Designnørderne

Bernadotte & Kylberg er en af Sveriges nye spændende design-duoer. At den ene er prins har ingen betydning for det visionære vennepar, som brænder for design - og lige nu er aktuelle med en ny kollektion for danske Stelton. BO BEDRE har som det eneste skandinaviske medie mødt og interviewet de to upcoming-designere.

Der er interviews, der er mere usædvanlige end andre. Og ikke mindst designere, der er sjovere at interviewe end andre. Sådan er det med Bernadotte & Kylberg, som BO BEDRE møder i Stockholm i anledning af duoens nye kollektion for danske Stelton. Ydmyge, men også selvsikre. Charmerende, joviale, men seriøse. Og at den ene halvdel, Carl Philip Bernadotte, er prins af Sverige, glemmer man lige så snart, de begge med stor entusiamsme og selvironi beskriver sig selv, hinanden og deres arbejde. Begge er grafiske designere og formgivere. Begge er vokset op med designbevidste familier. Og så har de en fælles passion og mission – at tegne og skabe ting, der adderer noget til det eksisterende. Som både har en ny funktionsværdi og en tidløshed i sig. Og naturligvis æstetik. Som leger med, udfordrer og mikser materialer og teknikker. Og tilføjer en ting karakter. Begge er sejlere og elsker vandet, havet og skærgården. Så det var helt naturligt at hente inspirationen til den nye serie her. Især farverne, de blå, meget skandinaviske toner. Vaserne og skålene er både nytænkende og kunstneriske i udtrykket qua kombinationen af emalje, aluminium og akvarel. - Vi føler os komfortable i og ved vandet. Her finder vi ro. Man bliver aldrig træt af at kigge på vand og hav, det samme håber vi gælder skålene og vaserne. Ligesom havet skifter sceneri, skifter udtrykket på mønstrene også, alt efter hvilken vinkel man ser dem fra. Men hvordan maler man vand? Hvordan fanger man lige vandets bevægelser. Vi har forsøgt med blåt blæk på akvarelpapir. De to venner har kendt hinanden i 12 år og etablerede deres virksomhed i 2012. De har bl.a. designet for Gustavsberg Porcelæn. For to år siden blev de kontaktet af Stelton, som bad dem om at komme med et innovativt bud på nye centerpieces. - Vi er meget inspirerede af Steltons dna og kultur og har dyb respekt for deres knowhow og de klassikere, som de har i forvejen. Så vi er gået meget professionelt til værks og har ikke hastet noget igennem. Vi har arbejdet med de her ting i et par år. Eksperimenteret og eksperimenteret. Og skåret det helt ind til benet. Det har skubbet os yderligere, at vi skulle og ville leve op til firmaets stolte ikoner. Og gøre os fortjent til at være i selskab med så mange dygtige designere, bl.a. Arne Jacobsen. Men der har heldigvis været meget til fælles, sådan lidt “kindred spirits”. Vi er virkelig nogle materiale- og detaljenørder! Så der har været en gensidigt respekt. Og man kan vist godt kalde det et lykkeligt ægteskab mellem vores to lande, konkluderer Oscar og Carl Philip.

