Kom indenfor i Malene Birgers verden

Designeren Malene Birger har inviteret os ind i hendes imponerende hjem ved Comosøen i Italien.

malene birger designer day by malene birger

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Malene Birgers verden

Den kendte danske designer Malene Birger er en nomade, men er foreløbig standset op ved Comosøen og har købt et pragtfuldt hus. Tag med på en rejse ind i hendes verden og hjem, her hvor hun er BO BEDREs første gæsteredaktør.

indretning stue gang lænestol

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Willy Rizzo-bord i sort-hvid stribet udgave på et antikt tæppe og med indisk massagebænk hængende på væggen. Kunsten er lavet af en englænder. Lænestolene er af Joe Colombo.

Hvad kan ødelægge en maksimalists morgen? For eksempel når rengøringsdamen med kort varsel melder afbud, for så må man jo selv i gang, inden holdet bag billederne på de næste mange sider ankommer. Og det gør hun så, den kendte danske designer. Pudser, støver af og sørger for, at alt står snorlige og ligner det, det er. Nemlig et skatkammer fyldt af iøjnefaldende detaljer. Et kunstkammer. Velkommen til Malene Birgers verden – eller måske mere præcist hendes nye verden.

Maksimalist under kontrol

Vi har for første gang i BO BEDREs 57-årige historie bedt en person om at være gæsteredaktør, og valget faldt på Malene Birger, ikke fordi hun er vokset op i de samme årtier som magasinet, men fordi hendes evner til at sætte objekter sammen i et rum er enestående.

– Jeg er maksimalist, men under kontrol, smiler Malene Birger, som i september 2016 faldt for huset på bakken med betagende udsigt over magiske Lago di Como, og siden har hun og manden John renoveret og skabt præcist de rammer, som nu rummer essensen af hendes stil, design og smag. Ombygningen har været omfattende. Nyt tag, vinduer, gulve, ny el, små rum blev forvandlet til store, nyt køkken og nye badeværelser. Næste step bliver haven, poolen og de gamle garager, som skal være hendes fremtidige studio og der, hvor hun skal male. Haven har vidunderlige gamle magnoliatræer, men rummet mangler struktur.

– Alt indenfor er blevet endevendt. Og hvor for eksempel underetagen tidligere var som at træde ned i en fugtig mørk cigarkasse, er den nu blevet til mit dejlige lyse kontor, med udsigt til søen, og hvor jeg arbejder fra i min hverdag. Huset er bygget i begyndelsen af det 20. århundrede og har kun haft en ejer før os. Det var en stor mundfuld og et stort hus at gå i gang med, mit største projekt indtil videre, men alle de fine detaljer i huset var bevaret, siger Malene Birger. Hun fortæller også, at taget var en af de større uforudsete udgifter, og samtidig pointerer hun, at man skal huske at indkalkulere i budgettet al den oprydning i haven og omkring huset, der følger med efter en stor renovering. Det kommer altid bag på bygherren, hvor meget der ligger gemt der. For eksempel gaten blev brudt ned og bygget op 2 gange, så lastbiler og flyttebiler kunne passere, og nu er den lige blevet udvidet endeligt, så de penge kunne også være sparet, hvis gaten bare havde være større fra begyndelsen.

Et hjem fyldt med rejser

Nu er huset indrettet fra kælder til kvist – og hvor hun tidligere har boet i Stockholm, London, på Mallorca og i Grækenland og i øvrigt rejst over hele verden, har alle steder og indtryk betydet, at hun i dag har en enorm samling af objekter, møbler, lamper og kunst. Hun har for første gang valgt de bedste ud og kombineret og samlet dem på et sted. Den besøgende ser de mange interiør- og modebøger fra 60'erne og 70'erne, hendes syriske håndlavede møbler, afrikansk kunst og indiske lysekroner og søjler, og man forundres og iagttager, hvor eklektisk tingene går i spænd med moderne design af de italienske stjerner Joe Colombo, Gabriella Crespi og Willy Rizzo, som Malene Birger så potentialet i for længe siden, og som lige nu er noget af det hotteste hotte.

