Nordisk lejlighed på Østerbro

Store gennemlyste rum en suite i en afdæmpet, eksklusiv farveskala og et stilsikkert miks af ældre dansk og nyere international design karakteriserer advokat Signe Tofts lejlighed på Østerbro. Se mere her.

© Kira Brandt

Stilen er supergennemført. Faktisk så gennemført, at man skulle tro, at Signe Toft arbejder med design og interiør til daglig. Vi spørger den 40-årige advokat, hvor hendes passion for indretning kommer fra, og hvorfra hun henter inspiration? – Min interesse for indretning har altid været der, men det er lidt forskelligt, hvor meget jeg fokuserer på det. I forbindelse med overtagelse af en ny bolig kan jeg godt gå meget op i indretning, og så daler det lidt derfra. Men jeg kan rigtig godt lide at flytte og indrette et nyt hjem, forklarer Signe, som netop har lagt sidste hånd på lejligheden her på Østerbro. – Vi fik mulighed for at købe lejligheden af nogle gode venner, så vi kendte lejligheden ud og ind, da vi overtog den. Lejligheden var flot, som den var, men vi ville gerne sætte vores eget præg på den, uddyber Signe, som derfor valgte at male alle de hvide vægge i smukke afdæmpede toner. – Vi begyndte med at bestemme funktionerne i de enkelte rum, dernæst farverne, og så flyttede vi de møbler, vi havde, ind og købte lidt ekstra til de steder, hvor der manglede noget. Men vægfarverne forandrede lejligheden fuldstændig, fortæller Signe, som henter sin inspiration flere steder. – Jeg bliver inspireret af mange forskellige indtryk og har haft en del perioder, hvor jeg dyrkede et eller andet. I øjeblikket er det farver, hvor inspirationen blandt andet kommer fra en tur til Paris og de mange farver i beige, grålige og brunlige nuancer på byens bygninger. Den inspiration har helt klart påvirket farvevalget i lejligheden. Jeg får også inspiration fra magasiner, fotobøger, film, restauranter, hoteller og mine venners måde at bo på og ting, jeg ser på nettet. Derudover er jeg ret opmærksom på stemninger, atmosfære, belysning og den slags. Kigger man nærmere efter i Signes hjem, spotter man en del ældre danske møbelklassikere, og hun fortæller, at langt de fleste af møblerne er købt brugt eller arvet fra familie på begge sider. – Det er lidt tilfældigt, hvad vi har samlet gennem årene, men jeg holder meget af møbler i god kvalitet, som kan tåle at blive brugt, også af børn. Vores Børge Mogensen-sofa er 35 år gammel, og jeg kan huske, hvor glade mine forældre var for den, da den var ny. Nu er det så os, der har den, og den fungerer fint på trods af mange års daglig brug. Det er kun hyggeligt, at den er så brugt, synes jeg. Spisebordet og stolene er designet af Piet Hein Eek og købt i Holly Golightly – det er vores nyeste køb. Lampen, der hænger over bordet er lavet af Ana Kras, en serbisk kunstner og designer. Den er købt i galleriet Les Gens Heureux i Store Strandstræde. Flere af vores billeder er også derfra. Tæpperne er fra Kirsten Fribert og Next Door. Jeg kan godt lide kontraster. Her er både nyt og gammelt og forskellige materialer og tekstiler. Der kommer nogle møbler og ting ind i lejligheden, som vi kan lide, eller som på anden måde betyder noget for os, og så opstår der af sig selv en god blanding, afslutter Signe.

© Kira Brandt

Det er de lange kig gennem stuerne og det smukke lysindfald, der gør lejligheden på Østerbro så særlig. Den største og midterste stue har parret indrettet til dagligstue, mens stuen længst tilbage i lejligheden er indrettet som forældresoveværelse. Rummene er malet i blide, kølige nuancer fra Farrow & Ball, hvilket bidrager til den rolige stemning.

