Sort & hvidt hjem i særklasse

Penthouse-lejligheden i to etager ligger på toppen af en etageejendom, hvorfra man har en forrygende udsigt over Københavns skyline.

Sort & hvidt hjem i særklasse
Beboerne, der har indtaget denne spektakulære penthouse-lejlighed i København, arbejder til daglig i IT- og møbelbranchen. Og deres passion for detaljer og indretning træder tydeligt frem i boligen, hvor stilen er minimalistisk, stram og med ganske få farver. Parret bruger København meget både arbejdsmæssigt og privat. Storbylivet er et bombardement af indtryk, og derfor er det vigtigt for dem at komme hjem til et sted, der giver ro, og hvor de er omgivet af deres farvoritmøbler og yndlingskunst. Det er de aarhusianske arkitekter Schmidt Hammer Lassen Architects, der har tegnet bygningen, hvor der spilles på vekselvirkningen mellem lys og skygge. Det kommer særligt til udtryk i den store opholdsstue, hvor loftet mod facaden er dobbelthøjt og dermed understreger, at lejligheden er i to etager. De kæmpemæssige vinduer, der i dette rum spænder fra gulv til loft, sørger for et smukt dagslys på begge etager og medvirker til en næsten skulpturel lyssætning på væg- og gulvflader. Spindeltrappen, der elegant slanger sig mellem de to etager, er endnu en skulpturel detalje. Den danner på samme tid en visuel adskillelse mellem opholdsstuen og køkkenalrummet. Når man tager en runde i boligen, bliver det hurtigt åbenlyst, at parret bruger en stor del af deres fritid på at rejse. Gerne til destinationer, hvortil rejsebureauerne ikke sender deres kunder i hobetal. Mange skulpturer er hjembragt fra disse rejser og minder dem om alle de fantastiske steder på kloden, de har haft mulighed for at besøge. Begge er meget selektive i deres valg, ikke mindst når det drejer sig om møbeldesign, billedkunst og skulpturer. Hver ting i lejligheden er nøje udvalgt. Der mangler stadig et par ting hist og pist, men indretning er for dem en langsommelig proces. Hellere spare op og vente på, at det møbel eller stykke kunst, som de skal bo med, også er det, som på den lange bane giver dem størst glæde. Tendensen ses tydeligt på den måde, de har indrettet sig. Ikke fordi det nødvendigvis SKAL være dyrt, men efter parrets mening hænger det som regel sammen, da de rigtige gode og veldesignede møbler og lamper sjældent er billige. Det var også en af grundene til, at de gerne ville bo i netop Schmidt Hammer Lassens byggeri - dels passede arkitekturen super godt til den måde, de gerne vil bo og indrette sig på - og dernæst havde lejligheden et udtryk, som både var moderne og samtidig meget tidløs. Det var med andre ord de helt perfekte omgivelser for parret, der til fulde har formået at bruge rammerne på den måde, som arkitekterne med garanti havde tænkt sig, de skulle bruges.

Kunsten spiller en væsentlig rolle for parret, og visuelt står de meget stærkt op af de klassiske møbelikoner, blandt andet Hans J. Wegners Ox Chair fra Erik Jørgensen. Fra stuen er der direkte kig til soveværelset, og lejligheden er indrettet til disse lange kig. Dels fordi gulvbelægningen i lyst asketræ er gennemgående, og dels fordi der ikke er nogen dørtrin. Det store billede i front er malet af Cathrine Raben Davidsen, mens den siddende pige med kniven i hånden er malet af Martin Fasting. De to små sorte borde, Tray Table, er fra Hay. Vaserne på bordene er udført af Finnsdottir, Helle Vestergaard og Flower vase fra Contrast. BeoLab 9-højtaleren er fra B&O. I vinduet ses ægteparret Eames’ klassiske House Bird.
Opholdsstuen ligger i forlængelse af spiseafdelingen og er et af lejlighedens mest spektakulære rum på grund af dobbelthøjden, der går helt op til loftet på lejlighedens og ejendommens allerøverste etage. Det er også her, den store spindeltrappe kommer helt til sin ret. Delphi-sofaen er tegnet af Hannes Wettstein for Erik Jørgensen. På det lave og meget elegante sofabord Cairo, tegnet af Paolo Navone for italienske Baxter, står en sort bakke med hurricane-glasvaser fra Louise Roe. Til højre for sofaen står et lille sidebord af Poul Kjærholm, dekoreret med blandt andet Henning Koppels smukke kande fra Georg Jensen og Mogens Lassens klassiske Kubusstage fra Paustian. Over sofaen hænger et billede udført af Cathrine Raben Davidsen.