Et miks af mange kulturer og tidsaldre, hvor favoritfarverne brun, sort og hvidt blandes med – nyt for Malene Birgers vedkommende – en højpotent gul farve og en dyb mørkebrun. Detaljerigdommen er stor, og badeværelse, soveværelser og hall er så gennemarbejdede og personlige, at det er svært at udvælge et favoritrum. Ud over at fantasere om de fandtes på et hotel et eller andet sted i verden.

– Mit hjem afspejler mine mange rejser og de mange kulturer, der har inspireret mig. Jeg er en nomade. Hvor jeg ender endeligt, er svært at svare på. Jeg har i gennemsnit flyttet på mig hvert andet år, måske kommer vi op på hvert 5 år, jeg er ikke nogen ungmø længere. Lige nu lever vi her ved Comosøen, og jeg glæder mig til at lære den italienske kultur nærmere at kende. Hvad næste destination bliver, ved jeg ikke, jeg vil lade mig inspirere, ler Malene Birger.

malene birger entre gang indretning

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Den gamle hovedindgang i granit fungerer i dag som bindeled mellem en ny hovedindgang og loggiaen. Væglamperne i glas er fra Rom. Stjernelampen i loft hang i et af husets badeværelser, da huset blev købt. Tæppet er fra Tyrkiet.

trappe opgang indretning gallerivæg

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Husets hall har en lofthøjde på ca. 8 meter og har fået nyt stribet marmorgulv. Granittrappen er original, ligesom gelænderet, der er malet i hvidt og guld. Trappen har fået en ny velourløber. Palmen er fra 50'erne og købt i Belgien, stolene er fra Andalusien. Billedvæggen er fyldt med billeder og grafik fra kendte som ukendte kunstnere, deriblandt Malenes egne værker.

trappe indretning malene birger designer

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Malene sidder på trappen under In The Tube-lampen, og ved siden af hende står et par leoparder i porcelæn fra 1980'erne købt i Belgien.

billeder galleri væg plakat kunst malene birger

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Inspirationscollage Billeder som alle nøje er udvalgt til denne reportage. Fra øverst: Picasso, den svenske kunstner Peter Schlesinger, mode, stenbesatte stiletter, Malenes egen kunst, Carlo Bugatti, forfatteren Joan, et fantastisk køkken fra 80'erne, Malenes mand John tegnet af hende selv i 2015.

malene birger stue spisestue

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Hallen set oppe fra trappen og ned, kig til spisestuen og førstesalen. Glasdørene var i huset og er en fin kontrast til Malenes stil, møbler og den gule farve på væggene. Tulipstolene er købt vintage i London, marmorbordet er designet i 80'erne og også købt i London antikt og har et helt unikt stålstel. Keramikvasen er fra Lissabon, og Arje Griegst står for terrin og vase. Ernest Mancoba på væggen til venstre. Lysekronen er fra et palads i indiske Jaipur. Sort glasskab fra Østeuropa.

stue indretning malene birger

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

stue indretning malene birger spisestue

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

De indiske søjler er fra et palads i Rajasthan, først stod de i Malenes showroom i Amaliegade, og nu er de fragtet til Italien, hvor de smukt inddeler rummene på alle etagerne. Carlo Bugatti-stole og et stykke kunst i sort-hvidt på væggen er købt i New York.

stue sofa gul væg malene birger

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Flexform-sofa i brunt læder deler rummet op. Velourlænestolene er fra 1970'erne, konsolbordet er fra Malenes Décor Collection 2014, og lamperne fra Décor Collection 2018. Hendes egen kunst ses på væggen.

Malene Birger hus villa facade

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

En opvækst med klassikere

Jeg er født på Frederiksberg i København, men vi flyttede ind i et parcelhus, som min far byggede, i 1965. Jeg var kun 3,5 år gammel, og jeg husker min barndom som god med masser af tryghed og frihed. Min mor var både mode- og indretnings-interesseret. Dygtig med sine hænder ligesom min mormor. De var 2 stilfulde damer, der inspirerede mig og gav mig lyst til selv at interessere mig for de kreative ting. De lærte mig begge forskellige klassiske håndværk som at sy, strikke, hækle og brodere. Samtidig er jeg vokset op med de gamle klassikere, som Wegner, PH og Børge Mogensen.

