Arkitektens egen bolig - renoveret med respekt og stor kærlighed til træ

Med stor respekt for de oprindelige detaljer har arkitekt Pernille Arends totalombygget sit arkitekttegnede hus fra 1955. Alt er blevet skilt ad og brugt på ny kombineret med nyindkøbt genbrugsinventar.

Arkitekt Pernille Arends' hus i Gentofte

© Christina Kayser Onsgaard

Arkitekt Pernille Arends var egentlig ikke på husjagt, da hun af ren, faglig nysgerrighed lokkede en ejendomsmægler til at fremvise et hus i Gentofte. Huset var tegnet af Flemming Lassen, bror til Mogens Lassen, i 1955 til et ægtepar, som havde boet der lige siden, og hvor enken nu på grund af alderdom måtte sælge.

  • Jeg blev forelsket på stedet. Der var en helt unik ro, rummelighed og et lys, som bare signalerede, at det her rum kunne du leve og være glad i, fortæller Pernille Arends, der er medlem af Danske BoligArkitekter. Hun tilføjer, at hun til sin egen overraskelse impulsivt købte huset på stedet. Bygherren var trægrossist, og den relation til træ er ikke til at tage fejl af i arkitekturen. Hoveddøren er lavet i Mahogni, vinduerne i Teak, gulve og lofter i Pitch Pine og fast inventar i Oregon Pine.

Se flere billeder hos Danske BoligArkitekter.

BILLEDE Det imponerende store rum med de mange glaspartier, der får lyset til at vælte ind i stuen fra alle verdenshjørner, bliver Pernille aldrig træt af at opholde sig i. Hun har dog fået sat matteret glas i de øverste gavlvinduer mod vest for ikke at blive blændet i solskinsvejr.

Hus med træsignaturer og små detaljer

© Christina Kayser Onsgaard

Huset udstrålede en glæde ved kvalitetstræ og fine detaljer, som jeg instinktivt vidste, at jeg skulle bevare samtidig med, at huset blandt andet på grund af en forældet planløsning med en del små værelser, et lille badeværelse, en dårlig placering af køkkenet og utidssvarende varme- og elinstallationer skulle vendes helt på hovedet, fortæller Pernille Arends. Et projekt som nok ville tage pusten fra de fleste, men for Pernille var ændringerne kun en attraktiv og fagligt udfordrende opgave, hvor fokus blev at bevare husets træsignaturer og små detaljer, men sat ind i en moderne kontekst:

  • Boligen skulle ikke komme til at ligne et parcelhus indvendigt i den dyre klasse uden sjæl og charme. Jeg ønskede at føre huset op til en moderne standard uden at give køb på originaliteten. Det foregik blandt andet ved, at alt indvendigt som fx døre og paneler blev pillet fra hinanden, renset og istandsat, og derefter sat på plads igen, men oftest nye steder, fordi planløsningen i huset på nær det store rum blev totalt ændret.

Se flere projekter af arkitekt Pernille Arends her.

BILLEDE Stuen før ombygningen.

Fakta om ombygningen af huset i Gentofte

© Christina Kayser Onsgaard

Pernille Arends fik: Tre, store, tidssvarende værelser, nyt køkken placeret i åben forbindelse med det store alrum, gulvvarme i to nye badeværelser, en bredere fordelingsgang med nyt gulv af Pitch Pine og isolerende dobbeltdør ud til forstuen med det originale, men kolde, stengulv.

Proces: Pernille var selv arkitekt og tilsynsførende på ombygningen og moderniseringen. Hun hyrede håndværkerne enkelvis til hver pgave, så hun på den måde fik fuld kontrol over projektet.

Materialevalg indvendigt: Pernille valgte ikke at male noget træværk i huset, som ikke var malet i forvejen. Til de to nye badeværelser og den lange gang er der anvendt gamle byggematerialer, der i tid og stil matcher de eksisterende i huset. På inventarsiden er der indrettet med arkitekttegnede møbler fra 50’erne og 60’erne blandet med helt nye træmøbler fra f.eks. Livingdezigns og Bønnelycke.

Materialevalg udvendigt: Malingen på facaden var meget falmet, og Pernille har forsøgt at ramme en nuance af orange, som hyppigt blev anvendt i 1950’erne.

Byggepris: Ca. 1,2 mio. kr.

BILLEDE Stavparketgulvet i massiv Pitch Pine er blevet slebet let, har fået lud og er blevet hvidolieret, så det i udtryk er en lys udgave af det mørke loft. Dét er i øvrigt blevet behandlet med trærens for at fjerne en gulnet overflade opbygget gennem årtier.