Køkken-alrummet, der er indrettet med et Svane-køkken med højglanspolerede hvide elementfronter, er super stramt indrettet, kun adskilt fra opholdsstuen via den skulpturelle vindeltrappe, der fører op til den øverste etage. Selve køkkenet er speciallavet til lejlighedens skrå vægge, hvilket man blandt andet kan se på den øverste række overskabe samt den skråt skårne stænkplade i råglas. Bordet er belagt med en sort kompositplade, som giver rummet en god kontrast.

Det er fristende at blive hængende ved spiseafdelingen efter middagen, idet den er indrettet med Ray & Charles Eames’ berømte spisebord og stole. Over spisebordet har parret hængt Patricia Urquiolas lette pendel Chasen tegnet for italienske Flos. I spiseafdelingen står også en stor træskulptur, som stammer fra et ferieophold i Afrika.

I entreen står en stor Buddha, der spreder ro, og som samtidig sørger for, at der bliver taget pænt imod lejlighedens beboere, når de kommer hjem efter en lang dag. Figuren er sammen med den store hurricane indkøbt hos Rabens Saloner på Vesterbro. Lige ved indgangen hænger også den skønne skulptur Dyrene på jorden, som er købt hos Galleri Rasmus.

Alle de små effekter i montren er rejsefund hjembragt fra dejlige ferier rundt om i verden. Udstillingen er parrets lille eventyrskab, der dagligt minder dem om, at livet skal leves og om alle de fantastiske steder, de har besøgt.

De fleste drømmer om et kæmpemæssigt soveværelse, men det er immervæk de færreste af os, der har et i denne størrelse. Sengen er meget fornuftigt placeret midt på gulvet for netop at udnytte det store gulvareal. Selve sengen, der er fra Auping, er placeret op ad en gavl, som parret selv har sat op. Dels for at skabe miljø, men også for at afskærme den kondicykel, de aldrig bruger! Den høje sengegavl er desuden på bagsiden forsynet med en lang bøjlestang, hvorpå sengetæppet kan hænges. Sengelamperne er fra Artemide. Forrest står en stor træskulptur, som parret har købt hos Adrianne Shamaris i New York - en butik/ galleri, som de er fuldstændig vilde med, og som de altid besøger, når de er i byen. Figuren stammer fra Indonesien. De små figurer i vinduet er købt og hjembragt fra ferier i henholdsvis Afrika (den mindste) og Bali.

Lejligheden er udstyret med to badeværelser. Det ene ligger i forbindelse med soveværelset, og det andet ligger med adgang fra entreen. De er begge meget stilrent indrettet med nøjagtig det samme materialevalg, som for eksempel bordplade af marmor og aquafarvet glasmosaik i henholdsvis bruseafdeling og omkring badekarret. Den sorte gris er købt hos Casa Shop.

Arbejdsværelset er indrettet på hele den øverste etage. Det smukke Insulaarbejdsbord er tegnet af Morten Ernst og Anne-Mette Jensen for Erik Jørgensen. Stolene fra Vitra er tegnet af ægteparret Eames, og i hjørnet står Arne Jacobsens Svane fra Fritz Hansen.

Lige under det fantastiske billede malet af Martin Fasting står bordlampen Snoopy tegnet af Achille Castiglioni og Pier Giacomo for Flos. De hvide Montanareoler er købt hos Montana Mobile i Bredgade. Den lille billedcollage på reolen består af kunstnere som Marco Avaristti, Kasper Eistrup og Cathrine Raben Davidsen.

Fra den øverste etage er der afgang til en kæmpemæs- sig tagterrasse på hele 55 m2, hvorfra man har frit udsyn til både Københavns hustage og nattens mange stjerner. Stolene er fra B&B Italia, og bordet er fra franske Fermob.

Relaterede Artikler