De nye skåle og vaser balancerer på broen mellem design og kunst. Hvad vil i selv karakterisere det som? - For os er det ikke vigtigt, hvad det er. Det afgør øjet, der ser. Så længe folk kan lide det. Vi tænker hverken kommercielt eller i prestige. Vi tegner og designer ting, som vi selv kan lide. Det er ikke så meget et spørgsmål om, hvordan det ser ud, men hvordan det føles. Vi stræber ikke efter det unikke. Vi angriber produktet efter nogle faste dogmer: research, indsigt, håndskitser, computerbearbejdning. Selvfølgelig sætter vi os ind i, hvad firmaet står for, men i bund og grund skaber vi ting, som vi selv synes mangler, og som vi selv vil have stående. Det, der nok betyder mest for os, er, at der er en historie ... noget, der tricker os, fastslår parret, der begge tegner og skitserer i hånden. Og æstetikken kommer altid i løbet af processen. Udgangspunktet er altid funktionen og funktionaliteten.
Hvordan er det at arbejde tæt sammen i en duo? - Vi har en fælles intuition. Har samme sprog, samme ideer. Vi griner utrolig meget. Det er simpelthen et must for os, at vi har det sjovt. Vi supplerer hinanden, men vi udfordrer også hinanden, fordi vi har forskellige referencer. Det bedste er klart den synergieffekt, der driver os videre og længere, end hvis vi sad alene. Det er ren pingpong og skubben til grænser. Det er nogle intense og symbiotiske processer, og pludselig er det slut, ligesom en fest, og så står man dér bagefter med et enormt tomrum. Og det værste? Det er, hvis den anden finder på noget, der er bedre end det, man selv har fundet på, griner Bernadotte & Kylberg samstemmende. Det er åbenlyst, at humoren og venskabet spiller en stor rolle mellem de to. Men man skal ikke tro, at det går ud over alvoren og dedikationen. De er begge determinerede, så snart et projekt ligger på tegnebrættet. De har ikke nogen strategi. Jo, deres strategi er ikke at have en strategi. De er bare drevet af nysgerrighed. Og arbejder med hjertet og med åbent sind. – Det er en luksus ikke at lade sig begrænse, ikke at vide, hvor tingene ender. Det er lidt som en rejse. En livsstil. Vi sejler fra havn til havn. Det vil være for kedeligt at begrænse os selv til kun at tegne fx interiør, som fx service, boligtekstiler osv., siger parret, der derfor også har designet tøj. Og de er ikke afvisende overfor at prøve kræfter med biler, både ... ja, hvad som helst. De bliver konstant påvirket i forskellige retninger, og som alle unge designere udvikler de sig løbende. Hvem er den typiske køber af Bernadotte & Kylberg-universet? - Nogen med god smag, replicerer Oscar med et stort, selvironisk grin. Og hvordan vil i så selv bruge og indrette jer derhjemme med jeres nye skåle og vaser? - Som humøret er til ... enten en stor skål midt på bordet, med eller uden noget i den, eller en vase med ... nej, helt ærligt er det nok vores kærester og koner, der bestemmer det! De bor begge med dansk design. Og holder meget af vores klassikere, især af Arne Jacobsen, som de er vokset op med. Og så læser de i øvrigt begge BO BEDRE. Oscar er barnebarn af den berømte svenske maler Carl Kylberg. Og er vokset op i et lægehjem med masser af diskussioner om design. Hans bror er designer. Og for Oscar er det helt naturligt også at gå den (leve)vej. For Carl Philip er det et andet valg. Som måske ikke er lige så ligetil. Hans farfars bror, Sigvard Bernadotte, designede den legendariske Margretheskål - navngivet efter daværende prinsesse Margrethe - og de ikoniske Bernadotte-produkter for Georg Jensen, heriblandt kanden og bestikket. Netop dronning Margrethe har jo også talent for det kunstneriske, så der er både traditioner og arv i familien. Og måske også et uformuleret krav om, at det skal være ekstra godt og berretiget. - Sigvard døde desværre, et par år før jeg selv begyndte at designe, så jeg nåede ikke at snakke med ham om det, fortæller prinsen, som selv har tegnet et bestik for Gense. Fælles for Bernadotte & Kylberg er lysten til at efterforske. Hvordan skaber man et design, som folk vil bruge og kigge på i dag og i morgen og om flere generationer? Deres bud kommer vi til at se meget mere til. - Man kan aldrig designe eller forudsige en klassiker. Tiden og vinden vil vise, om man laver noget tidløst, fastslår de to, som er godt på vej ud på deres fælles sejlads. Fremtiden venter på dem.