
I Birgittas stramme Bauhaus-villa giver kunsten hjemmet nerve. Og værkerne? Dem finder hun gerne et undervurderet sted
I et stramt arkitektonisk, funktionalistisk hus i København skaber hyggekroge åndehuller i familiens hverdag. Her bruges alle rum – ude som inde og på en måde, som underbygger den funktionelle tankegang bag husets arkitektur.
AfI fascinationen af industrialiseringen kaldte Bauhaus-bevægelsen deres stramt designede boliger fra 1920’erne bomaskiner. Med deres stringente, kubiske udtryk virker de evigt moderne og inspirerer til stadighed nutidens byggeri.
Det er dog et af de oprindelige byggerier fra den periode, som indretningsdesigneren Birgitta Nellemann bebor i København.
Som tiltænkt udstråler det funktionalistiske hus en form for perfektionisme og enkelhed, der umiddelbart spejler sig i hendes gennemførte, enkle interiør – men overhovedet ikke i stemningen, som er hjemlig og uhøjtidelig.
For et hjem er præget af de mennesker, der bor der, og efter at have budt velkommen beder Birgitta Nellemann os om at se bort fra støv i krogene, fordi gårsdagens fernisering, som hun har kurateret for en ung kunstner, blev ved til sent.
Men der er ikke noget støv i de lyse stuer, som hun deler med sine tre børn, der tæller Leonard på 10 år, Viola på 13 år og Vilhelm på 17 år. Derimod er der en tydelig fornemmelse af liv med små “kroge” rundtomkring.