I min ungdom havde jeg travlt med skole, gymnastik og arbejde efter skoletid, sidenhen min første uddannelse, og ditto kæreste, og gik meget op i mode. Jeg gik på disco hver weekend, fra jeg var 15 til langt op i tyverne. Jeg havde en meget aktiv og festlig ungdom.

Et liv af kontraster

Min mindste bolig var min allerførste bolig i København. Jeg flyttede til København i 1980 og følte faktisk først der, at mit liv for alvor begyndte. Det var det smukkeste værelse på Esplanaden, som jeg lejede af kunstnerinden Lene Hahne. Det var en magisk og meget ny og udviklende tid for mig. Jeg elskede at bo hos hende.

Kontrasten til den største bolig, jeg har boet i, er stor – det er her ved Comosøen, hvor jeg i dag bor med min mand. Det er nu færdigt indendørs, og mine yndlingsrum er mange. Jeg synes entreen i villaen er meget smuk og original, også soveværelset med de tre dobbelte fløjdøre er betagende. Solen står ind om morgenen, og det er himmelsk at vågne op til. Det er en meget fredfyldt måde at begynde dagen på. Jeg er også meget glad for vores stribede marmor-badeværelser. Det har været en drøm i mange år at designe sådan et. Mit hjem er i dag en slags dummy på et måske fremtidigt Malene Birger-hotel. Hvem ved?

Det er et stort hus, jeg nu bor i, og jeg sidder gerne rundt omkring og forsøger at få brugt huset og de mange gode pladser og rum så godt, jeg kan. Men selvfølgelig opholder jeg mig tidsmæssigt mest i underetagen, hvor mit kontor og arbejdsrum er placeret. Ellers kan du finde mig i min seng, hvor jeg ser film og også meget gerne opholder mig. Jeg indretter mig gerne højt til loftet, store rum fremfor mange små. Jeg foretrækker også boliger med patina, det skal helst være et gammelt hus eller en lejlighed med historie, og at de originale detaljer er bevaret.

God energi er meget vigtigt. Jeg mærker med det samme, hvis den ikke er på plads. Der må ikke være en travl vej tæt på huset. Fred og ro er altid dejligt. Naboerne spiller også en rolle, find ud af, hvem de er, inden du køber. Tænk altid på, at huset skal sælges en dag, så hvad du ikke gider høre på, er der også mange andre mennesker, der ikke orker. Hvis muligt, så få noget vand at kigge på, hvis ikke, så en horisont. Helst ikke et andet hus for tæt på, der spærrer for udsigt og det lange udsyn.

vindue stole kontor malene birger indretning

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Svanestolene står i soveværelset på første sal og kigger ud over søen. Husets indgangsside og den nye tilbyggede loggia, der fungerer som et inde/ude-rum, sommer som vinter.

tæppe lysekrone stue indretning malene birger

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Kig fra badeværelset på første sal ned igennem Malenes garderobe til soveværelset via læder-daybed og antikt marokkansk tæppe. Gabrielle Crespi står for messinglampen. Indiske søjler deler rummet. Hendes housebags på toppen af skabene er til opmagasinering.

soveværelse seng sengegavl indretning malene birger

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Hovedgærdet til sengen er Malenes eget design fra hendes første Décor Collection i 2014. Zebra-puderne også eget design. Carlo Bugatti-bænk og antikt tæppe fra Usbekistan. Vintage-silverlamper fra Los Angeles og art deco-sideborde ved seng. Grafisk kunst på væggen er fra New York. Små billeder på væggen over lamperne er af Tal R. Lysekronen er fra Indien.

billeder galleri væg plakat kunst malene birger

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Inspirationscollage Fra øverst: Fellini, stærkt interiør, modern design, syrisk stol, Malenes egen kunst, Grace Jones, Peter Schlesinger, Yves Saint Laurent i Marrakech under den arabiske spidsbue.

