Huset der er bygget af genbrugstræ

Hvordan får man det gode liv? Det var opgaven, da dette helt nye hus blev udtænkt. Med respekt for miljø og bæredygtige principper. Den japanske kunstner Kohei Nawa har inspireret af regnens stråler givet denne bolig sin stærke signatur.

Bæredygtigt hus i Tokyo
© Birgitta Wolfgang
Kun en halv times kørsel fra Tokyos hektiske centrum ligger dette splinternye hus i et roligt villakvarter. Zen-fornemmelsen forstærkes, når man træder indenfor i det unikke træbeklædte hus. Kyodo House er helt usædvanligt, fordi det ikke er bygget af en arkitekt, ikke bygget af en kunstner og ikke bygget af ingeniører, men kombinerer alle disse eksperters kvalifikationer. I spidsen den fremadstormende japanske kunstner Kohei Nawa, som er kendt for sine forbløffende installationer og fascination af materialers bestanddele og celler. I Kyoto er han en del af designteamet Sandwich, der, som navnet antyder, ligger i en gammel sandwichfabrik, og hvor arkitekter, kunstnere og designere arbejder på tværs af ekspertiser for at skabe noget nyt, og hele tiden med bæredygtighed som udgangspunkt. – Huset er bygget til “the art of life” – kunsten at få det gode liv, siger ejeren Hidenori Kondo. Han arbejder med at udvikle typografi til reklamer og bøger, og hans kone arbejder for det japanske modefirma Comme Des Garcons og er i Paris til modeuge, da vi besøger det ikoniske hus. ### Hjemmet uden aircondition Huset bliver også kaldt hjemmet uden aircondition, og de principper, der er brugt i tegningen af huset, går helt tilbage til gamle japanske templer. Hvor man bruger vindens naturlige udskiftning af luften i et hus til at holde det køligt, og det grundlæggende princip, at varmen stiger opad, udnyttes. Det betyder fx i Tokyos varme sommermåneder, at familien sover i kælderen og om vinteren øverst på 1. eller 2. sal. Huset er placeret bedst muligt i forhold til solens gang. Den mest forbløffende detalje er, at det hul, der går gennem husets etager for at skabe naturlig ventilation, også er en legeplads for parrets datter – og dem selv. Med et tov kan man hurtigt fire sig ned til opholdsstuen. De mange muligheder for at åbne de store vinduer gør, at en naturlig kølighed indfinder sig. Huset fylder næsten hele grunden – typisk for japanske huse, at bebyggelsesgraden er stor, men der er blevet plads til en lille have, som lige er blevet beplantet, og årets første grønsager er så småt på vej. Med til det gode liv hører også fordybelse, og overalt ses den over fire meter høje bogreol, der er fyldt til bristepunktet med romaner, lyrik og designbøger. Altid i synsfeltet og lige til at gribe ud efter. Ved indgangen hænger et maleri af Kohei Nawa, som har dannet forbillede for husets dekoration. Han er inspireret af regnens linjer, og genbrugstræ smykker nu den vision i lange smukke stråler. Et hus, der hylder naturen.

Symbol på fremtidens byggestil
© Birgitta Wolfgang
Huset er et kunstværk i sig selv. Beklædt med regnens tunge stråler. Som et symbol på fremtidens byggestil, hvor det bæredygtige er i højsædet og i symbiose med naturen.

Stor granitsten som trappetrin
© Birgitta Wolfgang
Den lille entré har en stor gammel granitsten, der her fungerer som trappetrin. På væggen hænger maleriet af Kohei Nawa, som er ét af en serie, hvor regnens linjer har inspireret kunstneren.

Stort opholdsrum som husets kerne
© Birgitta Wolfgang
Det store opholdsrum danner husets kerne, og med vinduer, der kan skydes til side på hver etage, kan luftgennemstrømningen forøges kraftigt. Den dekorerede taburet er fra Comme Des Garcons.

Lille nyplantet have
© Birgitta Wolfgang
Den lille have er helt nyplantet, for huset stod færdigt i sommeren 2015. Hidenori Kondo vander de første planter med regnvand, der bliver opsamlet på husets bagside.

Stor vægreol med bøger
© Birgitta Wolfgang

Reolen, der erobrede hele huset, kunne man også kalde det helt usædvanlige møbel, som virkelig bliver brugt. Læg mærke til, at den fortsætter under trappen, hvor der er nedgang til underetagen, som giver kølighed i den hede sommer. På spisebordet store fade fra Italien.

© Birgitta Wolfgang
Japanske keramiktallerkener og skåle
© Birgitta Wolfgang
Køkkenet ligger i forlængelse af stuen og har åbne hylder, som er med til at forstærke husets afslappede stemning. Her finder man skønne japanske keramiktallerkener og skåle.

Second hand møbler
© Birgitta Wolfgang
De fleste vægge er træbeklædte, og hist og her kan man se stempler, der som små tatoveringer viser, hvor træet stammer fra. Langt det meste er overskudstræ, genbrug eller rester, som stod for at blive smidt ud. Mange af møblerne er fundet second hand. Her ses også rebet, der fortsætter op gennem etagerne.

Opbevaring bag hvide gardiner
Opbevaring er tænkt afslappet, hvor hvide gardiner nemt afskærmer tøj og rod.

© Birgitta Wolfgang
Gine fra Comme Des Garcons
Soveværelset, som det bruges om efteråret og vinteren, har en enkel madras på gulvet. Ginen kommer fra Comme Des Garcons. Se stemplet på væggens genbrugstræ nederst, som ikke er forsøgt skjult med maling. Ejerne, der ses på fotografiet, går meget op i bæredygtig livsstil, og at Jordens ressourcer bliver brugt klogt og fornuftigt.

Unikt hus i genbrugstræ
Kunstneren Kohei Nawa har virkelig gjort Kyodo House til noget helt særligt. Listerne i genbrugstræ danner et kunstværk i sig selv, og med husets skæve vinkler og forvredne etager og skrå vinduer bliver det helt unikt. Huset er på samlet 156 m2.