Villaens forenklede, stramme form og linjer er typisk for arkitekturen i 1920-50'erne – funktionalismen, som dengang brød med tidligere normer for husbyggeri og tog afsæt i daglig brug. Vinduerne blev typisk placeret efter lyset, gerne i hjørnerne, hvor der her i huset er udsigt til den frodige have, som man altid kan finde en lun og hyggelig krog i, når solen skinner. Parketgulvene er villaens oprindelige, ligesom stukken i loftet.
Huset var tidligere ejet af en kunstner, der til sit atelier brugte en tilbygning, som i dag er kombineret køkken- og spisestue. To relieffer af gips, som er signeret 1910 og støbt ind i væggen, vækker opmærksomhed. De er en foræring fra Edith Willumsen, der var en veninde, og som var gift med J. F. Willumsen, der var en af pionererne bag moderne dansk billedkunst omkring 1900.
– Jeg omgiver mig med design fra vores kollektion, fordi jeg kan lide det, men også for at afprøve funktionen i et hverdagsmiljø og for at skelne godt fra mindre godt. Under udviklingen af design til Please Wait to be Seated prøver jeg at lokalisere de tidligere møbelarkitekters værker og afsøge, hvorfor de forbliver klassikere. Den opdagelse bruger jeg, når jeg leder efter nye designere, som kan løse mine designopgaver, hvor essensen med designet er, at det skal være en kombination af halvt gammelt og halvt nyt. For de møbler og det tilbehør, vi producerer, skal næste generation kunne arve, hvilket er et modtræk til mange års strømning, hvor kvaliteten i udformningen af design simpelthen er for ringe. Målet for mig er at komme ud over døgnflue-essensen og skabe noget, der holder.
BILLEDE Uprætentiøs og med en sikker sans for farver. Indretningen i opholdsstuen er en samling af design fra hele verden. Sofaen med grafisk sort-hvidt Savak-tekstil er designet af Jasper Morrison for Cappellini. Med sine runde farvede flader hænger Planet Lamp, af Mette Schelde, som en skulptur på væggen, hvor det kompositoriske går igen i gulvtæppet, der er designet af Rens, og barvognen i armeret glas af Herbert Hirche – alt fra Please Wait to be Seated. Børge Mogensen står bag Jagtstolen med lædersæde. Kunsten på væggen er et arvestykke fra 60'erne, og er en kreativ mangfoldighed af gamle æggebakker, avispapir og metalfolie, hvor det koloristiske går igen i et antikt rejsealter i vinduet, der har været brugt af nomader, og som er fundet i Indien.
En vintage-Citroën fra 1972, der ikke kan køre, står som et samlerobjekt i carporten.
Villaen i funkis-stil er fra starten af 1950'erne. Køkkenet har udgang til haven, som integrerer ude og inde. Husets 100m2 store kælder bliver blandt andet brugt som øvelokale af sønnen August.