Kan man godt renovere nybyggeri?
Selvom lejligheden i Lighthouse var spritny, så arkitekten alligevel muligheder for fornyelse.
Af
Et udsigtsdæk er flyttet ind midt i lejligheden i nybyggeriet Lighthouse. Det kan man tilgå via en trappe, som er bygget så simpelt som muligt. Tanken var, at det bare skulle være to pinde med trin imellem, og det blev det. Fra gulv til loft ses en integreret opbevaringsløsning, som Hans Jørgen Vesthardt selv har tegnet og fået lavet af Trige-Køkkenet.

Hans Jørgen Vesthardt er uddannet arkitekt MAA. Han har været partner i JWH arkitekter, drevet sin egen tegnestue Vesthardt Arkitekter, og nu leder han gpp arkitekters afdeling i København.
I 2016 købte han den fire år gamle lejlighed og gik i gang med renoveringen.

Lighthouse er tegnet af 3XN Architects. Det ligger i bydelen Aarhus Ø, der i løbet af de seneste år er vokset frem på havnen.
Fra hus til lejlighed
Som et krydstogtskib, der lige er kommet i havn, har Lighthouse overtaget kanten af den nye bydel Aarhus Ø. Her på havnen er alle bygningerne nye, flere er på vej, og så er der hverken langt til havudsigt eller midtby.
I stueetagen i Lighthouse ligger en lejlighed, der er klassens nye dreng, selvom den er bygget på samme tid som de andre. Før var dens 113 kvadratmeter fordelt på 3 værelser. Nu er væggene revet ud, en ekstra etage er flyttet ind, et nyt køkken er skabt, og betongulve er blotlagt.
Beboeren og manden bag renoveringen er arkitekt MAA Hans Jørgen Vesthardt. Før boede han i et stort Friis & Moltke-hus i Egå. Efter børnene var flyttet hjemmefra, fandt han og kæresten, arkitekt MAA Helene Stigel, lejligheden i Lighthouse, som var fuld af muligheder.
– Vi købte lejligheden pga. grundformen og lofthøjden, og fordi det er i stueetagen. Når man flytter fra et hus ind i en lejlighed, så er det dejligt, at man stadig kan gå direkte ud og ikke absolut skal igennem en opgang, fortæller Hans Jørgen Vesthardt.

Loftshøjden understreges af de høje, slanke billeder på væggen. De er malet af Hans Jørgen Vesthardts kæreste, Helene Stigel, der også er uddannet arkitekt MAA, har undervist i arkitektur på Krabbesholm Højskole i 25 år og netop har startet Skolen for arkitektur i København. På spisebordet står en let træbakke med lysestager i messing. Både først- og sidstnævnte er fra Fritz Hansens Objects' kollektion og er fundet i Paustian.

Bebyggelser, hvor der er lagt kærlighed i haveanlægget, er som regel de bedste, mener Hans Jørgen Vesthardt. Det bliver nemlig ofte sparet væk. Han synes, at landskabsarkitekterne Schønherr har lavet et imponerende haveanlæg omkring Lighthouse. Især terrassen ud mod vandet er han glad for. Der er en impressionistisk poesi over sivene, synes han. Den grønne havestol er et loppefund.

Der er mange siddepladser at vælge imellem i lejlighedens opholdszone. Man kan fx læne sig tilbage i Kaare Klints safaristol ved vinduet eller i Verner Pantons Bachelor-stol ved sofabordet. Ved spisetid kan man sætte sig til rette ved spisebordet i en af de hvide 7'er-stole designet af Arne Jacobsen. Eller rettere sagt ved spisebordene, der står i forlængelse af hinanden. Bordene er gamle arbejdsborde fra Schmidt Hammer Lassens tegnestue. På gulvet står en vase af Helene Stigel. Ved væggen ses et gammelt B&O-anlæg.

