Middagslur på arbejdspladsen © istockphoto

Derfor skal din arbejdsplads indføre middagslure

Vi har samlet alle argumenterne, så du kan få overtalt din chef til en daglig middagslur.

Du har sikkert hørt det før; en kort middagslur efter frokost, kan udrette mirakler for din person og arbejdsindsats. Det har længe været et omdiskuteret emne og flere betvivler udsagnet – ”Hvordan skulle en 15 minutters powernap hjælpe mig?”. Men udsagnet er rigtigt og vi har nu samlet alle argumenterne, så du kant få overtalt din chef til en ekstra (og sund) pause.

Hvorfor er den daglige middagslur sund?

Mange danskere står tidligt op for at arbejde hårdt fra morgenstunden af. Det betyder, at dine batterier allerede er godt afladte, når du nærmer sig middag og tidlig eftermiddag. Og efter frokost kommer så kroppens naturlige reaktion – den hungrer efter afslapning og søvn.

En middagslur efter frokost, vil forbedre din funktionalitet, opmærksomhed, hukommelse, kognition og humør – og ulemperne? De findes ikke. På under en halv time, kan du indhente en masse fordele, som uden videre vil forbedre dit indre og din arbejdsindsats. Sådan argumenterer Fiona Kerr, specialist ved University of Adelaide, til Daily Mail.

Hvis du regelmæssigt tager en middagslur, vil du også opleve, at du vil blive bedre til at håndtere information samt at videregive denne.

Men.. Hvis man tager en lur, der varer mere end en halv time, kan virkningen smuldre. Når man sover mere end en halv time, vil kroppen og hjernen bevæge sig ind i REM-søvnen (den dybe søvn) - og den er usund at afbryde.

Vågner du og afbryder din REM-søvn, vil du opleve, at du er forvirret, træt og mentalt langsommere end normalt. Og dette skal selvfølgelig ikke ske på arbejdspladsen.

Sluk lyset og stil uret

Det kan være mentalt og fysisk svært at koble af på kommando - men med lidt hjælp og øvelse vil du hurtigt opleve et stort udbytte af din middagslur.

Efter frokost skal du finde et afsides rum, hvor gardinerne kan trækkes for og lyset slukkes. Her vil du finde ro og hjernen vil automatisk koble fra. Stil et ur, så du kan kontrollere din søvnlængde.

Når tiden er gået, bør du bruge et par minutter på lidt nakkeøvelser og udstrækninger. Dette vil vække din krop og gøre dig mentalt parat til at fortsætte din dag.

Kilde: The Telegraph