Kære læser,

Vores hjemmeside understøtter desværre ikke Internet Explorer 11. For at få den bedste oplevelse på hjemmesiden og af vores indhold, vil vi bede dig om at anvende Edge, Chrome, Safari eller andre, nyere browsere.

Med venlig hilsen,
May Kjærsgaard,
Digital redaktør

Sørensen: Læderleverandøren, der har genopfundet sig selv og er blevet et luksusbrand i sin helt egen ret

Læderet fra Sørensen anvendes til ikonisk møbler i mere end 40 lande verden over.

En ny generation af læder

Kan man genopfinde sig selv og gå fra at være en velrenommeret leverandør af læder til møbelbranchen til at være et luksusbrand i sin helt egen ret? Svaret er ja!

Sørensen Læder er blevet til SØRENSEN og virksomhedens profil er blevet strømlinet – alt sammen med hjælp fra dygtige designere med blik for den merværdi, der hidtil ikke er blevet markedsført.

Stilen er ny og innovativ, men det eksklusive læder, som er hele omdrejningspunktet for familien Sørensen, er stadig det helt essentielle.

Hovedkvarteret er lyse lokaler indrettet i en eksklusiv og internationalt orienteret variant af New Nordic-stilen med møbler og interiør klædt i læder og nubuck. Alle flader er sanselige og bløde i en indbydende, naturinspireret skala. Her er borde, skabe, rumdelere og stole i alle afskygninger – polstret med det fineste læder.

Idéen med det nydesignede domicil er netop at vise den mangfoldighed af muligheder, man får foræret, når man arbejder med et af naturens fineste materialer.

© Soresen Leather

Læder kan bruges til mange ting – både på møbler og designobjekter, men også på overflader som gulve og vægge. Her i SØRENSENs hovedkvarter ved Aarhus kan man se masser af eksperimenter og løsninger.

Rebranding af Sørensen

Der står SØRENSEN med en stringent skrifttype på facaden – og allerede uden for virksomheden fornemmer man, at noget nyt er ved at manifestere sig. Det er da også anden generation af familien Sørensen, partner og CEO Louise V. Sørensen, der tager imod.

Sammen med sin bror, Mads Sørensen, der er partner og salgsdirektør i Sørensen Læder, arbejder hun med nye virkemidler på at synliggøre virksomheden, som blev etableret i 1973 af deres far, Arne Sørensen.

Indtil 2010 var det ham, der fra direktørstolen arbejdede målrettet på at gøre Sørensen Læder til den førende leverandør af læder til den bedste del af europæisk møbelindustri – en indsats, som i høj grad er lykkedes.

Arne Sørensen arbejder stadig med i kulissen og i bestyrelsen, men det er de to søskende, der fra en veletableret platform nu forsøger at udvikle Sørensen 2.0. Louise V. Sørensen overtog direktørposten i 2010, og i 2014 blev generationsskiftet en realitet.

– Vi er ved at skabe os en ny identitet, hvor vi vover os lidt mere frem i rampelyset. Det sker fra et solidt fundament med fuldt fokus på vores kerneydelse: fremstillingen af sublimt læder og levering af forædlede råvarer til en række af de dygtigste designere og møbelproducenter over hele verden. Det nye er, at vi gerne vil være en mere synlig sparringspartner – en partner, der går i innovativ dialog med kunderne. Og skal man inspirere andre til at træde nye stier, så er det nødvendigt at være knivskarp i sin kommunikation – både den verbale og den visuelle, forklarer Louise V. Sørensen, der står i spidsen for transformationen af brandet SØRENSEN.

© Soresen Leather

© Soresen Leather

Close Contact er et kunstprojekt udviklet med arkitekt Jonas Bjerre-Poulsen fra Norm Architects, der har arbejdet med teksturer, overflader, farver og former i en kunstnerisk kontekst.

Nyt univers

Rejsen mod en mere markant identitet er indledt i tæt samspil med Norm Architects.

Det danske design- og arkitektstudio, der er internationalt anerkendt for at arbejde i spændingsfeltet mellem udtryksmæssig rigdom og kontrolleret tilbageholdenhed, har kreeret et helt nyt univers for virksomheden, der forener stringent orden med en humanistisk kompleksitet.

Norm Architects har en filosofi om, at design og indretninger altid skal udtrykke en enkelhed, som potentielt rummer noget større – et princip, der er anvendt hos SØRENSEN, hvor minimalisme, sanselighed, kvalitet, lang levetid og opmærksomhed på de små detaljer er omdrejningspunktet.

Det designmæssige greb i indretningen af det nye hovedkvarter er lige så enkelt, som det er pædagogisk. Her er i vid udstrækning anvendt læder på alle overflader: bordplader, skabslåger, stole og skillevægge.

Resultatet er et hovedkvarter med en zenagtig harmoni kombineret med en subtil elegance. Idéen med den gennemførte indretning er netop at vise læderet i mange forskellige kontekster og lade det eksklusive naturmateriale spille visuelt sammen med materialer som sten og træ.

