En fantastisk oase ved Gardasøen

Den italienske villa er fyldt med flot design og har den skønneste udsigt over Gardasøen.

© Mads Mogensen

Når glasruderne sænkes ned i jorden, bliver køkken og spisestue en del af haven, som strækker sig ned til Gardasøen, hvor den åbner op til en fantastisk udsigt. Den bordeaux chaiselong, Wave, er fra Paola Lenti, ligesom sidebordet Strap.

Et hjem med unikke løsninger

Den italiensk baserede tegnestue Bergmeisterwolf har forvandlet dette hus fra 1700-tallet, der ligger ved bredden af Gardasøen, til et spektakulært hus i det 21. århundrede med en 250 m² stor udvidelse og helt unikke løsninger som: en tre meter høj og stor vinduesvæg, der med et elevatorsystem kan sænkes ned i et hulrum i jorden, og dermed skabe en usynlig forbindelse mellem interiøret og en stor have, samt den bagvedliggende sø. På samme måde kan ruderne skabe et intimt rum, når de er lukkede.

© Mads Mogensen

Spisestuen er omkranset af palme- og oliventræer, som trækker naturen ind i huset. Spisebordet, der er designet af Bergmeisterwolf, er bygget ind i kogeøen, med mulighed for at skubbe det ind under pladen ved færre spisende. De enkle hvide pendler er fra Halo Tech, og de stramme linjer fortsætter i stoledesignet Branca af Mattiazzi Black. Den grønne vase er fra Kose.

"Vi elsker at være nære vandet"

Ejeren ledte efter et weekendhus nær havnen, så familien kunne udøve deres favoritsport – svømning og sejlsport.

– Vi elsker at være nær vandet, den milde temperatur, samt havens eksotiske fornemmelse med de flere århundreder gamle palmetræer, og træer med delikate citrusfrugter i form af citroner, appelsiner, mandariner, og grapefrugter, men også oliventræer hvorfra vi presser vores egen olie. Derfor ledte jeg efter en ejendom, der havde en gammel have, som gik lige ned til søbredden, hvilket denne her havde, fortæller hun.

© Mads Mogensen

Køkkenting er gemt bag trælåger og under kogeøen, hvilket skaber ro og orden i køkkenet, hvor kun få elementer står dekorativt fremme på hylderne. Træskålen er fundet på et loppemarked, og TV-et er en kopi af et 60'er-design. Farvede plastikglas og kopper er fra Kartell.

En blanding af tradition og fornyelse

Ejendommens 600 år gamle rå stenvægge, der er typiske for regionen, er fredede og kunne derfor ikke ændres, ligesom man ikke måtte bygge op mod dem. Det betyder, at de synlige originale søjler fra husets gamle citron-plantage i dag står som den perfekte kontrast til den moderne strømlinede opbygning med cement, metal og glas på det nye udhæng, samt husets yderligere tre etager. Det unge arkitektteam ønskede at lave en let og luftig tilbygning ved at bruge interstitielt rum – mellemrum – og samtidig videreføre den eksisterende byggestil. Således har de også brugt den rå oppudsning fra det gamle hus indendørs, selvom pudset er genfortolket med sortfarvede cementelementer, nye materialer og konstruktionsteknologier. Alle vinduer, skodder og rammer er i ensfarvede mørke nuancer for at underbygge den visuelle udveksling og sammenhæng mellem gammelt og nyt. En udendørs trappe er tænkt ind i mellemrummet mellem den gamle husmur og den nye tilbygning, for at forbinde haven med tagterrassen og soveværelserne øverst.

© Mads Mogensen

Stuen og køkkenet ligger i en L-formet ny tilbygning, der er kendetegnet ved en sensationel glasvæg, der kan forsvinde ned i jorden med et avanceret teknologisk system. Philippe Starck har designet sofaen, My world, for Cassina, mens de mos- og smaragdgrønne velour-puffer er fra Verzelloni. Lampeinstallationen Aim er designet af Erwan og Ronan Bouroullec for Flos. Stramt klassisk design af Charlotte Perriand huserer med bænken Refolo fra Cassina. De to sorte malerier er af den danske kunstner Karen Hansen.

