Fra kedeligt loft til Newyorkerloft
"Det var et trist, mørkt loft med fire gamle vinduer." Men designeren forvandlede det til en attraktiv penthouselejlighed.
© Line Klein - // Vinduer i en længde på fem m fra Velux giver, ud over et utroligt lysindfald, en fornemmelse af rummelighed i stuen. Stemningsmæssigt minder den om et newyorkerloft, som er helt bevidst, da Søren Rose har boet der med sin familie gennem flere år. Detaljer og gode materialer fylder i hans æstetik, og han har valgt et Dinesen-gulv og gulvvarme for ikke at have skæmmende varmeapparater. Indretningen er minimalistisk med møbler i blandede materialer og farver for at skabe visuelt liv.
© Line Klein - // Det karakteristiske runde vindue er det eneste, der er tilbage fra den oprindelige loftskonstruktion. Med en særlig sans for enkelhed formår Søren med en nærmest minimalistisk opstilling at skabe et stærkt udtryk. Bænken og urtepotteskjuleren af træ er designet af Søren Rose Studio. Glasvasen vejer 12 kg og er fra Alexa Lixfeld, mens den lyse skål er fra Frama.
© Line Klein - // Et udeareal er blevet bygget til lejligheden, hvilket får køkken-alrummet til at virke større. Søren går højt op i at bruge ærlige materialer og detaljer, hvilket er tydeligt i hans valg af at sammensætte et rundt bord fra Københavns Møbel-snedkeri og Hans J. Wegners Y-stole fra Carl Hansen & Søn. Pendlen i strikket materiale over spisebordet er fra Made By Hand, mens den lyse krukke i raku er designet af Cathrine Raben Davidsen.
© Line Klein - // I stuen er en sofa i flaskegrøn velour med knapsyet ryg fra Living Divani på utraditionel vis blevet sat sammen med en læderdaybed sammestedsfra og et sofabord i glas fra Fiam. Samlende for arrangementet er et håndknyttet gulvtæppe i uld fra Massimo Copenhagen. Bordlampen Model 548 fra Astep er designet af Gino Sarfatti i 1951. Værket på gulvet er af Karl Troels Sandegård, og sidebordet Unus, der ligner en blok, er fra Desalto. Ovenpå står en Gaia Tripod af Cathrine Raben Davidsen.