Redebyggelse og omstillingsparat

Projekter! Jeg elsker projekter, ja, PROJEKTET og den energi, der er i det. Jeg har været tilfreds med de fleste hjem, jeg har boet i i mit liv, uanset størrelse eller sted. Jeg bygger rede, hvor jeg er. Det er nemt for mig, for jeg bor godt i mig selv. Men de udenlandske oplevelser, lande og boliger har bragt megen lykke med sig. Nye kulturer, andre temperaturer, nye venner, levemåder, historie, mad … alt! Når jeg siger farvel til et af mine hjem, er jeg 100 % klar til et nyt projekt, som oftest er gået i gang, inden jeg flytter igen. Jeg er helt usentimental omkring det at flytte fra et smukt sted, jeg har renoveret og indrettet. Det er med glæde og stolthed, jeg overdrager mine ideer og hjem til andre, der måtte have forelsket sig i stedet, ligesom min mand og jeg gjorde. Det eneste permanente, vi har i livet, er forandringen.

Når jeg går i gang med et nyt projekt, afhænger det af, hvilket land vi flytter til, og hvilket team, der er på opgaven. Det afhænger selvfølgelig også af, om det er et hus med land eller en lejlighed. Men jeg planlægger selve flytningen/nedpakning/ind-og-ud-tjekningen og renoveringen så detaljeret, jeg overhovedet kan.

Jeg har i det meste af mit liv været på 24/7 med egne brands, det har givet masser af rejseaktivitet, og så har jeg renoveret og flyttet ved siden af mit arbejde. Så der er kun én mulighed, og det er benhård planlægning. Derudover er der budgettet, der skal overholdes, og hvor kreativitet og fleksibilitet er to key-players. Fordi der opstår altid forandringer og uforudsete ting undervejs. Især i gamle huse og nye lande med anderledes udfordringer og forhindringer.

Jeg prøver altid på at fornemme boligens sjæl, selv om det kan være svært at sætte ord på den. Jeg kan bare mærke den. Selv på billeder kan jeg mærke energierne, eller om vi skal bruge tid på at se huset. Jeg vidste for eksempel, at villaen, hvor vi bor nu, var interessant. Jeg kunne fornemme det, da jeg så salgsprospektet.

Jeg forsøger altid at skabe en hyggelig atmosfære, hvor gæster og venner føler sig velkomne. Musik, belysning og duft er vigtigste elementer. Min eklektiske stil og sammensætninger af ting og sager skaber måske en god atmosfære – og en på opleveren, det gør den muligvis. Men det må være op til andre at bedømme, om jeg har formået at skabe den rette atmosfære.

Kanariegul og dyb mørkebrun

Farvepaletten er nok den, der er gået mest i stå i mit liv, i al fald når det gælder mine boliger. Jeg er ikke rigtig til for mange farver i mit hjem. Jeg har arbejdet med farver hele mit liv via mine kollektioner. Jeg holder meget af farver, men de findes på andre måder i mit liv. Dog har jeg kastet mig ud i en flot kanariegul og en dyb mørkebrun her i villaen i Italien. Jeg havde lyst til at give mine møbler et ansigtsløft, og det har de fået. Jeg er glad for begge farver. I London havde vi lidt blåt på væggene, blandt andet via mine malerier og Nanna Ditzels barstole, og ellers kun hvide vægge. Blåt har fulgt mig nogle år, men er ikke længere med.

Mine hjem er generelt meget sammensatte stilmæssigt, og min stil er et sammensurium af alle mulige stilarter. Super eklektisk. Jeg elsker sammensætningen af det arabiske i stærk kontrast til det moderne design, jeg har samlet fra 1960'erne og 70'erne. I det hele taget er jeg til kontraster, jeg synes netop, det er der, der opstår noget nyt. Det bløde med det hårde. Det enkle til det ekstremt dekorerede. Krystaller med det rå. De feminine linjer sammen med de maskuline. Det var den samme cocktail, jeg brugte, da jeg designede tøj. Det sort-hvide. Nat og dag. Nu har jeg blandet mine sort-hvide striber og andre grafiske mønstre med mørkebrunt. Og i det hele taget masser af grafik i sort-hvidt på væggene til at stramme op.