Et hvidt køkken hang før på væggen til venstre. Det sløjfede Hans Jørgen Vesthardt, og fik i stedet en snedker og Aarhus Boligbyg til at samle alle køkkenfunktionerne i en ø. På den måde skal man ikke stå med ryggen til andre i opholdszonen, når man laver mad, og så er hele rummet blevet lettere at indrette.
En fleksibel lejlighed
Andre havde måske set lejligheden fra 2012 som indflytningsklar, men ikke arkitektparret. Hans Jørgen Vesthardt har efterhånden blandt venner og familie fået ry for, at han ikke kan flytte ind et sted uden at lave om på det. Det gjaldt også denne spritnye lejlighed.
– Mange lejligheder, der bliver lavet på den her måde, er jo et 'grund-rum', som er opdelt med lette vægge. Sådanne vægge er nemme at fjerne, så på den måde er det fleksibelt inden for den store hovedramme. Så hvis man gerne vil bo her pga. fx udsigten eller beliggenheden, men ikke kan lide rum-opdelingen, så er der mulighed for at bygge om på det på en simpel måde, uden det faktisk behøver at blive ret dyrt, forklarer han.
Inspirationen til renoveringen har han fundet hos den anerkendte arkitekt Le Corbusier, som bl.a. arbejdede med den åbne plan og med at udnytte rumhøjden til at kunne leve i flere niveauer.
– Min drøm om et 'grund-rum' med et udsigtsdæk kunne realiseres her. Vi kunne lave et rum, hvor man kan være mange, og som man kan dele op i zoner, siger han og forklarer, at den ene ende af lejligheden fungerer som en opholdszone med sofahjørne og spisebord, den anden ende er en rolig zone, hvor man kan arbejde og sove, og midten er en teknisk zone, hvor man kan gå rundt og lave mad. Zoneinddelingen defineres af det indskudte dæk, hvor man kan sætte sig og læse en bog, eller lægge sig ned på daybedden, lukke øjnene og vågne op til udsigten af lav sol over Aarhusbugten.

Over køkkenet hænger udsigtsdækket. Her kan man holde pause i Safari-stolen designet af Kaare Klint eller på daybedden, som er lavet af trærester og en madras. Det lille træbord er af Børge Mogensen, og billedet på gulvet er af Knud Friis.
Tæt på naturen
Nedrivningen af væggene har skabt fri passage fra den ene facade til den anden. Solens stråler kan lyse hele vejen ned igennem rummet, og man kan spotte vandet gennem sivene, uanset hvor man står. Det vækker tanker hos arkitekten:
– Det er vigtigt for mennesket at have en mental forbindelse til naturen. Man kan se langt frem herfra. Det er rart. Og det bedste er, at der aldrig er nogen, der kan ødelægge den udsigt, for man kan ikke bygge på vand.

Sofahjørnet lyses op af Arne Jacobsens AJ Royal-pendel. Moment-sofaen er blev designet af Niels Gammelgaard i 1985 for Ikea. Hans Jørgen Vesthardt købte den, da han læste på arkitektskolen, og den har fulgt ham lige siden. I den ligger puder fra Rue Verte. På sofabordet af Piet Hein, Bruno Mathsson og Arne Jacobsen står to vaser af Helene Stigel. Lænestolene og fodskammelen er fra Verner Pantons Bachelor-serie, som nu produceres af Montana. I den ene stol ligger en blød, grå Elvang-plaid fra Paustian. På væggen over sofaen hænger et kunstværk, som er malet af Kai Husum.

I den anden ende af lejligheden er Hans Jørgen Vesthardts hjemmekontor, som består af to arbejdsborde fra Schmidt Hammer Lassens tegnestue og en 7'er-kontorstol designet af Arne Jacobsen. Arbejdslyset kommer fra pendlen, som er designet af Sidse Werner og Leif Alring. Vaserne er af Helene Stigel. Trænger man til en pause, kan man træde direkte ud på den ene terrasse.

På kanten af køkkenøen står tre blå Krenit-skåle og minder os om, at havet er lige uden for vinduet.

I den modsatte ende af køkkenøen ses en skulptur af Helene Stigel. Over for den hænger et værk af Per Arnoldi. Hans Jørgen Vesthardt synes, det er sjovt, fordi man med arkitektbriller på både kan se det som en opstalt, et snit og en plan. De små hvide Flowerpot-pendler er af Verner Panton.

I lejlighedens rolige zone ses sengen, og en stor bogreol fra Trævarefabrikernes Udsalg. Det ternede sengetæppe er fra Rue Verte, og det lyse er fra Ikea. Her ligger en mørk Rue Verte-pude og en pude fra Vitra fundet i Paustian. På terrassen har de plantet bambusser i betonkrukker. De giver privatliv ude og inde, og så har de en æstetisk sammensværgelse med sivene på den anden terrasse.

Mellem lighthouse og vandet ligger en promenade. Inden Hans Jørgen Vesthardt besluttede sig for at købe boligen, sad han flere gange på terrassen for at se, om han kunne leve med, at folk ofte går forbi. Det kunne han, for sivene virker som et naturhegn, der giver en vis intimitet.

Himmel og hav mødes lige uden for vinduerne og spejler sig i Lighthouses maritime facade.

Badeværelset er også lavet om. Før mødte man en vaskesøjle lige inden for døren, men arkitekten synes det første syn altid bør være håndvasken. Georg Jensen-vasen er fra Paustian, lampen er af Verner Panton, og tegningen er fra Hans Jørgen Vesthardts første vundne arkitektkonkurrence.