Årets Comeback

Design Awards 2024: Nominerede til Årets Comeback

Der ligger mange glemte skatte i skuffer og arkiver, hvilket de senere års mange relanceringer vidner om. Prisen går til et stykke design, der lander rigtigt i sin nye kontekst og tid. Se de nominerede her.

Årets Comeback

Bolig Magasinet hylder i samarbejde med BO BEDRE og Scandinavian Living det bedste design og de bedste designere i årets løb. I den forbindelse kåres Årets Comeback. Se de nominerede her.

The Utzon Stool af Jørn Utzon for Fritz Hansen

The Utzon Stool er et lille møbel med en stor personlighed. Taburetten er tegnet i samme periode som Operahuset i Sydney og udviser samme formidable fornemmelse for naturens organiske formsprog, som gjorde Utzon verdensberømt. Kaster man et blik på taburetten, kan man næsten få fornemmelsen af at kigge ned i skovbunden og se små klynger af paddehatte, der stolt spirer op. Taburetten er den perfekte symbiose mellem det organiske, det dekorative og det funktionelle, og en fejring af en de største profiler, vi nogensinde har haft i dansk design og arkitektur.

Nordsø-serien af Friis & Moltke for OneCollection

70’ernes ærlige og umiddelbare formsprog har i de seneste år vundet indpas i det danske design landskab igen, og derfor er det godt set af OneCollection, at tiden nu er moden til at genbesøge Nordsø-serien, oprindeligt lanceret af tegnestuen Friis & Moltke i 1976. Den folkekære tegnestue, som i den grad har sat spor i den danske arkitekturhistorie, tegnede i sin tid dette borde-bænke-sæt, som med sit åbne og ærlige design indbyder til samtale og nærvær og skaber associationer til hygge, skovture, lejrskole og frihed.

BM0057 af Børge Mogensen for Carl Hansen & Søn

Mesterligt håndværk, delikate detaljer, høj funktionalitet og æstetisk perfektion. BM0057 skænken, som nu er relanceret af Carl Hansen & Søn, er stjerneeksemplet på Dansk Design, når det er allerbedst. Skænken, som Børge Mogensen tegnede i 1957, er absolut lige så aktuel i dag, som da den blev tegnet, og det eneste, man kan undre sig over, er, hvorfor den nogensinde har været væk. Vi byder den i hvert fald hjertelig velkommen tilbage.

Hulsøhylden af Finn Juhl for House of Finn Juhl

Her er noget så enkelt som en hylde – et lille møbel komponeret af bare fem stykker tre – og ingen designelsker med respekt for sig selv vil nogensinde være i tvivl om, hvem afsenderen er. Hulsøhylden af Finn Juhl, som nu relanceres af House of Finn Juhl, rummer Finn Juhls kunstneriske signatur i en enkelt runding, som hæver hylden fra at være ren funktion til at være et kunstnerisk udtryk på din væg. Det er i al sin enkelhed storslået.

The Klint Chair af Kaare Klint for Fredericia

Grundlæggelsen af Kaare Klints Møbelskole, som har dannet fundament for Dansk Design, som vi kender det i dag, har i år 100 års jubilæum. Klints mesterlige design, kendt som Kirkestolen, tegnet i 1936, er simpelthen et stykke dansk-designhistorie. Den er alt det, som de fleste danske designere efterfølgende har bestræbt at efterligne: enkel, funktionel, harmonisk og original. Og nu er den her igen med nyt navn – The Klint Chair.

Principal Chair af Bodil Kjær for Karakter

Bodil Kjær har selv udtalt, at hun ikke er møbeldesigner, men en som designer elementer af arkitektur – elementer, som indgår i en helhed med vægge, lofter, gulve og andre objekter placeret i et rum. Derfor føles det også helt rigtigt, at Principal Dining Table nu genforenes med Principal Chair, fordi de er tænkt sammen. Stolen står lige så stærk og rank som bordet, som en selvfølgelighed, der ikke kunne være anderledes.

HK20 Bubi af Henning Koppel for Carl Hansen & Søn

Som en dråbe, der falder lydløst og let fra loftet, ender den sit fald midt i bevægelsen i en lysende formation over bordet. Det buede, bølgende formsprog er umiskendeligt Henning Koppel’sk og samtidig barn af sin tid – nemlig 70’erne med sin blanke overflade og legesyge form. Med dens opale glas forneden giver den et blændfrit lys, som kan hænges enkeltvis eller i formationer af flere.

Kassablanka af Simon P. Henningsen for LYFA

Kassablanka, som er skabt af Simon P. Henningsen (søn af Poul Henningsen), er et studie udi geometriske former og lysrefleksioner. Sammensat af fire kuber i skinnende aluminium skaber den et eventyrligt spil mellem lys og skygge, der vækker ens sanser og nysgerrighed. Trods den komplicerede konstruktion virker den i sit materialevalg enkel og let og vil være et legende supplement til mange moderne indretninger.