Drømmefabrikken

Med klassisk dansk design, karakterfuld vintage og lidt af hendes egne kreationer har arkitekt, forfatter og den aktuelle tv-vært Frederikke Aagaard fundet frem til det perfekte miks i sin industielle loftslejlighed i København.

© Karina Tengberg

Passionen for design og kunst skinner igennem, når man lader blikket løbe rundt i Frederikke Aagaards lejlighed. Arkitekten, forfatteren, designeren, kuratoren og den aktuelle tv-vært i DR-serien Forførende Rum har skabt et hjem, der er præget af en særegen tilgang til indretning - et sted, hvor kunst, objekter, møbler og arkitektur skaber et sammenhængende hele.

Lejligheden i København har hvide vægge og gulve, højt til loftet og masser af lys, der stømmer ind ad de mange vinduer, hvilket får den 180 m² store loftslejlighed til at synes endnu større, end den egentlig er.

  • Både dagslys og lamper er vigtige for min måde at tænke rum og indretning, og det påvirker også mit humør. Jeg mener, at lys er den vigtigste faktor, når man skal indrette - vigtigere end fx møbler. Og jeg fortrækker mange små lamper, der skaber forskellige lysrum og opfylder forskellige funktioner. Et rum kan fuldstændig ændre karakter, hvis du bruger lyset rigtigt. Og når jeg er ude for at indrette hos private eller virksomheder, så er det tit deres måde at bruge lys eller ikke bruge lys på, der er problemet, siger hun.

Og bare i stueafdelingen har Frederikke Aagaard hele tretten nye og gamle lamper inklusive den blanke Copper Shade designet af Tom Dixon.

  • Med lys kan du danne små øer i rummet, som skaber en spænding og kontrast fra lys til mørke, siger hun.

Det store rum er inddelt i soveværelse, spiseafdeling, sofahjørne og kontor. Frederikke Aagaard har selv designet sengen med hovedgærde polstret i et skinnende tekstil. Over sengen svæver to skyer, som hun har designet til det spanske firma Home on Earth.

Frederikke Aagaard insisterer på en legesyg tilgang til indretning og sætter med vilje ting ved siden af hinanden, der i virkeligheden ikke passer sammen, bruger kontrastfarver og former, der kolliderer. Hun mikser simple og funktionelle ting med udsøgte, dekorative objekter. Som fx et litografi af hendes veninde Mie Olise flankeret af en træopsats med en gylden ananas-isterning-beholder fundet på et loppemarked.

Hendes spisebord er fremstillet af en gammel plade fra et kakkelbord, som har fået nye, hvide metalben fra Hay, der har forvandlet og nyfortolket det gamle slidte design og har givet det nyt liv. Stolene er gamle FDB-stole af forskellige designere og en ny klapstol, designet af Jonas Trampedach. Kunst er også en stor del af udtrykket, for kunst har en helt særlig betydning for Frederikke Aagaard.

  • De ting, jeg omgiver mig med og fx vælger at have hængende, inspirerer mig - jeg har ikke noget, der er ren og skær dekoration. Kunst taler til os og skaber oplevelser og følelser, men en smuk lampe af min farvorit-lampede-signer, italienske Achille Castiglioni, kan vække de samme følelser, siger hun.

  • Men faktisk er mit hjem meget dynamisk, og jeg bytter meget rundt og ændrer ofte tingene - det kan jeg slet ikke lade være med!

Sofaen og lænestolen har Frederikke Aagaard købt på Lauritz.com, hvor hun faldt for Leif Hansens simple og elegante forgivning fra 1950’erne. De to puder i sofaen er fra Hay. Sofabordet er en prototype designet af danske Jonas Trampedach for Arco, og de små farvede træklodser er designet af Frederikke Aagaard selv.

Lampen over bordene hedder Copper Shade og er skabt af britiske Tom Dixon. På det lille hvide bord fra barndomshjemmet står en Kubusstage fra byLassen. Endevæggen er dekoreret af kunstværker af forskellig art - fx et litografi af veninden Mie Olise og nogle af Frederikke Aagaards egne værker. På boghylden, der løber langs hele væggen, er bøgerne sat i farveorden for at skabe visuel ro. De hvide skuffer nedenunder er fra Ikea.

© Karina Tengberg

Frederikke Aagaard i sin New York-agtige loftslejlighed i København.

© Karina Tengberg

Spisebordet er sat sammen af en plade fra et gammelt kakkelbord og bordbukke fra Hay. Stolene er gamle FDB-stole og en klapstol designet af Jonas Trampedach. Keramikuret på væggen er fra Kähler og designet af Jonas Trampedach og Birgitte Due Madsen. De to lysestager er fra Normann Copenhagen, skuffemøblet er et loppefund, og spejlet fra farmor. Den hvide glaslampe er fra Muuto, og de to lamper i loftet er fatninger med specielle pærer.

© Karina Tengberg

Man ser tydeligt, at lamper af forskellige typer er vigtige for Frederikke Aagaard. Hun bruger lamperne til at definere rummet og skabe rum i rummet.

© Karina Tengberg

Litografiet i midten er af Mie Olise, der er Frederikke Aagaards gode veninde. På højre side står en træopsats med en gylden ananas, der i virkeligheden er en beholder til isterninger. Både den og lampen er fundet på et loppemarked.

© Karina Tengberg

Gæsteværelset er holdt i rolige grå, hvide og sorte nuancer. Sengetæppet er fra Hay.

© Karina Tengberg

Over sengen i gæsteværelset hænger en plakat fra en Finn Juhl-udstilling på Designmuseum Danmark, som Frederikke Aagaard arbejder sammen med. Puderne er fra Hay. Lampen og det store spejl er loppefund.

© Karina Tengberg

Soveværelset er placeret i en lille niche i stuen. Sengen har Frederikke Aagaard selv bygget, og hovedgærdet er betrukket med et strukturvævet guldtekstil. Lamperne er fra Fog og Mørup. Spærrene i loftet har hun udnyttet til at hænge ting fra. Læs mere på frederikkeaagaard.com

© Karina Tengberg

Under de grå dots står et stort A, som Frederikke Aagaard fik i gave for mange år siden.

Relaterede Artikler