En villa med design overalt

Thomas Ibsen, der står bag designfirmaet Please Wait to be Seated, blander alt i sin villa i Nordsjælland. Resultatet er et eklektisk og farverigt miks af moderne design og hæderkronede møbelklassikere.

Thomas Ibsens funkisvilla nord for København

© Anders Schønnemann

Når man åbner døren ind til Thomas Ibsens funkisvilla nord for København, er det som at træde ind i et personligt kurateret og meget hjemligt minimuseum. De 357 m2 fra starten af 1950'erne er fordelt på tre etager og udstyret med malerier, litografier, tegninger, musik, figurer, arvestykker, møbler fra de store danske mestre, keramik og objekter samlet gennem mange år. Og naturligvis moderne design, der er hele omdrejningspunktet for Thomas Ibsens arbejdsliv og fritid. Det er 9 år siden, Thomas Ibsen flyttede ind i villaen. Og her er i mere end én betydning højt til loftet og livlig aktivitet i fællesskabet med Thomas' kæreste, Olga Bramsen, og tre sammenbragte teenagere. Please Wait to be Seated er etableret af Thomas Ibsen og er i dag et af de nyere, danske fremadstormende designfirmaer, der også vækker international opmærksomhed. Designere som Mette Schelde, All The Way To Paris, Egon Eiermann og Konstantin Grcic indgår i Thomas Ibsens kollektion og ses også her i den eklektiske indretningsstil i hele boligen. – Jeg har stor respekt for den danske designarv, ligesom jeg har noget med farver. Mikset af gammelt og nyt, former og materialer i stramt og blødt tiltrækker mig og vækker min nysgerrighed. Også når det drejer sig om indretningen af min private base. Thomas Ibsen er uddannet reklamefotograf og har rejst kloden rundt og fotograferet for blandt andre designmagasinet Wallpaper og trækker i dag på et stort internationalt netværk. – Mit visuelle øje er trænet, og jeg forholder mig til det sanselige og detaljerigdommen i et ordentligt udført håndværk. Gennem tiden har jeg mødt nogle af verdens bedste stylister, arkitekter og designere, hvor der er så meget af dem selv i det, de laver, at det bliver en autentisk og inspirerende opgave at samarbejde med dem.

Villa med et eklektisk og farverigt miks

© Anders Schønnemann

Villaens forenklede, stramme form og linjer er typisk for arkitekturen i 1920-50'erne – funktionalismen, som dengang brød med tidligere normer for husbyggeri og tog afsæt i daglig brug. Vinduerne blev typisk placeret efter lyset, gerne i hjørnerne, hvor der her i huset er udsigt til den frodige have, som man altid kan finde en lun og hyggelig krog i, når solen skinner. Parketgulvene er villaens oprindelige, ligesom stukken i loftet.

Huset var tidligere ejet af en kunstner, der til sit atelier brugte en tilbygning, som i dag er kombineret køkken- og spisestue. To relieffer af gips, som er signeret 1910 og støbt ind i væggen, vækker opmærksomhed. De er en foræring fra Edith Willumsen, der var en veninde, og som var gift med J. F. Willumsen, der var en af pionererne bag moderne dansk billedkunst omkring 1900. – Jeg omgiver mig med design fra vores kollektion, fordi jeg kan lide det, men også for at afprøve funktionen i et hverdagsmiljø og for at skelne godt fra mindre godt. Under udviklingen af design til Please Wait to be Seated prøver jeg at lokalisere de tidligere møbelarkitekters værker og afsøge, hvorfor de forbliver klassikere. Den opdagelse bruger jeg, når jeg leder efter nye designere, som kan løse mine designopgaver, hvor essensen med designet er, at det skal være en kombination af halvt gammelt og halvt nyt. For de møbler og det tilbehør, vi producerer, skal næste generation kunne arve, hvilket er et modtræk til mange års strømning, hvor kvaliteten i udformningen af design simpelthen er for ringe. Målet for mig er at komme ud over døgnflue-essensen og skabe noget, der holder.
BILLEDE Uprætentiøs og med en sikker sans for farver. Indretningen i opholdsstuen er en samling af design fra hele verden. Sofaen med grafisk sort-hvidt Savak-tekstil er designet af Jasper Morrison for Cappellini. Med sine runde farvede flader hænger Planet Lamp, af Mette Schelde, som en skulptur på væggen, hvor det kompositoriske går igen i gulvtæppet, der er designet af Rens, og barvognen i armeret glas af Herbert Hirche – alt fra Please Wait to be Seated. Børge Mogensen står bag Jagtstolen med lædersæde. Kunsten på væggen er et arvestykke fra 60'erne, og er en kreativ mangfoldighed af gamle æggebakker, avispapir og metalfolie, hvor det koloristiske går igen i et antikt rejsealter i vinduet, der har været brugt af nomader, og som er fundet i Indien.

