Skarptskåret udenpå - sprælsk indeni

Ved Norsminde syd for Århus bor arkitekt Karen Kjærgaard i et hus, der med sit underspillede og stramme udtryk matcher det flade englandskab, som bærer det.

© Gert Skærlund Andersen

På et fladt engstykke ved Norsminde ud mod Kattegat lå en beliggenhed, som ganske enkelt var så uovertruffen, at den ikke kunne ignoreres. På grunden lå et lille, uisoleret hus på 80 m2, bygget i gasbeton – og gulmalet.

–Vi boede her faktisk i fire år, inden vi fandt ud af, om det hele skulle jævnes med jorden, eller om vi skulle lave en tilbygning, og hvilken karakter den i så fald skulle have, fortæller Karen Kjærgaard. Huset var så lidt tiltalende, at de nye ejere i den lange periode, hvor dets skæbne blev overvejet, malede det sort for at kunne klare synet.

Da overvejelserne til sidst var overstået, blev resultatet næsten en “ommer”. Kernen, gasbetonhuset, blev delvist beholdt. Og i stedet for at rive ned, blev der lagt til og trukket fra.

© Gert Skærlund Andersen

I den store opholdsstue er der god plads mellem møblerne. Til gengæld er der mange små opstillinger af designgodter omkring de store kelimtæpper. De to stole, Sala Lounge fra R. Randers i cremefarvet rør og læder, er tegnet af Hans Thyge.

© Gert Skærlund Andersen

Huset ligger på strandengen lige ud til Norsminde Havn. Cedertræsbeklædningen er i harmoni med naturen. Træet virker naturligt med sin sølvgrå overflade – som på de gamle fiskerhuse, der ligger på egnen, men som der kun er få tilbage af.

© Gert Skærlund Andersen

Det store opholdsrum er domineret af de mange fine kelimtæpper. Sofaerne er stillet op, så man får fuldt udbytte af den gennemtænkte widescreen-udsigt over Kattegat, som kun kan nydes, når man sidder ned. Loungestolen er Toshiyuki Kitas Wink2 fra Cassina, og bag sofaerne står en lav reol i ahorn med hylder i aluminium, tegnet af Hans Thyge. Reolen er en prototype.

© Gert Skærlund Andersen

De to sofaer er fra en møbelserie, der hedder Qtoo, som er produceret i Tyrkiet, tegnet af Hans Thyge og forhandles af Kjeldtoft Møbelsnedkeri. Stellet er i rustfrit stål, og det turkise stof er designet af Jongerius for Maharam/Kvadrat.

© Gert Skærlund Andersen

Selve indgangspartiet ligger tilbagetrukket i en lille niche. Herfra ser man gennem glasset, hvordan den nye trætrappe som et varmt element fører op til førstesalen, mens man i entreen mødes af Martin Kaldahls kvindetorso. Det lille, blå blomsterbord udenfor er fra Zanotta.

© Gert Skærlund Andersen

Arbejdsbordet har Karen Kjærgaard selv lavet. På bordet står en ældre bordlampe, designet af Ettore Sottsass. Den lille, citrongule fodskammel er fra kollektionen De syv små dværge, designet af Karen Kjærgaard selv, mens gyngestolen blev designet af Eames-parret i begyndelsen af 1950'erne.

© Gert Skærlund Andersen

Resterne af det gamle gasbetonhus rejser sig i højden, mens de to tilbygninger, som her ses med opholdsstuen til venstre og med tegnestuen til højre, er mere flade. Foran spiseafdelingen er en stor terasse, der bruges flittigt om sommeren.

© Gert Skærlund Andersen

Et modigt og overraskende designmøde om spisebordet. Karen Kjærgaard har samlet en hel kollektion af specielle stole om en udgave af Ono Meeting-bordet fra R. Randers med plade i orange linoleum. For enderne står Ron Arads Tom Vac Chair. Derudover er der i selskabet et par Eames-stole, og hjertestolen til højre er den senest ankomne til samlingen. Lampen over bordet hedder Frisbee og er tegnet af Achille Castiglioni for Flos i 1978. Dens lette udtryk tager hverken udsigt eller opmærksomhed.

© Gert Skærlund Andersen

Gulvene i huset har forskellige udtryk. I den originale del af huset, der nu er spiseafdeling, ligger de oprindelige, brune Höganæs-klinker. I opholdsstuen, der ses i baggrunden, er der betongulve. Den hvide loungestol i glasfiber er en prototype designet af Karen Kjærgaard. Standerlampen er Philippe Starcks Rosy Angelis for Flos

© Gert Skærlund Andersen

Ved siden af spisebordet med Karen Kjærgaards stolesamling ligger det lille køkken, der er fra det oprindelige hus og i laminat. Kogebøger og service ligger fremme på hylder fra Ikea. I forgrunden ses Frisbee-lampen fra Flos.

© Gert Skærlund Andersen

Det nærmeste futuristiske udtryk bliver meget tydeligt i skumringen, hvor den indvendige belysning markerer de skarptskårne vinduer og døre. Til venstre ses det lave panoramavindue i opholdsstuen, som er specielt designet til, at man kan sidde i sofaen og nyde naturen udenfor vinduerne.

© Gert Skærlund Andersen

Huset set fra vejen hvor store porte går ud fra selve huset og indrammer udsigten over Kattegat.

© Gert Skærlund Andersen

Tegnestuen ligger forskudt bag køkkenet. Rummet har 180 graders panoramaudsigt til Mols Bjerge – og Samsø på klare dage. Her ses Norsminde Havn i baggrunden. Prototyper og udstillingsobjekter fra diverse udstillinger præger både rum og arbejdsbord. Den citrongule glaslampe i loftet er fra Foscarini.

© Gert Skærlund Andersen

Trapperummet er en udvidelse af det eksisterende hus. Her er intet gelænder, men et smalt bord som afskærmning foroven. På dette niveau er der sisaltæpper på gulvene. På reposen finder man objekter, prototyper og eksperimenter fra Karen Kjærgaards udstillinger. Fx snurretoppen i bejdset ahorn.