Rebekka Nielsen
© chris1million

Rebekka skaber unikke vægtæpper med råhed og varme

Det var egentlig tænkt som et hobbyprojekt, da Rebekka Nielsen startede med at skabe håndlavede vægtæpper. Nu har projektet vokset sig så stort, at hun har sagt sit arkitektjob op for at fokusere på sin kunst.

Først skal alle trådene klippes, så skal de knyttes på en pind, og så skal de farves. At lave et vægtæppe er en langsommelig process, men det er lige netop dét, der tiltaler Rebekka Nielsen.

De seneste 16 år har hun arbejdet som arkitekt, men for tre år siden begyndte hun at skabe vægtæpper under navnet Fiber Art. Hvad der startede som et hobbyprojekt i famliens hjem i Ugelbølle på Syddjurs, har dog siden vokset sig stort, og i dag samarbejder hun med blandt andet Ege Carpets og Gabriel og har udstillet under 3 Days of Design.

– Det er en anden verden, hvor jeg går ind og slukker for tid og sted. Det er meget afstressende i en digital hverdag. Det er fedt at lave et håndværk og bruge hænderne. Jeg har siddet 16 år ved en skærm, og det er dejligt ikke at sidde ved en computer hele tiden, siger hun, og fortsætter:

– Jeg nyder det meditative i at lave noget andet end kun at være i hamsterhjulet. Det står i kontrast til mit arbejde som arkitekt, hvor jeg arbejder meget med det minimalistiske og med rene stramme linjer. Min kunst er lidt mere levende og spraglet. Det er en god kontrast, siger hun.

Rebekka Nielsen
© chris1million
Rebekka Nielsen
© chris1million

Rebekka Nielsen er arkitekt, men har fået stor succes med sine vægtæpper, som hun begyndte at lave for tre år siden.

100% unikt

Alt er totalt håndholdt, når Rebekka skaber sine vægtæpper. Hun klipper selv hver en tråd, og farveprocessen tager flere dage. Hun farver nemlig hvert lag for sig for at få dybde, og det kræver, at det ene lag tørrer, før det næste kan blive farvet.

– Det kræver stor tålmodighed. Hvert vægtæppe er unikt og jeg kan aldrig lave to, der er 100% ens, siger hun, og fortsætter:

– Generelt kan jeg godt lide, når kunst ikke bliver for poleret. Det må gerne have en uforudsigelighed, og det må gerne være uperfekt.

Hvert vægtæppe indeholder max fire farver. Ellers bliver det ifølge Rebekka “for spraglet og tivoli-agtigt”. Farvekombinationerne er typisk afdæmpede nuancer, der giver associationer til naturen.

– Det er helt ubevidst, at mine værker bliver landskabelige. Men vi bor på en grund, hvor vi kan se ud over havet, og landskabet er meget lag i lag – det grønne græs, den brune jord, det blå hav og den orange sol – og det er mine værker nok også, siger hun.

Rebekka Nielsen
© Rebekka Nielsen

Struktur og varme

Egentlig er Rebekka arkitekt, og de seneste små ti år har hun arbejdet for det aarhusianske arkitektfirma CEBRA, hvor hun i dag er Head of Interior.

Idéen til at skabe vægtæpper kom faktisk til Rebekka via sit arbejde som indretningsarkitekt. Ofte manglede hun nemlig noget til væggene, som kunne noget andet end traditionel kunst.

– Malerier kan godt blive lidt for fladt eller også passer det ikke ind med resten af rummet. Vægtæpperne har noget taktilitet, råhed og varme over sig, og de bliver integreret med omgivelserne på en helt anden måde end to-dimensionel kunst. De støjer ikke for meget, og der opstår en samhørighed mellem arkitekturen og kunsten, siger hun, og fortsætter:

– Det fede ved vægtæpperne er, at de er tre-dimensionelle. Du kan røre ved dem og udtrykket forandrer sig alt efter, hvor du står. Og så har de noget legende og uformelt over sig. Jeg har altid været fascineret af vægtæpper. Jeg kan godt lide, at de giver varme og tryghed, når man kommer ind i et rum. De omfavner en lidt, og de giver noget hygge.

Kreative projekter

Rebekka har det ikke fra fremmede at arbejde med kunst og design. Som hun selv beskriver det, er hun nærmest opvokset på familiens savværk, og hendes morfar ejede en møbelbutik, hvor de solgte klassikere som Arne Jacobsen, Wegner og Børge Mogensen. Hendes faster og onkel er kunstnere, hendes bror er arkitekt og medstifter af CEBRA, og hendes fætter er en del af kunstnergruppen SUPERFLEX.

– Jeg har virkelig mange kreative folk i min familie og omgangskreds, og jeg har også altid selv haft kreative projekter on the side. Da jeg studerede lavede jeg smykker og hårbånd og solgte til butikker, og jeg har lavet møbler sammen med min far. Men jeg har ikke lavet sådan noget her før, siger hun.

Farveprøver
© chris1million

Rebekka har netop indgået et samarbejde med et tøjfirma, hvor hun designer printet.

"Det har ret hurtigt taget fart"

Fiber Art var egentlig tænkt som et hobbyprojekt og en adspredelse fra den hektiske hverdag. Men hendes værker er på kort tid blevet enormt efterspurgte, og der tikker hele tiden bestillinger ind, så hun har netop valgt at sige sit arkitektjob op.

– Det har ret hurtig taget fart. Jeg elsker at lave kunst, men jeg elsker også mit job som arkitekt. Jeg har svært ved at vælge det ene fremfor det andet, men det er hårdt at have en fuldstidsstilling og så lave kunst ved siden af, siger hun.

Rebekka Nielsen
© Rebekka Nielsen
Rebekka Nielsen
© Rebekka Nielsen

Kunst på fuldtid

Rebekka fortæller, at hun blandt andet har travlt med at planlægge pop-up-shops og happenings og er i gang med flere samarbejder.

Hun har lavet et co-lab med Ege Carpets og Gabriel, hvor hun bruger overskudsgarn fra deres produktion til sine værker. Hun skabte en udstilling til 3 Days of Design og har nu lavet en ny udstilling til deres showroom i Olso, Stockholm, København, Aalborg og Herning.

Herudover har hun lavet et endnu ikke offentliggjort co-lab med et tøjfirma, som vil lave en capsule kollektion med hendes kunst, hvor hun designer printet.

Hun slipper dog ikke arkitekturen helt og fortsætter som arkitekt på freelance-basis, mens hendes kunstprojekt buldrer derudad.

– Lige nu prøver jeg bare at sætte gang i nogle forskellige ting, og så må vi se, hvor det lander. Det er meget nyt for mig at gå så meget ind i kunsten på fuldtid.

Læs mere om Rebekka Nielsen og hendes vægtæpper på hendes hjemmeside.

LÆS OGSÅ