stue
© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

I Birgittas stramme Bauhaus-villa giver kunsten hjemmet nerve. Og værkerne? Dem finder hun gerne et undervurderet sted

I et stramt arkitektonisk, funktionalistisk hus i København skaber hyggekroge åndehuller i familiens hverdag. Her bruges alle rum – ude som inde og på en måde, som underbygger den funktionelle tankegang bag husets arkitektur.

I fascinationen af industrialiseringen kaldte Bauhaus-bevægelsen deres stramt designede boliger fra 1920’erne bomaskiner. Med deres stringente, kubiske udtryk virker de evigt moderne og inspirerer til stadighed nutidens byggeri.

Det er dog et af de oprindelige byggerier fra den periode, som indretningsdesigneren Birgitta Nellemann bebor i København.

Som tiltænkt udstråler det funktionalistiske hus en form for perfektionisme og enkelhed, der umiddelbart spejler sig i hendes gennemførte, enkle interiør – men overhovedet ikke i stemningen, som er hjemlig og uhøjtidelig.

For et hjem er præget af de mennesker, der bor der, og efter at have budt velkommen beder Birgitta Nellemann os om at se bort fra støv i krogene, fordi gårsdagens fernisering, som hun har kurateret for en ung kunstner, blev ved til sent.

Men der er ikke noget støv i de lyse stuer, som hun deler med sine tre børn, der tæller Leonard på 10 år, Viola på 13 år og Vilhelm på 17 år. Derimod er der en tydelig fornemmelse af liv med små “kroge” rundtomkring.

LÆS OGSÅ

Stemning, designklassikere og kunst

I køkkenet er der i det ene hjørne en spisekrog, hvor familien samles om et stort, rundt bord med plads til masser af gæster. I det andet hjørne slænger børnene sig vanligvis i et skulpturelt Verner Panton-samtalemøbel, som Birgitta Nellemann fortæller, er familiens favorit-sted, hvis de da ikke putter sig i køkkenets indbyggede hyggekrog, der glider ind i et lille aflukke, som kun solens stråler bryder igennem, og som derfor også er et attraktivt sted for hunden, Svend, som slanger sig på den lille plet.

Ud over at tilbyde intime hyggesteder i de enkle og sparsomt møblerede rum er stemningen i huset også sat af 1900-tallets designklassikere og kunst, som er et drivende element i hele indretningen.

På den måde personificerer boligen alt, hvad Birgitta Nellemann tilbyder, når hun indretter hjem gennem sit indretningsfirma, Binoculars and Chair. Her rådgiver hun om indretning, kunst, møbler og styling – altid med udgangspunkt i hendes kunders personlige stil, som hun forsøger at fremelske. For det vigtigste for hende er at ramme en fornemmelse, hvor folk føler sig hjemme.

– Vi har alle en forskellig stil; derfor er det altid spændende at løse opgaver sammen med mine kunder for at se, hvor det kan føre hen. Når de kommer til mig, har de ikke nødvendigvis en klar idé om, hvad de vil have. Da jeg mener, at en god indretning af et hjem kræver, at det afspejler dem, der bor der, bruger jeg altid folks egne ting; dels for ikke at starte helt forfra, dels for at bevare og opgradere. Der findes mange dygtige indretningsdesignere, hvor man køber ind i personens stil, som man selvfølgelig også gør i min, men jeg har ikke behov for, at man skal kunne se, at det er mig, der har indrettet, siger Birgitta Nellemann, hvis kæphest er, at indretningen skal være funktionel, velproduceret og æstetisk uden at være "udstillet", så det bliver til et galleri.

"Kunst betyder alt"

For Birgitta Nellemanns eget vedkommende var det et ønske om at bo med historiske, funktionelle møbler, som især Bauhaus repræsenterer, der sporede hende ind på at arbejde med design.

Inden da havde hun en sushi-restaurant, som hun udskiftede med en interiørbutik fuld af brands, som hun mente var underrepræsenterede på det danske marked, men som i dag er blevet fast inventar i mange butikker. Hendes interesse har udvidet sig til også at omfatte kunst, som hun inddrager i sine indretningsprojekter, og som har ledt til, at hun også kuraterer udstillinger med upcoming kunstnere.

– Kunst betyder alt for mig. Ligesom gamle møbler bærer på en historie, bruger jeg kunsten som fortællinger i min indretning. For uagtet om man bor stramt og minimalistisk eller farverigt og maksimalistisk, passer kunsten ind. Jeg er meget optaget af at arbejde med unge kunstnere, som er sjove at følge i deres vej frem, samtidig med at jeg gerne vil give dem en hjælpende hånd. Jeg finder dem ofte på Instagram, gerne ved at følge andre kunstnere, og den tråd fører igen ofte frem til nye kunstnere. På den måde bliver man hurtigt fænget af processen. Oveni har det givet mig en bred viden, som jeg kan bruge i mit arbejde. For i bund og grund handler et hjem for mig om at skabe en æstetisk ramme, som kan gøre dem, der bor der, glade, og derfor gør jeg meget ud af at gøre mig umage, fortæller Birgitta Nellemann.

LÆS OGSÅ