© Mads Mogensen

Lange rene linjer i køkken og spisestue er understreget af en lang køkkenø, der fortsætter ud i et 3,6 meter langt spisebord, der kan justeres i længden og give plads til op til 12 gæster.

Hus og have med sjæl

Ejeren havde et udtalt ønske om rene linjer, hvilket arkitekterne har udtrykt gennem åbne rum, og med naturlige materialer som træ, cement og sten, kombineret med arkitektoniske døre af bruneret messing. En skulpturel trappe af cement og træ samler husets tre etager.

–Huset var tidligere et weekendhus, der var delt op i små rum til familiens 11 børn, hvilket betød, at vi fjernede en del vægge. Til sammenligning rummede vores badeværelse sammenlagt et badeværelse, gang og soveværelse. Det lykkedes os også at finde 10-15 cm tykke gamle stenblokke fra gamle byer og kirker, som nu er brugt som gulv her, forklarer ejeren.
Indretningen er med vilje holdt enkel, med få udvalgte møbler fra italienske designere. Haven er husets sjæl og den eneste tilføjelse er en swimmingpool, der ligesom resten af huset blender ind i naturen.

© Mads Mogensen

Den åbne stue rummer iøjnefaldende design som den røde lænestol Utrecht fra Cassina, sat sammen med en renæssanceskænk, en Nesso-lampe med retrolook fra Artemide og to sorte malerier af Karen Hansen i et eklektisk miks. En sort ravn fra Pols Potten titter op bag stolen, som en humoristisk
kommentar til det stilrene interiør.

© Mads Mogensen

Hvid regerer i den store åbne stue, hvor en bænk af sort træ, designet af Charlotte Perriand, skaber en enkel kontrast, hvorimod to grønne puffer fra Verzelloni reflekterer farven i græsplænen og oliventræerne i haven. De naturlige stenvægge gemmer på en skulpturel trappe, der leder op til etagerne ovenover. Den hvide sofa My world er designet af
Philippe Starck for Cassina med stilrene puder og tæpper fra finske Bondenliving, mens den skulpturelle hængelampe er af Erwan og Ronan Bouroullec for Flos.

© Mads Mogensen

En skulpturel trappe markerer indgangspartiet med en nærmest klosterlignende ro. Det rå cement og træ er flankeret af sækkestolen Sail fra Gandia Blasco, som giver tekstur og blødhed til rummet. De stilrene spots er fra Halo Tech.

© Mads Mogensen

Røde møbler giver som her dramatisk effekt med en lænestol fra Cassina, hvor farven går igen i et abstrakt maleri af den franske kunstner Hubert Rivey, der hænger i gangen.

© Mads Mogensen

Et monokromatisk look skabt af enkelhed og design er kodeordene i badeværelset med et møblement fra Agape, hvor en skulpturel stribelignende hylde gemmer på toiletsagerne. En Bertoia-stol fra Knoll tilfører et element af moderne klassiker i rummet, hvor den blender naturligt ind i den stilrene douce atmosfære.

© Mads Mogensen

Badeværelset på første etage var oprindelig et soveværelse, gang og badeværelse. Cementvægge og grå fliser på gulvet skaber en afdæmpet, naturlig fornemmelse. En stor åbning i væggen sørger for en god udsigt over haven og søen, når man er i bad. Toilettet er placeret i rummet bag den kurvede væg.

© Mads Mogensen

Soveværelset på anden sal ligger under et gammelt træloft, hvor formen giver en arkitektonisk fornemmelse, der bliver underbygget af få grafiske elementer som en zigzag-stol fra Vitra, cylinderformede lamper fra Halo Tech og en futonseng med sengetæppe og puder fra Society.