Stålne designermøbler hos politiet © Syd- og Sønderjyllands Politi

Hælervarer: Sådan sikrer du, at dine designermøbler ikke er stjålne

De fleste danskere synes, at det er svært at handle sikkert på nettet. Ny kampagne vil hjælpe danskerne til at bruge de rette redskaber, så de ikke mod deres vilje ender som hælere.

Stjæler kvitteringerne

Der er gode handler at gøre på nettet. Nogle gange kan man dog komme til at slæbe hælervarer med hjem, uden man ved af det. Den slags er svært at gardere sig imod. Tyvene er for eksempel blevet ferme til at fremstille falske kvitteringer. Nogle har oven i købet også specialiseret sig i at stjæle kvitteringerne med, når de er ude på rov. Den slags skaber usikkerhed ved handler på nettet.

Vi køber ikke indbrud

Faktisk er der ifølge Det kriminalpræventive Råd hele 74 % af alle danskere, der synes, det er svært at vide, om en vare er stjålet, når man handler brugt på nettet.

Det er en del af baggrunden for Det kriminalpræventive Råds nye kampagne mod hæleri under sloganet "Vi køber ikke indbrud".

Kampagnematerialet giver et overraskende indblik i hæleriets udbredelse og karakter i Danmark. Samtidig leverer kampagnen også nogle gode tips og tricks til, hvordan man med enkle midler kan begå sig mere sikkert på nettet, og samtidig undgå mod sin vilje at købe hælervarer.

© Det krimalpræventive Råd

Hælervarer for 3 milliarder kroner

Det kriminalpræventive Råd vurderer, at der i Danmark handles hælervarer for 3 miliarder om året. Den største del af kagen viser sig faktisk at være tøj og personlige plejeprodukter med hele 38 procent, og ikke møbler fra indbrud i huse og lejligheder. Den type indbrud tegner sig kun for 9 procent af effekterne. Kigger man på værdien af hælervarerne stiger den post, som de mere kostbare designermøbler indgår i, dog til 13 procent.

Sådan en statistik med et så stort svind i beklædningsgenstande er måske værd at tænke på, inden man næste gang hænger vasketøjet til tørre ude i haven...

Danskerne ønsker ikke hælervarer

Næsten alle danskere giver i en undersøgelse af danskernes forhold til hæleri, som DKR også står bag, udtryk for, at det er vigtigt for dem, at de varer, de køber, ikke er stjålne. Alligevel anslår DKR, at omkring 250.000 danskere har købt hælervarer inden for det sidste år.

I forbindelse med kampagnen har Det kriminalpræventive Råd samlet nogle tips og tricks til, hvordan man undgår uforvarende at blive hæler, og hvordan man med fordel kan handle, når man har fået frastjålet ejendele.

© iStock

Hvad skal man gøre

I gamle dage var man på sikker grund, hvis man havde fået en kvittering med, når man købte brugte varer privat. Den gælder ikke mere.

  • ”De gode gamle råd holder ikke rigtig længere. Der skulle man kigge på prisen og se, om det var alt for billigt. Man skulle også sikre sig, at der var en kvittering… Men man må sige, at de kriminelle er så dygtige i dag, at de godt ved, at der skal være sørget for den slags ting,” udtaler Henrik Framvig fra Rigspolitiets Nationale Forebyggelsescenter.

MobilPay og Nem-ID

Derimod er der et par moderne handelsredskaber, som viser sig at være god til at sortere de suspekte handler og handlede fra:

  1. Brug MobilePay, når du handler brugt


  2. Kig efter Nem-ID hos sælger, når du handler brugt på nettet

Denne procedure vil sortere de mest brådne kar fra, som netop ikke ønsker at efterlade sig digitale spor.

Trustpilot for anti-tyve

I forbindelsen med kampagnen har DKR også fremstillet en række webbannere, som webshops og andre netbutikker med samvittigheden i orden kan sætte på deres hjemmesider. Tanken er, at det skal skabe credibility på samme måde som et banner fra Trustpilot. Ikke at "vi-handler-ikke-indbrud"-logoet er en garanti i sig selv, men det kræver alligevel en indsats for en webshop at leve op til de store ord.

Nyt redskab til lynhurtigt tyverianmeldelse

Kampagnen omfatter også en side, hvor ofre for indbrud lynhurtigt kan melde deres ejendele stjålne. Det sker ved at udfylde en formular på vikøberikkeindbrud.dk og indlæse et billede af de forsvundne genstande. Politiet vil derpå hurtigt lave et opslag, som vil blive slået op på politiets egen Facebook-side og distribueret til det lokalområde, hvor tingene er blevet stjålet.

Denne strategi kan vise sig effektiv, eftersom erfaringerne viser, at de fleste genstande bliver handlet lynhurtigt efter indbruddet og netop i lokalområdet.

En sådan lille udfyldt formular bør derfor have gode muligheder for at sætte en kæp i hjulet på tyvene og forhindre, at tyvekosterne bliver til hælervarer.