Holmegaard genopliver ikonisk 60'er vase – Se den nyfortolkede klassiker

Bodil Kjær satte stregerne til glasvasen Cross i 1961, fordi hun mente, der manglede en vase til ubundne blomster. Nu relancerer Holmegaard den korsformede klassiker.

Holmegaard crosses vase på Bodil kjærs berømte arbejdsbord
© Holmegaard

Klare Korsvaser udstillet på Bodil Kjærs berømte arbejdsbord, som hun skabte i Boston i 1959. Bordet er lavet med funktionaliteten for øje – ligesom vaserne. For bordet har ikke store skuffeskabe under bordpladen, og derfor kan en hel gruppe samle sig rundt om det, mens papirer hurtigt kan gemmes væk i de integrerede skuffer.

Det hedder sig, at man blot skal nævne ét bestemt bord, som Bodil Kjær tegnede i 1959, og så er folk med på, hvem hun er. Vi taler om dét bord, som fik plads i de tidlige James Bond-film, og som med snart 60 år på bagen høster svimlende høje hammerslag på auktioner. Nævner man derefter hendes korsformede glasvaser, er der slet ingen tvivl blandt kendere. Så taler vi om den danske arkitekt og professor Bodil Kjær, hvis møbler – eller elementer af arkitektur – som hun hellere vil kalde dem, er solidt forankret som en del af den danske designskat.

Derfor er det en sand klassiker, som igen sættes i produktion, når Holmegaard nu relancerer vaserne under navnet Crosses ud fra Bodil Kjærs originale tegninger fra 1961.

Men trods ikonstatus har møbelproduktionen blot været en parentes i 85-årige Bodil Kjærs liv. Et liv, som arbejdet har været en del af, og ikke en karriere, understreger hun.

Bodil Kjær er født på en gård i det østjyske, og allerede som 12-årig vidste hun, at hun ville lære at skabe bygninger. Hun uddannede sig som indretningsarkitekt med fokus på elementer af arkitektur og havde læremestre som Finn Juhl og Jørgen Ditzel. I de efterfølgende år skabte hun showrooms, kontorer og udstillinger bl.a. fra sin egen tegnestue, hvorefter hun drog mod Boston i USA for at tegne møbler og inventar til større offentlige byggerier. Det blev begyndelsen til, at hendes navn blev anerkendt på den internationale scene. Og på trods af at hendes CV i dag breder sig over 56 sider, har Bodil Kjær aldrig haft en decideret karriereplan. I stedet har hun været selektiv og takket ja, når der er opstået en ny mulighed for at dygtiggøre sig inden for sit arbejde med arkitekturen.

Holmegaard crosses vaser i forskellige farver og størrelser
© Holmegaard

Crosses har indre vægge, der støtter de afskårne blomster, så de står, som hvis de stod i haven.

Det førte hende bl.a. til London, hvor hun, efter sin videreuddannelse på Architectural Association School of Architecture og Royal College of Art, udviklede sunde og fleksible arbejdsmiljøer til fx universiteter og fabrikker. Det tog hende til Italien, hvor hun arbejdede med byggerier for Alfa Romeo og regeringen i Lombardiet. Herefter fulgte invitationerne til at holde gæsteforelæsninger i flere lande samt jobs som gæsteprofessor på amerikanske universiteters arkitektskoler, før hun i begyndelsen af 1980’erne blev ansat som professor på fuldtid på University of Maryland i Washington DC. Siden har hun desuden forsket i, hvordan vi løser forskellige problemer gennem arkitekturen.

Og netop funktionaliteten og forståelsen for samfundet har altid været drivkraften for Bodil Kjær. Det var det også i perioden fra 1955 til 1963, hvor hun skabte sine møbelikoner, heriblandt glasvasen Cross. Målet var at skabe en vase til alle med kærlighed for ubundne blomster. Vasen skulle få blomsterne til at stå, som de stod i haven, i modsætning til alle de vaser, der kun egnede sig til bundne buketter. Og arkitekten tegnede mange forskellige former, inden hun besluttede sig for, at vasen skulle være formet som et kors, der med sine indre vægge ville støtte de afskårne blomster og få dem til at stå flot, uanset om der kun stod én afklippet stilk fra haven eller et helt bed af friske blomster.

Ligesom 1960’ernes originale vase er den relancerede udgave lavet i mundblæst glas. Klassikeren kommer i en klar variant samt i en grøn og smoke-farvet i forskellige højder.