Hyggeligt hjørne med pejs og daybed

© Christina Kayser Onsgaard

Daybed’en af mahogni er en gave fra datteren af de tidligere ejere, mens maleriet af Poul Reimer med titlen ”Figurer” fra 1964 kommer fra Pernilles barndomshjem. Den ottekantede finérlampe er designet af Thor Høy og udført af møbelsnedker Nicolaj Bo. Brændeovnen fra 1940’erne er designet af den hedengangne tegnestue Hoff & Windinge.

Køkken i åben forlængelse af stuen

© Christina Kayser Onsgaard

Køkkenet blev med ombygningen placeret i det gamle herreværelse, så det nu ligger i åben forlængelse af det store stuerum. Pernille Arends valgte at sænke køkkenets loft, så det flugter med karmens øverste del i åbningen og dermed syner som en endnu mere integreret del af det store rum.

© Christina Kayser Onsgaard

Stilrent og lyst køkken i træ

© Christina Kayser Onsgaard

Det nye køkken skulle selvsagt bygges i træ. Valget faldt på Oregon Pine, så det med tiden kommer til at patinere på samme vis som dørskodderne ud mod haven i samme træsort. Elementerne har ekstra borddybde og højde på skufferne, og bordpladen er valgt i funktionalistisk stål med i svejst stålvask og gasblus fra SMEG, der passer godt til husets enkle, praktiske stil. Lågerne foran køleskab/fryser og hylden over køkkenbordet er malet med en blank oliemaling fra Farrow & Ball. Pernille har købt stålgreb til lågerne hos SMEG, så de matcher grebene på dobbeltovnen.

Arne Jacobsens klassiske Munkegårdslamper

© Christina Kayser Onsgaard

I forstuen, gangen og køkkenet er lofterne sænket en smule af hensyn til indbygningen af Arne Jacobsens klassiske Munkegårdslamper udført i opalglas og stål. Pernille købte tolv styks på Genbyg.dk, skilte hver og en ad og rensede og spraymalede dem, inden hun satte dem op. Syv af lamperne er nu monteret, mens resten afventer, at den højloftede kælder skal istandsættes.

Den originale kældertrappe er udført af en træsort så hård, at trinene ikke er slidt det mindste efter 60 års dagligt brug. Pernille har fjernet en kælderdør og måtte derfor forlænge trappegelænderet i samme stil.

Soveværelse med træskodder

© Christina Kayser Onsgaard

I soveværelset er der som i de øvrige værelser træskodder for vinduerne, hvilket gør det muligt at sove med åbne vinduer om sommeren uden at få dyr og for meget vind ind.

Puf i lærred og læder designet af Ellinor Ericsson og Hooverlight-lamper af Adam Sandenholt er fra Livingdezigns. Natbordene er bakkeborde fra Bønnelycke.

Farverig facade opbygget af en trækonstruktion

© Christina Kayser Onsgaard

Facaden er opbygget af en trækonstruktion med et isoleret hulrum og tynde plader fastholdt af trælister, som efter datidens målestok var en moderne løsning med høj isoleringsværdi. I dag ville man kræve tre gange så meget isolering, men pga. den arkitektoniske værdi kan facaden ikke ændres. Derfor har Pernille blot opfrisket den falmede orange farve. Efter fældningen af flere stedsegrønne træer har Pernille fået gravet en 400 m lang slange ned i græsplænen. Huset opvarmes i dag med naturgas, men det er planen med tiden at etablere et jordvarmeanlæg med solfanger på garagens tag og gulvvarme i hele kælderen. Når tagbelægningen trænger til udskiftning, vil Pernille ligeledes efterisolere taget.

Rustik bænk og hængestol på terrassen

© Christina Kayser Onsgaard

Bænken er tegnet af Flemming Lassen til den glasoverdækkede terrasse, hvor den tjener både som trappe og som havebænk, udført i teaktræ og samlet med messingskruer. Hængestolen Renoir er fra SIKA Designs serie Originals.

Plantegninger af huset i Gentofte
Fakta om Danske BoligArkitekter

Denne boligreportage er blevet til i samarbejde med Danske BoligArkitekter. Gå på opdagelse blandt de flere hundrede projekter, der alle er beskrevet, ved at gå ind på danskeboligarkitekter.dk. Danske BoligArkitekter er en ordning med flere end 100 selvstændige arkitekter over hele landet, der alle har dokumenteret erfaring fra byggeprojekter for private boligejere. Medlemmerne er uddannet indenfor energioptimering af boliger eller kan dokumentere en tilsvarende viden. Alle medlemmer har dækning gennem Danske BoligArkitekters særlige ansvarsforsikring, der også dækker rådgiveransvar, selvom arkitekten lukker sin virksomhed.