Kære læser,

Vores hjemmeside understøtter desværre ikke Internet Explorer 11. For at få den bedste oplevelse på hjemmesiden og af vores indhold, vil vi bede dig om at anvende Edge, Chrome, Safari eller andre, nyere browsere.

Med venlig hilsen,
May Kjærsgaard,
Digital redaktør

Thomas har næse for at forudse fremtidens designsucceser

Se her, hvordan han har indrettet sit eget hjem.

© Klassik - Thomas Schlosser er dedikeret i forhold til dansk designarv og har haft hænderne i det meste af både kendte og ukendte designere. Han ejer nogle af Danmarks legendariske butikker, der handler med vintagedesign: Klassik Copenhagen, Roxy Klassik og CasaShop. I sit hjem bor Thomas enkelt og stramt med originale møbler og design. Møbler af Poul Kjærholm og Finn Juhl er hans særlige favoritter, som han krydrer med keramik af Arne Bang og Axel Salto.

Kongen af klassi(s)k

De moderne klassikere er moderne, for deres rene formsprog går lige ind i vores designede hjem, på samme måde som de er gået i hjertet på Thomas Schlosser, der forhandler dem i sine tre ikoniske butikker. At finde, sælge og gøre den danske designarv populær kræver stil – og det har han.

Men også en god forståelse af det fænomenale håndværk, som er møblernes kerne. CasaShop er hans nyeste skud på stammen, og her vil han forene nyt og gammelt design i et moderne udtryk.

© Klassik - Møbeldesign fra 1940’erne til 1950’erne favnede hele paletten af former, og derfor mener Thomas, at det må være svært at være ung møbeldesigner, som både visuelt og funktionelt skal adskille sig fra det, der er på markedet. I et bæredygtighedsperspektiv kan han undre sig over, at der bliver lavet så meget nyt, når der er så meget gammelt, forstået på den måde, at en stol designet i midten af 1900-tallet imponerende nok kan matche alt i dag. Det er tydeligt her med spisebordet med sølvmønter i pladen, Judas, der er tegnet af Finn Juhl i 1948, de kantede stole af Tove & Edvard Kindt-Larsen fra 1960 samt skænken af Hans J. Wegner.

Fremtidens succeser

Vil man købe danske designklassikere fra midten af 1900-tallet – de såkaldte Danish Modern – kommer man ikke uden om Thomas Schlosser, for i København driver han den legendariske butik Klassik Copenhagen med det ypperligste inden for dansk design, Roxy Klassik med det mere skæve vintage og den ikoniske CasaShop, som han lige har overtaget.

Det var i sidstnævnte, han blev udlært, så man kan se det som lidt af en bedrift, at han nu ejer stedet, som i 1990’erne introducerede vovet og internationalt design til danskerne. Derfor var det også et stort spring, da han i 2004 valgte at vende blikket designmæssigt bagud i Klassik for at sparke liv i de gamle klassikere.

I tråd med tidsånden syntes han, at vores fornemme designarv var noget støvet, men efter at have vandret rundt blandt de stramt designede møbler stod det klart, at der var tale om høj kvalitet og meget møbel for pengene.

Og at variationen af design var utrolig og rakte langt ud over Arne Jacobsens Svanen eller Hans J. Wegners Oxchair, som alle higede efter. Fra da af tog han rundt i det ganske land og opkøbte glemt vraggods fra den danske designscene.

Det viste sig, at han havde næse for fremtidens succeser, for på trods af at Hans J. Wegners Bamsestol blev opfattet som håbløst gammeldags købte Thomas dem i stor stil og solgte dem for 20.000 kr. – en pris, man skal gange med fem i dag, hvor de efterspurgte Bamser er umulige at opdrive.

Stuen

© Klassik - De danske designklassikere går ikke af mode og åbenbart slet ikke dem af Poul Kjærholm.
Her ses en PK31-lænestol og -sofa og et PK61-sofabord fra Klassik Copenhagen. Et sofasæt som dette er der altid rift om både i Danmark og i udlandet. Men efterspørgslen kan også dreje sig om en særlig type møbel, og lige nu vil alle bo med lænestole. For den ældre generation er det Hans J. Wegners Bamsestol, og for den yngre er det Ægget af Arne Jacobsen.

Designmøbler der bærer på en historie

– Populariteten hos CasaShop lå i evnen til at spotte anderledes ting, der blev moderne. På samme måde så jeg på snedkermøblerne. For de er ud- og bearbejdet i en helt anden kvalitet end de maskinproducerede, og de mange, anderledes træsorter har en glød og gnist, der giver mere kant og dybde end nyt design, der kører lidt i den samme farveskala.

