Rummelige Kunstrum
Skulpturer, malerier og installationer dominerer indretningen i danske Susanne Beck Nielsens byhus i Hamburg. De 500 m² fordeler sig på 4 etager.
Af
Susanne Beck Nielsen er tidligere verdensmester i speedway for kvinder, hun går på jagt, og hun tager på motorcykelferier på Nordkap. Ingen af delene er typiske sysler for en advokat, men hendes frirum. Kunsten byder på endnu et frirum, hvor advokatlivets love, forhandlinger og papirarbejde får kraftigt modspil.
Når jeg ser på kunst, bruger jeg den anden hjernehalvdel. At se på kunst er for mig som at læse en god bog: Det fører dig ind i en anden verden, siger Susanne Beck Nielsen, der foretrækker erotisk og ekstrem kunst.
Jeg går ikke efter det pæne, men det, der tiltrækker mig intuitivt. Der er en enorm frihed i kunstrummet, og jeg leger mig frem, til jeg føler mig godt tilpas, fortæller samleren, der har kunst i alle rum foruden to, hvor hun opbevarer billeder, der ikke har fundet en plads. Endnu. For der er en løbende udskiftning og omrokering af værker, efterhånden som der kommer nyt til.

Husets reposer er kunstfri zone Her er dog blevet plads til Pantons S-stol og Enigma-lampen fra Louis Poulsen. Til højre er dørene til husets to grå badeværelser.

I arbejdsværelset er den sparsomme indretning krydret med kunst af Sybille Kreinhopp og bænk af Nina Saunders.

Badet er stramt og enkelt med grå mosaik og orange skabe fremstillet særligt hertil. Billederne er af danske Jens Birkemose.

I stueetagen har Susanne Beck Nielsen sit galleri BN24. Her er 4-5 udstillinger om året af en måneds varighed. Da vi var på besøg, var der værker af danske Anders Brinch. Den første udstilling var med Marco Evaristti.

Her i soveværelset er møbleret med Hästens-seng, grå Ghost-stole fra Gervasoni og borde fra Kartell. Det orange skind af en afrikansk springbuk er en gave fra en veninde.

Det orange bad er småt, men superpraktisk indrettet, så der er plads til alle funktioner på få m².

Rummet på tredje sal går direkte ud i en tagterrasse på 30 m² med masser af grønne planter.

Byhuset har også en lille, privat gårdhave med lidt græs og en træsti, der går over i en terrasse.

Den lidt makabre installation Barn med får er af Louis Vidall.

Orange er brugt i hele huset som en frisk accent til det sorte, hvide og grå som her på lågerne i det specialbyggede køkken. Lågerne foran bordplade, vask og kogezone åbner opad, og når de er lukket, forsvinder køkkenet. Døren fører direkte ud til en lille have.

I den ene stue på første sal skinner Susanne Beck Nielsens danske baggrund igennem i møbelvalget. Et par af Wegners flaglinestole fylder godt i rummet foruden al kunsten. Stolen blev sat i produktion igen i 2002 af PP Møbler. Bemærk loftet, hvis originale udsmykning er bevaret i hele højre halvdel. Kvindeskulpturen på gulvet er af Joachim Cederholm, maleriet på væggen af danske Sven Dalsgård. De farvede skulpturer på væggen til højre kan lyse, og de er af Bjørn Poulsen. Mandehovedet på reolen er af Jon Stahn, der er tilknyttet Galleri Christoffer Egelund et galleri, som Susanne Beck Nielsen udveksler kunstnere med.

Skulpturer, malerier og installationer dominerer indretningen i danske Susanne Beck Nielsens byhus i Hamburg. De 500 m² fordeler sig på 4 etager, og her har den kunstsamlende advokat både privatbolig og galleri med skiftende udstillinger.

Biblioteket består af en stor reol fra væg til væg i et lille værelse ved siden af stuen. Her står kunstbøger, designbøger og anden litteratur side om side med skulpturer, figurer og andre kunstgenstande. Den trebenede lampe er Rosy Angelis, designet af Philippe Starck for Flos.

Byhuset er bygget i 1880 af en tysk købmand.

Benene på kaminen er af Jørgen Haugen Sørensen, og den sorte skulptur på gulvet er et Steen Ipsen-værk. Maleriet er af Peter Bonde, som udstiller i Susanne Beck Nielsens galleri til november. Den sjove mælkebøtte ved pejsen er fra galleriet Leo Koenig i New York. Lampe af tyske Tobias Grau og stole af Ray og Charles Eames.

Det charmerende byhus ligger i hjertet af Hamburg. Huset måler ca. 12 meter fra gulv til loft gennem de 4 etager, og den gamle trappe skråner lidt mod midten, jo højere man kommer op på etagerne. Nederst står et bur fyldt med afkappede menneskehoveder i gips. Værket er købt hos Bruun Rasmussen, kunstner ukendt. På husets øvre etager bor danske Susanne Beck Nielsen, der er partner i det danske advokatfirma Bang + Regnarsen, og i stueetagen har hun galleri med skiftende udstillinger. Huset kan også bruges til særlige møder og arrangementer, og det har blandt andre Karl Lagerfeld benyttet sig af.

Stuen bugner af kunst i flere afskygninger. Maleriet over sofaen er et værk af danske Jens Birkemose. Mellem vinduerne hænger et strikket EC-tog, og på væggen nedenunder hænger Hamburgs kunsthal (Die Kunsthalle). Begge dele er af Annette Strehle fra Galerie der Gegenwart i Hamburg. Kelimtæppet med en udskåret blomst er af danske Nina Christensen. Stolene LC2 af Le Corbusier går godt i spænd med Eames-sofabord og sofa fra Ligne Roset.

En blender i bronze af Marco Evaristti står i stuen som et minde fra Susanne Beck Nielsens første udstilling i sit galleri med den dansk-chilenske kunstner. Der er lavet 40 eksemplarer, som alle er forskellige. Ved siden af ligger en kuglegris af Nicola Constantino.

Den orange stol er et værk af Fernando og Humberto Campana. Collage-væggens billeder er alle af danske Peter Bonde.