- Asketræet til bordet har jeg fået fra en skovmand, der arbejder i Dyrehaven. Han bankede på min dør og spurgte, om der ikke var noget med, at jeg samlede på mærkeligt træ. Han havde en asketræsknude og havde bestilt tid på et savværk. Vi tog ud og skar den op. Den var smukkere, end nogen af os havde forestillet os! Vi havde denne her store oplevelse sammen uden at kende hinanden. Han var også trænørd og have set på den knude i 26 år, så tog han den hjem og lod den tørre i ti år. Asketræ er normalt farveløst, men her har efterårets blade i flere årtier lagt sig i hulninger og afgivet deres farvestoffer, og den rummer de vildeste farver! Sådan noget er fedt!
- De ting, jeg laver lige nu, er alle drømme-opgaver. Jeg laver fx ting til en udstilling i Rundetårn, hvor jeg virkelig giver mig lov til at gå linen ud.
- Folk er ved at få en større materialeforståelse, som jeg gerne vil skubbe til. Det giver både noget mere dybde og glæde over det, du omgiver dig med, og en ansvarsfølelse for, hvor du får tingene fra, og sørger for, at der bliver ved med at være noget at tage af.
Spisebordet Palæo. Diam. 150 cm. Røget eg og sommerfugle-samlinger i 6000 år gammel moseeg, Stel af jern, 52.000 kr. Sofabord i massiv fugleøje-poppel 70 x 170 cm, ben flettet med vegetabilsk garvet læder, 27.000 kr. Se mere på laurabergsoe.dk