V-formet byggegrund formede villa

Udsigt til Aarhus Bugt, en V-formet byggegrund og et ungt par, der sværmer for 70’ernes arkitektur. Det er den cocktail, der har modelleret Villa V, et moderne hus, som bærer videre på gode danske byggetraditioner.

Tragtformet fællesrum
© Christina Kayser Onsgaard

Thomas Andersen er født i 1974, og selv om det næppe var datidens arkitektur, der optog ham allermest, da han løb rundt og legede i sit barndomshjem, har årtiet alligevel sat sig sine spor. Så meget, at da han og hustruen Gitte, sammen skulle bygge hus i et helt nyt villakvarter i Skødstrup nord for Aarhus, var det blandt andet fra 70’ernes arkitektur, de hentede deres inspiration.

─ Vi er begge to ret vilde med tegnestuen Friis og Moltkes byggerier fra den tid, og vi havde en idé om at ville bygge noget, der var 70er-agtigt, men på en ny måde. Vi ønskede ikke en stor hvid klods af et hus, men er gået efter nogle andre løsninger, fortæller parret.
De havde forberedt sig til rollen som bygherrer ved at klippe fotos ud, når de i magasiner og tidsskrifter stødte på arkitektur og design, der tiltalte dem. De udklip fik arkitekt Lars Bo Poulsen fra tegnestuen Nørkær+Poulsen i Aalborg, der er medlem af Danske Boligarkitekter. Et af de huse, som havde inspireret parret, var nemlig tegnet af ham, som ovenikøbet også som ung har arbejdet hos Friis og Moltke.

Se flere billeder hos Danske BoligArkitekter her.

Arkitektens udfordring var i første omgang den meget specielle byggegrund, som set fra oven ligner et V. Desuden ligger byggegrundene i udstykningen meget tæt. Udfordringen blev løst ved at gøre en dyd ud af nødvendigheden og lade huset forme sig efter V’et – deraf navnet Villa V.

BILLEDE Det store fællesrumer nærmest tragtformet og ender i et stort panoramavindue, der indrammer udsigten til baghaven og en lille lund med gamle træer. Det lange ovenlys sørger for, at der kommer ekstra dagslys ind. Sofaen er fra Rolf Benz.

Klassiske hvide lofter blev fravalgt
© Christina Kayser Onsgaard

Husets skrå vinkler opleves tydeligt, når man står i husets store opholdsrum, hvor der både er køkken, spise- og loungeafdeling. Rummet samler sig mod nord i ét stort vindue, der går fra væg til væg og fra gulv til loft og indrammer et skønt sceneri udenfor med gamle træer. Fra det nordvendte vindue kommer kun en smule morgensol, men et langt smalt ovenlysvindue sørger for ekstra lys til rummet, og solstrålerne efterlader et smukt spil i plankegulvet og murstenene på væggen. De grågule, rå murstensvægge i et nybygget hus er et utraditionelt valg i dag og et af husets klare hints til 70’ernes arkitektur.
─ Vi har brugt meget tid på at se på sten, langt mere end, da vi skulle vælge køkken, smiler Gitte, som efter en del diskussion med Thomas endte med at vælge D71 fra Petersen Tegls omfattende udvalg. Også lofterne er et anderledes valg end det gængse. Igen blev det hvide fravalgt til fordel for et loft med trælameller. En dyr, men flot løsning, der tilmed har den fordel, at akustikken i rummet bliver helt perfekt – og når der samtidig er trægulve, er det nærmest som at komme ind i et lydstudie, at træde ind i husets hjerte.

For at udnytte beliggenheden var det oplagt, at bygge i to plan. For selv om man lige nøjagtig kan skimte Aarhus Bugten fra stueplanet, er det først, når vi står – eller sidder – i stuen på 1.salen, at begrebet havudsigt giver mening. Mens 1. salen er en slags voksenafdeling med stue, soveværelse og bad, er det i underetagen, at familielivet med de to småpiger Alba og Vega på fem og to år leves. Her har de hver deres værelse, men legen foregår dog oftest i det store fællesrum – og det skal der være plads til, siger forældrene. Rummet er i god kontakt med de mange uderum, som omkranser huset. Arkitektens idé med at lade huset føje sig efter den V-formede grund betyder, at der er skabt et intimt gårdrum ved indgangspartiet, hvor familien kan sidde og nyde aftensolen i fred og ro. På husets sydside er der anlagt en stor træterrasse med plads til mange gæster. Ligesom parret fandt det naturligt at få en arkitekt til at tegne huset, gik de også til en havearkitekt, da de skulle indrette haveanlægget rundt om huset.

