
Nyt design: Frugtlæder til håndtasker og luksusbiler
Unge designere i Rotterdam har lavet en håndtaske af mango og en lampeskærm af ferskener, og måske vil deres frugtlæder snart ligge på sæderne i nye BMW'er.
Af — 13. september 2015Ungt frugtigt design
Frugtlæder lyder skørt. Men i Rotterdam arbejder en gruppe unge designere seriøst på at gøre læder af rådden frugt til en god forretningsidé. Idéen kom af en undren over, at så meget frugt blev smidt ud på det lokale frugtmarked: 3500 kilo frugt om dagen - regnede de ud.
Så var det, de kom til at tænke på de lækre frugtstrimler, man kan købe som snacks - og det var det første skridt på vejen mod en indkøbspose i nektarin-læder.
Spiseligt frugtlæder
Frugtlæder har længe været et kendt begreb i kokkefaget. Det er tørret og langtidsbagt bærmos. Flagerne af frugtlæderet kan rives eller klippes over og blive til en lækker frugtsnack. Det er et stort hit i helsekostbutikkerne, og de fleste har sikkert prøvet at gumle fornøjet på den søde frugtskrå.
Men kan det også blive til læder til tasker og design?!
Bæredygtigt madspild
Det mener seks designstuderende ved Willem de Koonig Academie i Rotterdam. De brænder for både at finde en bæredygtig måde at bekæmpe madspild på og samtidig kreere smukt og unikt design.
Og designet er helt unikt, fremhæver én af de seks unge designere, Hugo de Boon.
- Hver centimeter er unik. Materialet har en markant struktur og tekstur, der ændrer sig efter, hvilken type frugt man bruger.
Håndtaske af mangofrugt
Hugo de Boon nævner som eksempel, at jordbær alene giver en ret skrøbelig tekstur, men så skal man bare tilføje græskar og æble (kilde: ecouterre).
De unge studerendes nystartede firma, Fruitleather Rotterdam, har allerede fremstillet flere lovende prototyper af frugtlæder-design
- En håndtaske af mango
- En indkøbstaske af nektariner
- En lampeskærm af ferskener
Frugtlæder i luksusbiler
Fruitleather Rotterdam har i det hele taget vundet stor gehør inden for industrien. En tysk producent, der leverer læder til bilsæder hos BMW og Porsche har for eksempel i fuld alvor henvendt sig for at forhøre sig om mulighederne for at bruge materialet i sin produktion.
Så vidt vides, er ingen danske designfirmaer hoppet på frugtlæderbølgen, men det kan nås endnu. Der er i hvert fald rigeligt af råvarer at hente ved udgangen ved alle danske supermarkeder efter lukketid.