© Kira Brandt

I stuen får de danske designklassikere, Børge Mogensens sofa, Poul Kjærholms marmorbord og Le Klint-standerlampen, følgeskab af lænestole fra Walter Knoll. Det hele placeret oven på et marokkansk Beni Qurain-tæppe. På hele væggen omkring fløjdørene til soveværelset er der opsat reoler, som er malet i farven Charleston Gray fra Farrow & Ball.

© Kira Brandt

Den store reol på væggen er ikke proppet med bøger og dermed heller ikke så “tung”. I flere af rummene har små skulpturer fået plads. Denne Gandhi-figur stammer fra Signes familie.

© Kira Brandt

Væggen i stuen er malet i farven Skimming Stone fra Farrow & Ball. Trægulvene er ubehandlede. Maleriet på væggen til højre er malet af Louise Bonfils og kommer fra Signes mands familie.

© Kira Brandt

null

© Kira Brandt

null

© Kira Brandt

Det er først og fremmest stolene af den hollandske designer Piet Hein Eek, der løber med opmærksomheden i spisestuen. Med deres højlakerede finish leger de på vidunderlig vis med lyset, der strømmer ind i rummet. Bemærk, hvordan lampen over bordet, lavet af den serbiske kunstner og designer Ana Kras, matcher stolene. Værkerne på væggen er hængt op i dekorativ collage. De er af blandt andet Richard Colman, Martin de Thurah, Claus Egemose og Mario Hugo. Vægfarven i spisestuen hedder Cornforth White og er fra Farrow & Ball.

© Kira Brandt

null

© Kira Brandt

null

© Kira Brandt

Kopperne på bordet er keramik købt hos keramiker Jørgen Hansen, som bor på Djursland.

© Kira Brandt

I spisestuen er der også plads til en lille arbejdszone. Bordet stammer fra en butik, som ligger på landet i Odsherred. Lampen er en gave, og fotokunsten er af Jette Jørs. Hertil en klassisk Arne Jacobsen-stol i sort læder med armlæn.

© Kira Brandt

null

© Kira Brandt

Lænestolen er arvet fra Signes farmor. De runde puder er fra Creme de la creme a la Edgar.

© Kira Brandt

null

© Kira Brandt

Køkkenet var her, da familien flyttede ind, men alle fronter er malet i farven Light Blue, og endevæggen beklædt med fliser fra Made a Mano, og dermed har rummet fået et helt nyt look. De malede fronter og bordpladen i rustfrit stål klæder hinanden smukt. Selve køkkenet er bygget af snedker Tue Jørgensen.

© Kira Brandt

null

© Kira Brandt

I køkkenet hænger et gammelt vitrineskab, hvor lågerne er pillet af. Her opbevares en del af familiens glas og porcelæn.

© Kira Brandt

Skålen på spisebordet i køkkenet er kongeligt porcelæn fra Signes farmor.

© Kira Brandt

En stak stole, Myrere og Syvere, tegnet af Arne Jacobsen. Vægfarven i køkkenet hedder Strong White fra Farrow & Ball.

© Kira Brandt

Gemt bag en skydedør i køkkenet ligger lejlighedens store dejlige badeværelse med både kar og brus. På gulvet ligger fliser af travertin. Væggene er malet i Farrow & Balls Wimborne White.

© Kira Brandt

null

© Kira Brandt

Soveværelset er placeret i lejlighedens bageste stue og indrettet helt enkelt. Den opredte seng med sengetæppe fra Hay og store puder gør det muligt at holde fløjdørene åbne, så de lange kig igennem stuerne bevares. Vægfarven er Lamp Room Gray fra Farrow & Ball.

© Kira Brandt

Lænestolen har Signe købt hos Walter Knoll. Over stolen hænger et værk af Mathias Malling Mortensen fra galleriet Les Gens Heureux.

© Kira Brandt

I soveværelset har snedker Tue Jørgensen bygget et garderobeskab. Signe har valgt at male skabet i samme farve som vægfarven, nemlig Lamp Room Gray.