─ Den beslutning fik vi virkelig meget ud af. Skulle vi gøre noget om, ville vi ha’ inddraget landskabsarkitekten langt tidligere i forløbet sammen med arkitekten, siger parret. De er dog alligevel blevet meget tilfredse med resultatet og har nydt de første somre ”på græs”. For intet slår glæden ved at bo i et nybygget hus, som man selv har været med til at forme helt fra begyndelsen.

Se flere projekter af arkitekt Lars Bo Poulsen her.

BILLEDE På begge sideraf køkkenafdelingen er der udgang til terrasser. De klassiske hvide lofter blev fravalgt til fordel for trælameller. En dyr, men flot løs­ning, der tilmed har den fordel, at akustikken i rummet bliver helt perfekt. Sammen med trægulvene giver det følelsen af at træde ind i et lydstudie. Køkkenet er fra HTH.

Opgang til 1. sal
© Christina Kayser Onsgaard

Fra køkkenetfører en lang gang ned til badeværelset. Dørene til højre fører ind til de i alt tre værelser i stueplanet. Fra gangen kan man via trappen komme op til 1. sal.

Eget vinrum
© Christina Kayser Onsgaard

Under trappener der blevet plads til et vinrum, og skabs­væggen, som ejeren selv har sat op, skjuler blandt andet et lille syrum.

Hjemmekontor og læsehjørne
© Christina Kayser Onsgaard

Læsehjørneti stuen på 1. sal passer perfekt til Slow Chair fra Vitra. Herfra kan man også nyde en storslået udsigt til Aarhus Bugt.

Skulpturel smuk lampe
© Christina Kayser Onsgaard

Tom Dixons lampe Edge Light Web i kobber er som skabt til pladsen over trappen. Lampen er ligesom flere af parrets møbler købt hos Paustian i Aarhus, hvor de har fået god rådgivning og inspiration til indretningen af det nye hus.

Granitsokkel som siddeplads
© Christina Kayser Onsgaard

Fra balkonener der et kig ned til husets største terrasse, der vender mod syd. Haveanlægget er tegnet af en havearkitekt, og ejerne er især begej­stret for hans idé om en granitsokkel, der er blevet en perfekt siddeplads.

To etager og flere materialer på facaden
© Christina Kayser Onsgaard

For få år sidenlå der ikke et eneste hus i udstykningen. Men siden da har byggelysten været stor. Grundene ligger tæt, ja nærmest på kryds og tværs og er placeret for at give maksimal mulighed for vandudsigt.

Facadener et miks af tegl, cedertræ og hvidt facadepuds. Det hvide puds former et S og binder husets to etager sammen.

FAKTA OM HUSET:

Arkitekt:Lars Bo Poulsen, Nørkær + Poulsen.

Størrelse:223 m2.

Type:To plan med fladt tag.

Proces:Tegnestuen har stået for skitser og myndighedsprojekt og har fungeret som rådgivere undervejs.

Sagsarkitekt: Jesper Korf. Huset er opført som totalentreprise af Radius Byg. Haven er tegnet og anlagt af Haddeland Design ved Tor Haddeland.

Materialer udvendigt:Fuldmurede facader i D71-tegl fra Petersen Tegl, cedertræsbe­klædning og hvid facadepuds fra Sto. Taget er belagt med mos-sedum.

Materialer indvendigt: Trælamelloft Studio fra Moelven, gulve i douglasgran fra Dine­sen, mosaikker fra Bisazza, køkken fra HTH.

Energi:Byggeriet er isoleret, så det opfylder bygningsklasse 2020 for lavenergihuse. Der er installeret solceller på taget.

Arkitekthonorar:ca. 75.000 kr.

Byggepris:16.000 kr. pr. m2 inkl. arkitekt.

Plantegning stueplan

Arkitekten tog udgangspunkt i grundens V-form, da villaen skulle formgives. Det har skabt et utraditionelt og spændende hus med et intimt ankomstrum og kig til Aarhus Bugt fra førstesalen.

Plantegning 1. sal
Fakta om Danske BoligArkitekter

Denne boligreportage er blevet til i samarbejde med Danske BoligArkitekter. Gå på opdagelse blandt de flere hundrede projekter, der alle er beskrevet, ved at gå ind på danskeboligarkitekter.dk. Danske BoligArkitekter er en ordning med flere end 100 selvstændige arkitekter over hele landet, der alle har dokumenteret erfaring fra byggeprojekter for private boligejere. Medlemmerne er uddannet indenfor energioptimering af boliger eller kan dokumentere en tilsvarende viden. Alle medlemmer har dækning gennem Danske BoligArkitekters særlige ansvarsforsikring, der også dækker rådgiveransvar, selvom arkitekten lukker sin virksomhed.