– Møblerne bærer også på en historie, som mange gerne vil købe, og så er de funktionelle. Faktisk er jeg overrasket over, hvor skarpe designerne var i forhold til at lave langtidsholdbare møbler. Vi har i den grad noget at være stolte af. Og inspirationskilden til meget nyt design er da også tydeligt herfra, forklarer Thomas, der finder det tankevækkende, at møbeldesignet ikke er gået af mode modsat tøjet fra samme periode.

Tværtimod er møblerne kun blevet hypet. Men det skyldes nok, at de er svære at få fat på, for der findes ikke en fast leverandør, der kan sælge 100 patinerede Hans J. Wegner-stole, hvis man har brug for det, og derfor skifter udvalget i Thomas’ butik, alt efter hvad han får ind.

Lader Thomas blikket glide hen over sin egen branche, oplever han, at produktionsvirksomhederne gennem de sidste ti år har jagtet overset, gammelt design for at sætte det i produktion. Selv har han gjort det med en klassisk Poul Volther-daybed, der er blevet et hit rundtomkring i stuer og sommerhuse, hvor den bliver brugt til både sofa og sovebriks.

Køkken

© Klassik - Thomas har en eminent forståelse for at blande nyt og gammelt i et tidløst udtryk. Det kan ses i hans køkken, hvor bordpladerne er af marmor, og fronterne er af træ – samme materialer, som han har valgt i flere af sine gamle møbelklassikere. Et par designere, som er en smule oversete, og som er nogle af Thomas’ foretrukne, er Fabricius & Kastholm, der står bag stolene i højre side. I baggrunden til venstre
ses Hans J. Wegners Flaglinestol, som der er stor efterspørgsel på lige nu.

En for ensartet møbelbranche

Bortset fra det synes han, at det er ærgerligt, at man i møbelbranchen kan købe de samme ting i alle butikker.

– Det er svært at finde en butik, der skiller sig ud, men hvorfor skal den samme designstol stå tre forskellige steder i byen?

– Markedet har været præget af priskrig gennem lang tid, så alt skal lugte lidt af rabat. Folk forventer at få procenter hos forhandlerne, som giver det, fordi de skal sælge et vist antal møbler for at få lov til at købe af producenterne – der også selv sælger møblerne. Det er et mærkeligt setup, der kalder på nye butikker, der sælger noget unikt, siger Thomas, der fastsætter sine priser efter kvaliteten af håndværket, uafhængigt af om designeren er kendt.

Spisestuen

© Klassik - I sin spisestue har Thomas omgivet sig med ikoniske og sjældne klassikere af bl.a. Poul Kjærholm, der har designet stolene og spisebordet, der er yderst sjældent, fordi det har et trekantet stel. Lamperne er nogle tidlige Poul Henningsen, og på væggen hænger et værk af Mogens Andersen. Ud over de gængse modeller vælger Thomas møbler til sine butikker ud fra de muligheder, han ser i dem. Hans stil er bred, og han køber kun ting, han falder for – også dem, han tænker først vil trende mange år frem. Møblerne opdaterer han med en moderne polstring med mønstre og farver, der ofte er inspireret af modescenen, der er mere skæv og længere fremme end møbelbranchen.

En blanding af nyt og gammelt

Mange af hans møbler bliver solgt til udlændinge, fordi de er meget interesserede i at købe originalt dansk design. Dog helst ikke det alt for kendte, men derimod det fra ukendte designere. Samme søgning laver stylisterne, som sætter trenden gennem anderledes opstillinger i blade og på sociale medier. Det er også herfra, Thomas inspireres til sine egne udstillinger.

Mange stylister er begyndt at blande nyt og gammelt design, og det er også idéen med CasaShop, som skal vise vejen for den stil. Danskere er nemlig ikke altid i samme grad glade for det patinerede udtryk, og Thomas sælger i fordelingen 50 % secondhandklassikere, der er ombetrukket og billigere end nyproducerede, og 50 % oprindelige klassikere, som er dyrere end nyproducerede.

– Mange af vores fineste møbler går til udenlandske kunder, der er duperet over alt originalt, som de betragter som samlerobjekter. Det er ikke alle danskere, der forstår værdien i en smuk patinering fra mange års brug og omhyggelig vedligeholdelse af et møbel. Derimod ønsker de fleste at købe komplet renoverede klassikere til det halve af nyprisen. Personligt synes jeg, at man burde betale mere for patina, som jeg selv bor med i form af læder, stenplader og mange træsorter, fortæller Thomas, der også sætter enkelt, stramt design højt, fordi det skaber ro, og derfor bliver han ikke træt af det.

Uagtet købsmønsteret lige nu tror han, at fremtidens møbeltrend kommer til at handle mere om materialer end om formsproget. Hans bud er, at folk vil købe et møbel ud fra læderet, tekstilet og træsorten, og at man gerne vil se og bo med bevidstheden om, at møblet har levet lidt, frem for at det kommer fra et hurtigtvoksende træ.

Relaterede Artikler