I denne villa falder lyset blødt og smukt ind ad alle de mange vinduer og glasdøre. Der er et helt specielt lys om morgenen. Fredfyldt. Akustikken er nogenlunde okay, dog kan vi ikke rigtigt tale sammen, med mindre vi er på samme etage eller rum. Men tæpper hjælper på akustikken, og de er dejlige at gå på. Jeg har i det hele taget masser af tekstiler i mine hjem. Jeg synes generelt, at rummene er godt fordelt med pænt lige store rum på hver etage. Jeg vil dog lige nævne, at huset er mere end rigeligt stort til 2 mennesker og er den rene luksus. En familie med børn ville også have mere end rigeligt med plads. Vi nyder pladsen, så længe vi er her.

badeværelse indretning håndvask

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Badeværelset her ligger på første sal. Marmordobbeltvask designet til rummet. In The Tube-lamper er placeret på spejlet. Håndlavede stools fra Myarmar. Håndklædet er fra Malenes Décor Collection 2018. Billedhylden fyldt til randen følger hende overalt.

bruseniche bad badeværelse malene birger

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Brusebadet rummer 2 personer – om man vil. De grafiske striber går igennem alle badeværelser. Kig til søen fra badekarret. Syriske små borde til nips.

kontor lampe skrivebord reol

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Arbejdsbordet i underetagen står med et miks af vintagelamper, arbejde og kunst. Pejsen er tegnet til huset i art deco-stil og er i marmor.

Stærke kvinder og Picasso

Min inspiration kommer fra mange steder. Jeg vælger her at nævne nogle stærke kvinder fra Danmark plus en fra USA, som jeg ser op til. Jeg elsker Suzanne Brøgger, Karen Blixen og så den amerikanske forfatter Joan Didion, der slog benene væk under mig, da hendes dokumentarfilm udkom i begyndelsen af året. Hendes person, hendes sære og svære liv og hendes skrivestil. Fascinerende. Jeg synes også, vores egen kronprinsesse Mary er helt i særklasse. Ellen Hillingsø er også en fantastisk dame, der er knald på og højt til loftet. Lin Utzon er enestående og har skabt så mange smukke rum og objekter. Sonja Ferlov, vores danske skulptør som boede i Paris i 1930'erne, var en stærk, dyb og meget talentfuld kvinde. Hun får langt om længe sin egen særudstilling på Statens Museum for Kunst og på Centre Pompidou i Paris i 2019. Hun kæmpede i mange år, og næsten 40 år efter hendes død får hendes kunst for alvor den opmærksomhed og respekt, den fortjener. Det er nogle af dem, jeg ser op til, men overordnet synes jeg, at folk, der arbejder med syge mennesker og børn, skolelærere og fx ulandsfrivillige er vores daglige helte!

Taler vi om kunst, har Picasso en meget stor indflydelse på mig. En ting er hans kunst, en anden hans person – også selv om han ikke var så sød ved sine kvinder. Han er i mine øjne den største kunstner, vi har oplevet i nyere tid. Hans produktion af værker er uhørt stor. Hans talent var endeløst, og ikke mindst hans helt unikke trendsættende stil. Jeg er meget betaget af hans abstrakte kvindeportrætter og hans voluminøse former.

Naturen betyder mere for mig, efter jeg er blevet voksen. Jeg tog den måske for givet, da jeg var yngre, og ville måske hellere være i byen. Dog er jeg opvokset med marker, moser og strand. Jeg har været heldig at bo med udsigt til vandet i mange år og i dag med udsigt til den smukke Comosø og med kig til alperne. Det er et magisk sted, og “der, hvor bjergene har sokker på,” som en en god ven beskriver området. Jeg vågner til fuglesang og falder i søvn til fuglesang. Jeg har travlt midt i stilheden.

