Kære læser,

Vores hjemmeside understøtter desværre ikke Internet Explorer 11. For at få den bedste oplevelse på hjemmesiden og af vores indhold, vil vi bede dig om at anvende Edge, Chrome, Safari eller andre, nyere browsere.

Med venlig hilsen,
May Kjærsgaard,
Digital redaktør

Mormors fine dug får en overhaling

Mælkebøttedugen fra 1972 er en del af vores kulturarv. Vi har alle spist en tebolle eller et stykke lagkage på den. Nu hylder Georg Jensen Damask den med udstillingen Samværket.

© Georg Jensen Damask

Mønsteret og farverne på John Beckers klassiske dug fra 1972 er en visuel kode, de fleste af os – helt ubevidst – har lagret i bevidstheden. Det glade blomstermønster er en del af danskernes borddækningskultur. Mælkebøttedugen minder os om mormors fine service og opdækning, når der var kaffeselskab – det er noget, vi gerne selv vil prøve at genskabe.
Nu har Georg Jensen Damask givet os en ekstra anledning. En helt anderledes pop-up-udstilling er netop åbnet på Frederiksberg. Den går under titlen Samværket og viser en ung tekstildesigners fortolkninger af den nostalgiske Damask.

Læs også: Quiz om danskernes indretning. Kan du huske året?

Cecilie Elisabeth Rudolph kaster sig over 200 brugte Mælkebøtteduge og viser os, hvordan fortid og nutid kan væves sammen. Hun er uddannet fra Central Saint Martins - University of the Arts London og har fået helt frie tøjler til projektet. Udstillingen viser desuden Cecilies intuitive bud på design trends
Samværket er netop åbnet i Black Studio på Gammel Kongevej 103 og fortsætter frem til d. 16. oktober.

Relaterede Artikler