
Noget af det mest ikoniske danske design blev skabt til helt specifikke steder: Nu bliver der pustet nyt liv i traditionen
Nogle gange skal tingene vendes på hovedet, krølles og foldes ud igen, for at den helt rigtige idé opstår. Et gammelt "benspænd" blev genoptaget af 30 designere og resultaterne er fantastiske!
AfEksemplerne er mange.
Arne Jacobsen tegnede omkring 1960 det legendariske SAS Royal Hotel i København og kreerede dertil nogle af sine mest spektakulære møbler. Det er her fra ikoner som Ægget og Svanen stammer.
Arkitekt Vilhelm Lauritzen gjorde det til en af sine arkitektoniske perler, nemlig det gamle radiohus på Frederiksberg i København, hvor han slog stregerne til den elegante VLA-møbelserie, som for nylig er relanceret.
Nogle af de mest ikoniske danske møbeldesign er skabt til helt specifikke steder.
Til huse, hoteller, lufthavne og andre offentlige rum, hvor arkitektur og indretning har skullet spille sammen, og hvor der således er opstået det, man med et fint tysk ord kan betegne som Gesamtkunstwerk.
35 designere tog udfordringen op, og det kom der lige så mange stedsspecifikke møbler ud af.
Møbler, der er tænkt og skabt til helt særlige steder i København.
Møbler, der spiller sammen med arkitektur, materialer og stemninger på lokationer som: Christiansborg Slotsplads, Ny Carlsberg Glyptotek, Thorvaldsens Museum, Knippelsbro, Østre Anlæg, Helgoland Søbadeanstalt, Panum Instituttet, BLOX, Det Kongelige Teater, Radiohuset, Grundtvigs Kirke og mange flere. Ikoniske steder og bygninger, hvor der dagligt passerer tusindvis af mennesker.
Traditionen med at kreere møbler til specifikke rum er gammel, men har ikke været så fremtrædende de seneste årtier.
Frem til ca. 1970 var samspillet mellem arkitektur og møbeldesign mere fremtrædende end i dag, og mange arkitekter tegnede både møbler og lamper til de bygninger, de skabte.
8 eksempler på design skabt til A Piece for a Place

Glyptostolen er designet og udført af Claydies alias designerne Tine Broksø og Karen Kjældgård-Larsen, der har hentet inspiration blandt udvalgte skulpturer på Ny Carlsberg Glyptotek. Makkerparret har skabt en keramisk plint, som kan tippes i fire positioner.

OBV Bench er titlen på møbelsnedker og designer Rasmus Fenhanns elegante bænk, der er dedikeret til DSB’s lokomotivværksteder på Otto Busses Vej i København. Den tidligere kraftcentral er tømt, og det er netop den meditative stemning, der er blevet tilbage, som har inspireret designeren. Bænken er fremstillet af ét stykke tømmer, som skal minde om en stor træstamme i skoven. Træet er fra Pierluigi Ghiandas værksted i Milano og har været gemt i årtier til et helt særligt formål. Fenhann har selv forarbejdet det smukke palisander- og mahognitræ.

Designeren Peter Johansen står bag Panum-bænken, der har taget afsæt i de farvede skorstene på Panum Instituttet. Sædet understreger Panums brutalistiske konstruktion, og møblet har en størrelse, der minder om et byggeelement. Bænken er fremstillet af ask og pulverlakeret stål. Stål & Form ApS.

Designeren Poul Christiansen har på årets SE-udstilling, der har titlen A Piece for a Place, ladet sig inspirere af en af de mest markante pladser i København, Christiansborg Slotsplads, der for nogle år siden blev omkranset af en perlerække af kæmpestore granitkugler, der har til formål at beskytte mod terror. Designeren har med Christiansborgbænken givet de store massive kugler en menneskelig skala og et mere organisk udtryk. Den cirkulære bænk opfordrer til at sætte sig og tænke lidt over demokratiets vilkår og fremtid i verden. Bænken er konstrueret af 80 ens sæde- og rygelementer, som samles omkring granitkuglen med en stålring. Producenterne er Møbelsnedkeri Kjeldtoft og Stål & Form ApS.