Det ikoniske værelse 606 genskabt i Stockholm
I sin lejlighed i Stockholm har Patric Öhlund genskabt Arne Jacobsens ikoniske hotelværelse 606 fra SAS Royal Hotel i København.
Ud over at være dedikeret designfan er målet også at skabe en wow-effekt i sin indretning, og derfor har han været kompromisløs med det gennemførte rum.
Se her, hvordan den kendte danske arkitekt får fornyet relevans i et moderne svensk designhjem.
Den arkitektoniske perle
Hvis man ikke vidste bedre, kunne man forledes til at tro, at man i denne lejlighed i Stockholm var på besøg på Arne Jacobsens ikoniske SAS Royal Hotel, som stod færdigt i 1960.
Efter mange renovationer er værelse 606 i dag det eneste originale rum, der er tilbage, og som den arkitektoniske perle, det er, har både arkitekt- og designelskere fra hele verden gennem tiden gladelig betalt en formue for en overnatning her.
Det er nu ikke muligt mere, da værelset er omdannet til museum. Men man kan også bare genskabe det selv. Hvis man har fantasien. Og passionen.
Det har Patric Öhlund, som har genskabt rummet i sin lejlighed på Södermalm, hvor han og hans kæreste, Elisabeth Lundberg, bor i et hus, der også er fra 1960. Sammen driver de bageriet Kafé Kringlan på Östermalm, der er en blanding af en fransk bistro og svensk konditori.
Hyldest til Arne Jacobsen
At være feinschmeckere er en del af deres hverdag, og det er også i den ånd, at de har indrettet og designet deres lejlighed. Egentlig var det lidt af en tilfældighed, der ledte parret til at skabe det bemærkelsesværdige værelse 606.
– At vi endte med at lave en vellignende replika af værelse 606 i vores lejlighed, skyldes, at vi, efter at have købt den, lavede sjov med, at layoutet mindede om det utrolige rum, bare med en bedre udsigt. Da jeg nogle dage senere faldt over en original version af Ægget i den rette farve, SAS Royal Blue, fornemmede jeg, at jeg var tvunget til at forsøge at lave mit eget værelse 606. Siden da er det jo ekstra sjovt, at der er 60-års jubilæum for hotellet i år, så vi ser det også som en hyldest, siger Patric
Grønblå farvesætning
I ren Gesamtkunstwerk-ånd tegnede Arne Jacobsen både hotellet og alt design fra de legendariske stoledesign Svanen og Ægget til dørhåndtag, bestik og de små kugler for enden af gardinsnorene.
Og det er netop det gennemdesignede element, som Patric elsker ved Arne Jacobsens gamle hotel. Men også at han formåede at skabe kontrast mellem møblernes bløde former og vinduerne og rummenes kanter.
Og at han ved at blande eksotisk træ med en grønblå farvesætning kunne skabe en effekt, som på en og samme tid virker legende og beroligende.
Design elsket verdenen over
– Der er en årsag til, at designet og helheden i det hotelværelse er elsket af så mange mennesker verden over, og det er simpelthen, fordi det er så smukt og unikt. Eftersom man ikke mere kan booke værelse 606, er muligheden for at bo i rammerne ikke længere til stede. Men det er den for os, fordi vi har genskabt de rammer lige her i vores stue. Da stiludtrykket er så markant i det ene rum, har vi forsøgt at indpasse resten af lejlighedens udtryk i det, siger Patric.
Grænseløs stil
– Overordnet set har jeg villet skabe et miljø, som får folk til at grine og tænke, han er gal, og det synes jeg er lykkedes her. For rummet giver altid reaktioner som et grin og et wow, når folk kommer på besøg, fortæller Patric, der beskriver sin stil som grænseløs.
Idet parret har besluttet sig for ikke at få børn, er lejligheden kun skabt til dem og deres liv, for som han siger:
– Hvilke børnefamilier vil turde bo med faste tæpper i stuen og 60 år gamle designklassikere med originalt betræk?