Nips ingen adgang!

Hvis no nonsense var en indretningsstil, kunne udtrykket med ære kobles på Annett Dupont og Peter Kristiansens lejlighed i Aarhus. De to designelskere har indrettet sig helt enkelt i sort og hvidt med sans for detaljen og uden noget som helst overflødigt fyld.

© Lars Kaslov

Man behøver bare at åbne hoveddøren og kigge ned gennem entreen i Annett Dupont og Peter Kristiansens hjem, så er man straks klar over, at her er intet overladt til tilfældighederne.

Man skal heller ikke bevæge sig ret meget rundt, før man kan se, at parret har fokuseret på det grafiske udtryk i deres lejlighed, hvor kontrasterne sort/hvid og nyt/gammelt spiller en væsentlig rolle.

Og derefter er det nok ikke så overraskende at finde ud af, at både Annett Dupont og Peter Kristiansen arbejder eller har arbejdet professionelt med boligen som omdrejningspunkt – dog på vidt forskellig vis, idet Annett Dupont er salgsleder i Magasin (tidligere for boligafdelingen), mens Peter Kristiansen er arkitekt maa ved Årstiderne Arkitekter.

Deres lejlighed, som er opført i 1910, er på små 100 m² fordelt på et sove- og arbejdsværelse, kombineret entré/køkken samt to stuer en suite. Parret har renoveret den 100 år gamle lejlighed gennemgribende, men utroligt nænsomt og med respekt for detaljerne og sans for sammenhængen.

© Lars Kaslov

Der er en skøn stemning i Annett Dupont og Peter Kristiansens 100 m² store lejlighed. Maleriet til venstre har Peter Kristiansen selv malet. Pendlen – PH Kuglelamel – er fra Louis Poulsen, kubusstagen på radiatoren er designet af Mogens Lassen (Paustian), og de hvide Arne Jacobsen-Svaner er fra Fritz Hansen.

© Lars Kaslov

Peter Kristiansen og Annett Dupont henholdsvis arkitekt og tidligere salgsleder i Magasins boligafdeling, er begge meget engagerede i deres bolig og indretter sig kun med ting, de begge kan sige god for.

© Lars Kaslov

Det langstrakte sofabord i rå beton passer forrygende til den lange Erik Jørgensen-lædersofa (EJ 50). Bordet er tegnet og fremstillet af en kollega til Peter Kristiansen, og billedet på væggen er malet af Felix Petersen. Standerlampen ved siden af sofaen hedder Romeo Moon F og er tegnet af Philippe Starck for firmaet Flos.

© Lars Kaslov

Skabet i spisestuen som Annett Dupont har arvet fra sine bedsteforældre, har hun selv malet sort, så det passer til Arne Jacobsens sorte 7’er-stole. Det ovale spisebord, Glossy designet af Antonio Citterio, passer bemærkelsesværdigt ind i rummet, fordi det har præcis samme form som stukken i loftet, hvilket var udslagsgivende, da parret skulle vælge bord.

© Lars Kaslov

Der er et fantastisk dagslys i lejligheden – ikke mindst fordi den store karnap også har vinduer i siderne, så der er lysindfald fra tre verdenshjørner. Stolene i karnappen hedder U-turn, er designet af Peter Kristiansen og Lotte Olesen og produceres af Magnus Olesen.

© Lars Kaslov

Soveværelsets sparsomme møblement gør det supernemt for Annett Dupont og Peter Kristiansen både at rengøre og holde i orden. Og her er heller intet, som kan forstyrre hverken øjne eller nattesøvn i parrets sort/hvide univers. Sengetæppet består af to sammensyede brudelagner, der er godt 100 år gamle.

Altanen giver lige det uderum
© Lars Kaslov

Altanen giver lige det uderum som er så værdifuldt, når man bor i lejlighed. Annett Dupont fortæller, at der med god vilje lige kan være seks til spisning herude.

© Lars Kaslov

Arbejdsværelset der består af et højt træbord i egetræ samt to røgfarvede taburetter fra Kartell, er om noget indrettet helt uden overflødig nips og pynt af nogen art. Det lange, smalle bord er en smart og pladsbesparende måde at få to arbejdspladser i et lille rum.

© Lars Kaslov

Badeværelset er naturligvis indrettet i farverne sort og hvid. De fleste ville nok have forsøgt at indrette det, så rummet ikke virkede så langt, men her er det gjort stik modsat, da alting nærmest er trukket ud for at understrege rummets udformning, og det er der kommet et meget elegant baderum ud af. Badeværelset er belagt med glasmosaikker.