Tortus x Knapstrup Keramik
© Birgitta Wolfgang

Manden bag Tortus om sin virale keramik: "Drejeskiven er som en dans med leret"

Den amerikanskfødte keramiker Eric Landon er under navnet Tortus blevet verdenskendt for sine magiske hænder og sit sanselige og passionerede arbejde med leret. Han har nu løftet blikket fra sin egen drejeskive og indledt et kunstnerisk samarbejde med Knabstrup Keramik.

Hans magiske og kraftfulde hænder, der danser med leret på en hvirvlende drejeskive, har i flere år tiltrukket mere end en million følgere på Instagram. Her har man kunnet følge keramikeren Eric Landon i skabelsesprocessen af hundredvis af imponerende keramikvaser – unikavaser med en helt særlig og genkendelig signatur, som over mere end et årti er blevet eftertragtede samleobjekter.

Drejeskiven snurrer stadig i Eric Landons værksted, hvor han også holder mange workshops, men nu udvider han sit univers yderligere i form af et kreativt samarbejde med den næsten 130 år gamle keramikproducent Knabstrup Keramik. Det har krævet overvejelser, men Eric Landon ser det nye samarbejde som en mulighed for at komme ud til et bredere publikum.

– Efter at have tilbragt hele min karriere ved drejeskiven, dedikeret til at skabe unika, har jeg været besat af hvert objekts unikke karakter. Jeg har villet besjæle objekterne gennem mine hænder. Min største frygt var, om vi kunne bevare værdien af mit håndværk og dets autenticitet, når det blev overført til en form i en industriel produktion, forklarer Eric Landon, der for længst har sænket skuldrene og fundet fred i det nye samarbejde.

Min første drøm som ung mand var at blive danser. [...] Heldigvis er arbejdet ved drejeskiven som en dans med leret – en forestilling med en smuk koreografi for hver vase.

– Knabstrup var meget respektfulde over for mit ønske om, at alle originaleraf de design, der skulle sættes i produktion, skulle laves af mine hænder på drejeskiven. Efter at have skabt den endelige serie af vaser i mit studie gennemgik Knabstrup en omhyggelig og tidskrævende proces for at sikre, at produktionsmodellerne levede 100 % op til originalerne. Til min lettelse er de tro kopier. Der var nogle designelementer, der ikke var optimale for en effektiv produktion i en form, men der blev ikke gået på kompromis med designet. Det eneste kompromis har været mængden af produkter, der er tilgængelige på markedet i starten, fordi Knabstrup prioriterer kvalitet frem for kvantitet, fortæller Eric Landon.

Som blot 16-årig tog han et keramikkursus på en high school i Milwaukee, hvor han er vokset op. Det plastiske materiale gik i blodet, og under et besøg i Danmark sidst i 90’erne søgte han ind på Danmarks Designskole, hvorfra han blev færdiguddannet i 2007. Siden etablerede han sig med eget værksted, og resten er historie.

Nu er den talentfulde keramiker så klar til at skrive et nyt kapitel. Han vover springet ud i en industriel produktion af en række af sine design, og det sker i fuld tillid til, at Knabstrup Keramik tager godt vare på hans DNA.

– Jeg har set mange keramikfabrikker gennem årene, og til min store glæde har Knabstrup virkelig mange hænder involveret i produktionen af deres keramik. Alt fra formfremstilling til støbning og glasering udføres i hånden med stor omhu. Mange produkter, man ser i butikkerne i dag, har ikke været i menneskehænder under produktionen. Derfor har det været fantastisk at opleve en levende fabrik uden automatisering, hvor dygtigt håndværk stadig værdsættes og er relevant, understreger Eric Landon, der ser frem til, at flere nu får adgang til hans kreative univers.

LÆS OGSÅ