– Sammen med Norm Architects har vi skabt et nedtonet univers, men det er vigtigt at understrege, at det blot er én vej, som man kan vælge at gå med læder. Læder er et ganske unikt materiale med mange udtryk, som giver mulighed for eksperimenter og kreativ udfoldelse. Vi har over 450 farvevarianter og mere end 30 kvaliteter i vores kollektion – så alt er i princippet muligt. Der findes læder til ethvert formål, og læder kan i høj grad være med til at definere et møbel. Hver kvalitet, uanset om man vælger anilinlæder, kernelæder, semianilinlæder, læder med beskyttet overflade, ruskind eller nubuck, har unikke egenskaber. Hver type har sine kendetegn, holdbarhed og polstermæssige kvaliteter – og det er vigtigt at vælge rigtigt, både af æstetiske og funktionelle grunde, betoner Louise V. Sørensen, som gør opmærksom på, at læder er et naturprodukt – en gave fra naturen, som altid skal behandles med respekt.

© Soresen Leather

Den unge generation hos SØRENSEN har skabt en helt ny brandidentitet i samarbejde med danske Norm Architects og svenske Note Design Studio.

Læder skal ikke være perfekt

– Læder er jo i udgangspunktet et affaldsmateriale fra fødevareindustrien, som vi forædler og gør brugbart. Set i det lys er læder et grønt materiale, og vi er med til at sikre en fornuftig cyklus, hvor hele dyret bliver anvendt. 95% af læderet hos SØRENSEN kommer fra Vesteuropa, og dyrevelfærd, forarbejdning og forædling lever op til de strengeste EU-krav.

Produktionen er outsourcet til garverier i udlandet, da der ikke længere bliver garvet i Danmark.

Når huderne kommer til vores lager, er de garvede og forarbejdede, og den første opgave for os består i at gennemgå hver enkelt hud og sortere dem efter kvalitet – herunder tykkelse, touch, blødhed, struktur og farve. I den sammenhæng er det vigtigt at understrege, at læder ikke har fejl. Hver hud er et unikt produkt med de små uperfektheder, der knytter sig til alle levende væsener.

Alle skind bliver manuelt kontrolleret og sorteret. På den måde sikrer man, at kunderne altid får et kvalitetsprodukt.

– Det er ironisk nok sådan, at netop de små afvigelser i overflade, tekstur og farve er kendetegnende for de mest eksklusive lædertyper – et paradoks, som afspejler naturens idé om den perfekte uperfekthed.

© Soresen Leather

© Soresen Leather

Søskendeparret Louise V. Sørensen og Mads Sørensen står i dag i spidsen for virksomheden, der har specialiseret sig i eksklusivt læder til den internationale high-end møbelindustri.

Et ædelt materiale

Huderne hænger i tykke lag over træbukke, sorteret efter kvalitet og farver.

Louise V. Sørensen har arvet sin fars tilbøjelighed til perfektion, og der ligger ikke et overflødigt fnug på gulvet. Bevidstheden om, at man arbejder med et ædelt materiale, forplanter sig helt ud på lageret, hvorfra læderet sendes videre ud i verden til producenter og designere, der anvender det til møbler, kunstværker og brugskunst.

– Vores læder sidder på nogle af de mest ikoniske møbler verden over. Det anvendes på luksuriøse hoteller, i barer, på restauranter og museer, i lufthavne, butikker og på gallerier – og det er først og fremmest, fordi vores læder udstråler skønhed og føjer en eviggyldig elegance til både interiør og omgivelser. Læder taler til sanserne, og vælger man det rigtige læder til det rigtige møbel, så er resultatet langtidsholdbart i en både æstetisk og funktionel kontekst. Vælger man læder med en ubehandlet overflade, så får man et produkt, der patinerer smukt over tid. Vælger man i stedet et stykke overfladebehandlet læder, får man et møbel, der er mere resistent over for smuds. Læder er mange forskellige ting. Derfor er det vigtigt, at man ude i møbelforretningerne er meget tydelig omkring de forskellige produkters egenskaber. Som kunde skal man til gengæld altid spørge sig selv: Hvordan vil jeg gerne have, at mit møbel ser ud om 5, 10 eller 20 år? Kan jeg leve med en naturlig patina, eller forventer jeg, at sofaen har samme overflade efter en periode? Den form for forventningsafstemning er vigtig, når man arbejder med naturlige materialer!

© Soresen Leather

Læderet fra SØRENSEN anvendes til ikoniske møbler i mere end 40 lande verden over.

Inspirerende farveoplæg

Selvom indretningen af hovedkvarteret tager afsæt i en nedtonet farveskala i sand og grå nuancer, vil virksomheden gerne vise, at læder fås i mangfoldige farver.

– For at understøtte den mission har vi udviklet nogle såkaldte Colour Boxes i samarbejde med det svenske designteam Note Design Studio. De har løst flere opgaver i forhold til at konkretisere nogle inspirerende farveoplæg og har bl.a. udviklet boksen 20 x SØRENSEN og installationen 20 x Objects med henholdsvis 20 naturfarver og tyve læderbeklædte
objekter, som på en overskuelig måde viser læderets mange kombinations- og anvendelsesmuligheder, fortæller Louise V. Sørensen.

Note Design Studio har samtidig håndplukket farver fra SØRENSENS Senegal-kollektion og skabt en helt ny farvepalet med navnet Spectrum.

– Vi bad også Note Design Studio om at udvikle et inspirationsværktøj til arkitekter og designere, så vi kunne inspirere dem til at anvende flere farver end de klassiske. På tværs af hele vores omfattende kollektion, der rummer godt 400 forskellige farver og kvaliteter, udvalgte designerne så 20 farver, som matchede med tilsvarende NCS-farver. Med dette værktøj er det
nu muligt at arbejde innovativt med farverne i såkaldte moodboards eller stemningsoplæg – en form for kuratering, siger Louise V. Sørensen.

Relaterede Artikler