Sexet bæredygtighed
Hvad kendetegner jer som designduo?
– Vi er nok lidt fra den gamle skole, i den forstand at vi lægger meget vægt på formgivning. Man kan tit se på et design, når det er skabt på en computer. Som formgiver går vi tilbage til håndværket, og vi går op i at definere kurver, som ikke er computergenereret. En blyant på et stykke papir. I hvert fald til en start. Derudover gør vi en dyd ud af ærligheden i vores produkter. At tingene fx er samlet på en lækker måde. Man skal kunne forstå designet, og hvordan det virker. Tingene skal kunne forklare sig selv.
Hvor finder I i øjeblikket den største inspiration?
– Processen begynder forskellige steder. Nogle gange bliver man briefet på et bestemt produkt. Andre gange har man en nysgerrighed over for et bestemt materiale. Det kan også være en arkitekt, en detalje på en historisk bygning, en samling. Lige nu er vi helt vilde med den italienske arkitekt Carlo Scarpa, og vi er meget inspireret af hans måde at bruge og sammensætte materialer på. Vi elsker også danske klassikere, men der sker noget, når man bevæger sig mere sydpå. Det bliver lidt mere ... dramatisk. Flamboyant. Det kan være ret tiltalende. Vi arbejder meget med detaljer, som man så kan skrue op og ned for. Det skal være lige tilpas, så man på én gang føler sig udfordret af et objekt, uden at det bliver en stor omgang flødeskum.
Hvordan oplever I designscenen lige nu? Hvilke tendenser og strømninger er de mest markante? Og hvordan påvirker det jeres arbejde?
– New Nordic har jo været en megatrend. Det er det stadig. Men der er også nogle virksomheder, som begynder at orientere sig lidt mere sydpå og lave ting, som er lidt mere ... ja hvad kan man sige ... sexede. Vi bevæger os lidt væk fra det her super rene, og vi tror, folk er modne til, at der godt må ske lidt mere. Den største tendens er dog selvfølgelig bæredygtighed. Et eksempel var, da vi til Snedkernes Efterårsudstilling 2019 lavede det her lille bord i samarbejde med Montana. Det var af et materiale lavet på genbrugte yoghurtbægre. Her sad noget af folien stadig på og blev en del af materialets æstetiske kvalitet. Hvis Montana kan få luft under vingerne med det projekt, så er det interessant, at materialet i sig selv kan give møblerne en ny karakter, samtidig med at der er en god historie inkorporeret. Vi tror fremover, at vi kommer til at se, at der bliver produceret mindre, men af højere kvalitet, og at der primært bliver produceret tæt på, hvor varerne bliver solgt. Bæredygtighedstanken er bare en, som man bliver nødt til at forholde sig til, og den har stor indflydelse på det, vi laver.