Inspiration og køkkenfest

Jeg ser mange film, nye som gamle, men kommer desværre ikke i biografen. Det foregår i min seng. Ikke særlig sofistikeret, men praktisk og sindssygt afslappende og jeg får set, hvad jeg gerne vil. Dramaer, dokumentarer, programmer om interessante personligheder og folk, der har rejst … dem sluger jeg råt.
Hovedsagelig hører jeg et miks af R&B, klassisk musik, gerne klaver, meditationsmusik … og masser af jazz. Discoen står mit hjerte meget nær, og den kommer på, så snart jeg kan komme af sted med det. Selv i eget selskab kan jeg sagtens lave en lille køkkenfest.

Moden har jo fyldt det meste af mit liv, og det er en sjov og besnærende branche, men også sindssyg hård. Jeg har haft mange, mange gode år, med masser af succes og fantastiske oplevelser. Men der er seriøst for mange mennesker, der går ned med stress og bliver alvorligt syge. Modebranchen leverer ikke menneskelige forhold, ej heller i de store huse. Få huse står ud, og leverer design og kvalitet på højt niveau. Jeg vil dog fremhæve Celine/Phoebe Philo. Det har været en ren fornøjelse at følge hende de sidste 10 år. Stående ovationer til hende. Hun gik mod strømmen og skabte en helt ny trend, som er blevet kopieret af store huse som små. Der er også en del nyere mindre brands, der excellerer i mere håndværk og med fokus på bæredygtighed. Det er vejen frem.

Tokyo er god til den slags, der kommer meget derfra, der inspirerer Europa. Stort set alt andet er fast-fashion, som er baseret på, hvad der sælger, og hvor meget der kan sælges, hurtigere end hurtigt. Jeg håber snart, der kommer en form for stop-op, der skal laves nogle regler og bestemmelser. Både for de mennesker, der lever og arbejder i det hamsterhjul, og ikke mindst vores klode. Er du mæt? Jeg er!
Jeg har masser af dejlige, trofaste og loyale venner, jeg er meget rig på det område. Min mand er min solide partner i alt, hvad jeg måtte beslutte at udfordre eller slet ikke udfordre. Han er rolig, fattet og klog! Det er dyb kærlighed gensidigt.

billeder galleri væg plakat kunst malene birger

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Inspirationscollage Fra øverst: En grafisk smuk trappe i sort/hvid, sort/hvide linier giver fin effekt og idé på en væg eller i et rum, Chet Baker, Brancusis workshop I Paris, Malenes egen kunst, Joe Colombo-stol, som står i huset i hvide udgaver. Fine mundblæste glas, Arabisk Vogue, striber og grafik fra Zanzibar.

indretning kontor skrivebord malene birger

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Kig fra Malenes sorte skrivebord fra 70'erne til vindue ud mod haven, Bertel Bjerres kunst står på stafeli, collager og moodboards i baggrunden. Boksehandskerne var hendes fars, fotografiet er af hendes mor. Skraldespand og bokse fra hendes Décor Collection fra 2018. Skabet er marokkansk og håndlavet.

indretning nipsting pynt pyntegenstande

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Closeup fra Malenes arbejdsbord med håndlavede trædyr fra diverse loppemarkeder.

pejs spisestue spisebord stole malene birger

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Kig til pejsen i køkkenet, hvorpå der er ophængt en samling af Flora Danicas svampemotiver og med vintage 70'erlamper på hylden. En samling af antikke messing-lysestager på en bakke bliver til en dekoration i sig selv. Bofinger-stole står rundt om jernbordet fra Frankrig.

køkken indretning chrome sølv malene birger

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Køkkenet set fra en anden vinkel, igen er de stribede gulve dominerende. Stålkøkken fra Ikea med marmorbordplade, der matcher badeværelset på første sal. En samling af lerkrukker, messingvaser, kobber- kander og glas på hylden, som løber hele vejen rundt i køkkenet.

entre indretning gang hoveddør tæppe

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Hoveddøren åbner ud mod haven og poolen. 2 syriske stole står og pynter bag søjlerne. De små zebrastole stod i huset, da det blev købt. Gamle undervisningsplakater med fisk og skaldyr på væggene. Glaslamperne kommer fra Rom.

malene birger hjem facade villa

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Huset set fra haven og med bjergene i baggrunden.

Relaterede Artikler