Hjem med grafisk kunst på væggen

© Anders Schønnemann

Grafik bliver hos Thomas Ibsen på original vis sat sammen med en træbøjle, der agerer skulptur på væggen.

Nordsjællandsk villa med en pejs af grøn marmor

© Anders Schønnemann

På husets originale pejs af grøn marmor er opslagstavlen Nouveau Pin, designet af All The Way To Paris, sat sammen med et litografi af Michael Kvium og et sort-hvidt maleri fra 1969 af Kai Führer.

Jacob Ibsens moderne og enkle køkken-alrum

© Anders Schønnemann

Med ovenlys og udgang til haven fungerer husets tidligere atelier som køkken-alrum for den store familie. Modernistiske, stramme linjer fra Egon Eiermanns bord Eiermann2 og stole SE68 giver indtryk af en usigelig enkelhed, der bliver brudt af et mørkelilla tæppe, der skaber dybde, fotokunst af Ebbe Stub Wittrup samt en aflang pendel i børstet messing af Anour. En mobile skaber farvet underfundigt liv i loftet.

Vintage-Citroën fra 1972

© Anders Schønnemann

En vintage-Citroën fra 1972, der ikke kan køre, står som et samlerobjekt i carporten.

Musikhjørne med cool design

© Anders Schønnemann

Thomas Ibsen spiller guitar og bas, og sønnen August på 16 spiller trommer i bandet Solhverv. Katten af metal er af Cobra-kunstneren Corneille, og den kunstnerisk udformede stol Spade Chair er designet af Faye Toogood. På væggen hænger fotokunst af Ebbe Stub Wittrup, og i loftet en mobile af Ib Geertsen.

Smuk gipsrelief støbt ind i væggen

© Anders Schønnemann

Et gipsrelief med et barn med kyse fra 1910, støbt ind i væggen, er lavet af Edith Willumsen, der var gift med kunstmaler og billedhugger J. F. Willumsen. Kay Bojesens abe svinger sig fra kanten.

Kontor med design fra Please Wait to be Seated

© Anders Schønnemann

Egon Eiermanns stramme design fra Please Wait to be Seated fylder i hjemmet, hvor det bliver brugt som kontorarrangement. Bogkasser, hvor bagbeklædningen og formerne kan variere, er designet af Ludvig Storm og er også fra Please Wait to be Seated. En N. Eilersen-safaristol med kanvasbetræk skaber et blødt harmonisk modspil til metallernes hårde linjer.

Uno form-køkken med klassisk design

© Anders Schønnemann

Stramt klassisk design hersker i husets åbne uno form-køkken med stenbordplade og gasblus. Tedåser og keramik er fra Thomas Ibsens ekskones butik, Sings Tehus i København.

Køkken med ældre og nyt design

© Anders Schønnemann

Køkkenet rummer Thomas Ibsens kærlighed til ældre og nyt design med en Louis Poulsen værkstedspendel, der har fået en gul ledning, og en Jens H. Quistgaard-kande af rød emalje. Opslagstavlen Nouveau Pin af messing og tekstil gør det ud som vægdekoration.

Nordsjællandsk villa med dejlig have

© Anders Schønnemann

Villaen i funkis-stil er fra starten af 1950'erne. Køkkenet har udgang til haven, som integrerer ude og inde. Husets 100m2 store kælder bliver blandt andet brugt som øvelokale af sønnen August.

Høns og krydderurter i haven

© Anders Schønnemann

Høns i haven leverer morgenæggene hver dag, mens de friske krydderurter til madlavningen hentes i højbedene.

Snoet trappe op til første salen

© Anders Schønnemann

I gangen snor trappen sig op til første sal. En slagbænk til børn står dekorativt op ad væggen og er stedet, hvor man kan sidde og tage sko på.

Stue med planter og mønstre

© Anders Schønnemann

I stuen på første sal står et ternet sofa- og arvestykke, som får moderne modspil af en Konstantin Grcic-stol. Rullebordet bliver brugt til afsætning og pynt. Med udgang til en altan er der et flot lysindfald i rummet.

Arne Jacobsens Grand Prix stol

© Anders Schønnemann

Der leges frit med gul, rød og blå i soveværelset, hvor et skuffedarium fra Ikea blandes med en glasvase og enkel grafik. En bakke holder styr på samlingen af Buddha-figurer, købt på mange rejser. Arne Jacobsens Grand Prix stol bliver brugt både som flot møbelskulptur og til tøj.

Rolig fornemmelse på badeværelset

© Anders Schønnemann

Hvide fliser mod brunt varmt træ fra en reol, som Thomas Ibsen selv har tegnet til badeværelset, giver en stoflig fornemmelse.

Relaterede Artikler