Kolonihavehus
© Mads Mogensen

Der er en særlig grund til at Charlotte Mansteds kolonihavehus føles så rummeligt

Kolonihavehuse er eftertragtede som de små oaser, de er, tæt på byen. Charlotte Mansted er strikdesigner og inviterer her indenfor i sit eget kolonihavehus, hvor lidt er blevet til meget. Et areal fuld af natur og højt til himlen og med genbrug og miks i topklasse.

Kolonihaven som tilflugtssted

Trods husets relativt få kvadratmeter er her højt til loftet – på det højeste punkt faktisk 4 meter – og det arkitektoniske trick gør, at her føles mere rummeligt, end det faktisk er. Charlotte Mansted er strikkedesigner, og i hendes kolonihavehus ses det tydeligt, at hun evner at få flere materialer og farver til at gå sammen i en æstetisk flot sammenhæng.

Kolonihaver blev historisk skabt som tilflugtssteder for arbejderfamilier, der boede i byernes meget tætte beboelseskvarterer. I dag ligger mange af kolonihaverne inden for bygrænserne, da byerne har vokset sig større siden deres etablering. Charlotte Mansteds hus illustrerer ret præcist, hvor kolonihavernes berettigelse er nu.

Nok er de fleste indrettet med ‘simple living’ for øje, hvor alt overdrevet er udeladt, men de er også velfungerende små hjem, hvor mange har fået et lille fristed fra det travle byliv. Charlotte Mansteds kolonihavehus er valgt i materialer, der ældes godt.

Den udvendige facade er lavet af varmebehandlet fyrretræ, der tilpasser sig omgivelserne og skifter farve over tid afhængigt af solens påvirkning. Indvendig lægger man mærke til den gennemgående brug af Marmorino-gips, som er produceret af marmorstøv eller knust marmor. Charlotte Mansted har brugt det på vægge og lofter og overalt på badeværelset.

- De blev engang brugt til at transportere krydderier fra Østen

Kombinationen af det bløde pudsede marmorlook og træ skaber en flot sanseoplevelse. Der er tilføjet et ovenlysvindue i stuen, så dagslyset kan understrege atmosfæren og åbne rummet endnu mere. Spisestuen har skiftende gulvniveauer, og husets allerflotteste detalje er det nedsænkede badekar placeret under gulvniveau – nærmest som et romersk bad – med udsigt til haven.

Når man går rundt i huset, har man en fornemmelse af, at der er en historie, der passer til hver eneste lille detalje – lige fra de farverige vaser til de dekorative dåser. Mest iøjnefaldende er de trækasser, der hænger på væggene.

Charlotte Mansted fandt dem på en gammel sojafabrik i København, der blev revet ned. De blev engang brugt til at transportere krydderier fra Østen, forklarer hun. Kasserne blev senere brugt til arkivering, og nu pynter de rustikt i Charlottes stue.

Væggene er næsten tomme, undtagen nogle få steder, hvor fx en træskulptur, hendes bror har lavet, er placeret i rammen af det store ovenlysvindue i stuen. Og så viser Charlotte nogle af sine egne stofdesign på væggen i soveværelset. Når man ser på dem, bliver det tydeligt, at hendes kreative arbejde og indretningen af hendes fristed er to alen ud af et stykke.