
Fotografens egen scenografi
Den ældre patriciervilla i Hellerup er i dag rammen om fotograf Franne Voigt og hans sammenbragte familie, der tæller otte, når alle er samlet.
AfMartina Hunglinger og Charlotte Ravnholt
Nyt liv til den klassiske villa
Den klassiske patriciervilla i Hellerup fra 1906 har fået nyt liv. Masser af liv. I dag huser den nemlig en af Danmarks dygtigste fotografer, Franne Voigt, og hans sammenbragte familie, der i perioder tæller otte medlemmer. Som tidligere modefotograf og nu anerkendt portrætfotograf arbejder Franne Voigt meget med lys og skygge.
– Lys betyder virkelig alt for mig: dens livskilde, energi og glæde - og lyset er en af de største kvaliteter i huset, forklarer han og fortsætter:
– Selv på de allermest grå dage synes rummene venlige og lette takket være den store mængde lys, der kommer ind fra alle sider. På solrige dage reflekteres lyset og kaster sarte silhuetter og skygger på vægge og gulve og skaber legende effekter i konstant forandring. Det er det bedste lysshow, smiler Franne Voigt.
Et hus med god energi
Da han så huset første gang - og købte det - for fire år siden, så han straks potentialet.
– Selvom rummene var mørke og betingelserne ikke var de bedste, var der en god stemning, og jeg følte en god energi inde i huset, forklarer han.
Franne Voigt har restaureret det 200 m2 store hus med respekt for dets historie og stil. Og han følte ikke, at det ville skade, hvis stuen blev åbnet mod haven for at få mere åbenhed og lys ind i de vigtigste rum.
Vægge blev fjernet, og nye store vinduer og en glasdør blev isat, så huset nu åbner sig mod haven. I dag strømmer lyset ind om vinteren og en kølende brise om sommeren.
Godt byggeri, gedigne materialer og smukt træværk
Når alle er samlet og hjemme, er der som sagt otte personer samt en stor Berner Sennen-hund, så Franne Voigt faldt også for mængden af værelser i det ældre hus.
Men det var nu primært det gode byggeri med gedigne materialer, det smukke træværk på både vinduer og gulve, panelerne, de rigt detaljerede stuklofter, som varierer fra rum til rum, der gjorde udslaget. I mændenes værelse og i biblioteket er stukken enkel og mere maskulin, mens den i stuen, hvor kvinderne boede, er mere feminin og udsmykket.
Ønsket om et aflukket kontor
Halvvejs inde i stuen adskiller en stor glasvæg, som Franne Voigt har bygget af materialer fra Genbyg, rummet og skaber en vinterstue, som han oprindeligt brugte som hjemmekontor. Han indså dog snart, at han ønskede at holde arbejdsområdet adskilt fra stuen og køkkenet, og flyttede kontoret til et mere aflukket rum i huset.
– Huset er i virkeligheden et stort lysstudie, og i stuen og den tilstødende vinterstue har jeg fotograferet mange opgaver. Når jeg åbner den store glasdør ud til haven, har jeg altid de perfekte lysforhold og det maksimale lysindfald.
Sort, hvid og velvalgte stænk af farver
Stilen er i den grad en afspejling af Frannes Voigts smag: Den holdes i toner af sort og hvid, med få, men velvalgte stænk af farver. Professionelt arbejder han også hovedsageligt med sort-hvide billeder. Han håndplukker designikoner, oftest på lauritz.com eller hos Bruun Rasmussen.
– Hver ting har en historie, og jeg har et forhold til hver enkelt af dem. Jeg har brug for ro i huset, ingen dekorationer, kun ”rene” overflader”, det skal være let og minimalt uden at være koldt, forklarer han og tilføjer:
– På den måde taler hver ting for sig selv og får mere betydning, fastslår han.
Praktisk og "easy going"
Huset er indrettet praktisk og på en ”easy going” måde, så alle i den store familie og venner føler sig velkomne. Atmosfæren er rolig, ideel til afslapning efter en intens dag på arbejdet. Den er samtidig også ret maskulin og industriel. Men valget af tekstur i materialerne og kunst har tilført blødhed.
Franne Voigt har selv deltaget i renoveringen af huset. Og han valgte bl.a. at erstatte de lyse plankegulve med mørke egetræsgulve, der fremhæver interiøret og sammen med de mørke møbler bidrager til et mere dramatisk look.
– Arkitekturen er nok i sig selv med de generøst ornamenterede lofter, så alt, hvad jeg tilføjede, virkede næsten af for meget, siger Franne Voigt.
Husets kerne er den store åbne stue og det tilstødende køkken.
– Begge steder fungerer godt som familiens mødested, hvor vi ses over en hurtig kop te eller til måltider.
Sort-hvide fotografier
Et lille hjemmekontor er placeret ved siden af den store trappe, som fører op til første sal. Væggene er dækket med sort-hvide fotografier, flest portrætter af familien, men også af diverse kendte personligheder.
Første sal indeholder tre soveværelser, et badeværelse og et toilet. En smal og stejl trappe giver adgang til en hems, som bruges af husets ældste døtre.
Pejsen i stuen er et andet element, som Franne Voigt har fået opført.
– Der var ingen tvivl om, at vores hjem skulle have en åben pejs. For mig symboliserer den hygge og ”hjem”. Den minder mig om min barndom, når min far vendte hjem fra arbejde, og vi altid tændte op og sad foran flammerne og delte, hvad hver af os havde oplevet i løbet af dagen.