© LEGO m.fl.

Politisk korrekt design - på tide eller for meget?

LEGO lancerer kørestolsfiguren, Barbie får en større bagdel, og lyserødt er pludselig slet ikke lyserødt, men et 'feminint statement.' Design kan også være politisk korrekt.

London-restaurant får skældud for at være for feminin

Før vi når til verdensnyheden fra LEGO, skal vi en tur omkring en historie fra vores eget designunivers. På den beømte restaurant Sketch i London har designeren India Mahdavi fået folk til at skændes om begrebet lyserødt.
Hun har svøbt The Gallery Room i sorbetrød, en af de helt store modefarver, og det
er faldet nogle mænd for brystet, for er det hele ikke blevet for feminint? Skal mænd virkelig pakkes ind i al den kvindelighed og boudoirstil, når de bare vil spise i fred? Designeren selv er ligeglad. Hun benægter ethvert feministisk træk ved interiøret og gør opmærksom på, at rummet skal føles som et varmt knus. Desuden har hendes indretning fået flere store priser.

Herover det prisvindende interiør på restauranten The Sketch i London. Det har fået skæld ud for at være feministisk.

Herunder 17. etage på Bella Sky Hotel i Ørestad i København. 20 hotelværelser var udelukkende forbeholdt kvinder indtil 2014, hvor det blev erklæret i strid mod ligestillingsloven, og afdelingen måtte lukke.

LEGO blev selv overrasket over succes med kørestolsfiguren

Det kom fuldstændig bag på LEGO, da firmaet forrige uge pludselig fik overvældende opmærksomhed for en lille fyr i kørestol. Figuren blev præsenteret på Nuremberg Toy Fair og kommer først i handlen fra juni, men LEGO blev blæst bagover af journalister, som ville vide alt om det nye 'værdiladede design'.
Handicap-organisationer og forældre jublede verden over, og det viste sig ret hurtigt, at LEGO havde ramt et behov. Det var egentlig ikke firmaets mening at markedsføre sig som specielt 'blødt' eller politisk korrekt, og måske skyldes det, at vi i Danmark ikke er så optagede af den slags signaler, som amerikanerne for eksempel er. Avisen The Guardian undrede sig da også over, at kørestolsfiguren var gemt væk blandt en masse andre nyheder, og at LEGO ikke engang havde forberedt fotos til journalisterne.

Barbie fik en større bagdel og kortere ben

Og når vi er ved legetøjet, ska Barbie selvfølgelig ikke glemmes. Firmaet Mattel har i årtiet måttet slås med et vaklende image. Den anatomisk misundelsesværdige dukke med lange ben og vipsetalje står for skud, og da salget i forvejen har været skrantende, besluttede firmaet sig for at gøre noget radikalt.
En ny kollektion af Barbier med forskellige kropstyper er lanceret, og det har givet en masse presseomtale.
Men mange har også gjort grin med det eller ligefrem kritiseret det ellers sympatiske initiativ. For handler børns leg ikke om at drømme? Og fratager man ikke de små piger deres rosenrøde drømmeunivers, når dukkerne pludselig ligner deres lærer eller mor?
Vi lader det være op til jer at dømme, og i sidste ende vil salget vise, hvad pigerne selv mener.