Kære læser,

Vores hjemmeside understøtter desværre ikke Internet Explorer 11. For at få den bedste oplevelse på hjemmesiden og af vores indhold, vil vi bede dig om at anvende Edge, Chrome, Safari eller andre, nyere browsere.

Med venlig hilsen,
May Kjærsgaard,
Digital redaktør

Ny designvirksomhed forener danske og japanske designere

Idéen er at koble japansk æstetik med nordisk designtradition.

Poetisk dialogmøde mellem Danmark og Japan

Motarasu er ikke blot det japanske ord for “forandring” og det at “viderebringe” – det er også navnet på en ny dansk designvirksomhed, der forener danske og japanske designere under én paraply.

Idéen er at koble japansk æstetik med nordisk designtradition og at udvikle møbler og brugskunst, som – med afsæt i naturen – taler til sanserne.

Der er et bånd imellem Danmark og Japan, som er spundet af en fælles æstetisk forståelse, en vilje til at afsøge det essentielles rammer og en kærlighed til naturens egne materialer.

Det bånd forsøger danske Mikkel Zebitz at styrke, og han har en ambition om at spinde nye tråde ind i det etablerede bånd via sin designvirksomhed Motarasu, hvor japanske og danske designere går i dialog og bidrager til en voksende kollektion af møbler og brugskunst med et organisk og afklaret formsprog.

Jundo daybed i sort

© Motarasu

Jundo Daybed af designer Mads Emil Garde var undervejs, indtil Mikkel Zebitz og Motarasu satte designet i produktion. Fås i sort eller naturfarvet bøgefiner med op til tre hynder i tekstil fra Kvadrat eller læder fra Sørensen Læder.

Forkærlighed for japansk designtradition

Mikkel Zebitz, der i udgangspunktet har en kommerciel baggrund som cand.-merc., har altid haft en glødende interesse for design, og han har instinktivt altid vidst, at det var den hylde, han ville lande på.

Den forudanelse materialiserede sig i 2018, hvor han grundlagde Motarasu, der på under et år har tiltrukket sig stor opmærksomhed – ikke mindst på grund af det japanske link.

Den entreprenante designentusiast har boet i Bangkok og har arbejdet og rejst flere år i Asien – dog aldrig i Japan.

Men efter en rejse til Solens Rige med Design denmark for nogle år siden tabte han sit hjerte til landet, naturen, livsstilen, kulturen og ikke mindst den japanske designtradition.

Skulpturer af pulverlakeret stål

© Motarasu

Sen er en kollektion af skulpturer skabt af pulverlakeret stål. Bag designet står Mikael Jackson. Bakken Union er skabt af Masuko Unayama.

Yoko thekande i rød

© Motarasu

Yoko tekande i en enkel og skulpturel form udgør det naturlige centrum for Stillebens testel.

Nøje udvalgt designere

Idéen om et samarbejde lå ligefor, og i samspil med en dansk-japansk konsulent udarbejdede Mikkel Zebitz en bruttoliste over de japanske designere, han havde lyst til at udvikle nye design sammen med.

På den japanske liste står navne som bl.a. Taijiro Ishiko, der er kendt for sit samarbejde med den danske designer Lars Vejen. Andre kreative aktører er bl.a. Akiko Kuwahata, der danner par med møbelsnedkeren Ken Winther i Akiko Ken Made, samt designer Masuko Unayama og træskærer Masayuki Koitabashi.

Den danske sparring kommer fra innovative designere som den danske Mikael Jackson, institutleder på keramiklinjen på KADK, Ditte Reckweg og Jelena Schou Nordentoft, der tilsammen udgør Stilleben, arkitekt og designer Mads Emil Garde og arkitekt Lars Vejen.

Mikkel Zebitz har sat sit hold af eksterne designere, og flere kan komme til på sigt. Der er intet hastværk, og Mikkel Zebitz forsøger på bedste vis at styre sin kreative kløe og først præsentere nye produkter, når der dukker noget op, som reelt gør en forskel. Mikkel Zebitz har nemlig en tro på, at vi skal omgive os med færre, men smukkere ting.

– Hvis vi er omgivet af skønhed, så bliver vi automatisk bedre til at være til stede i nuet, mener Mikkel Zebitz, der tror, at han har skabt omridset af en livsstil med sin første kollektion.

Han vil gerne give designerne både tid og rum til at udvikle gennemtænkte produkter – og ting tager som bekendt tid.

– Jeg har selvfølgelig haft en klar idé om, hvad Motarasu skulle stå for, men jeg har ikke haft en decideret masterplan. Nogle af de design, som i dag giver kollektionen tyngde, er faktisk design, som designerne har haft liggende i skuffen. Det gælder fx for Jundo Daybed af Mads Emil Garde, som har været undervejs i 25 år, og som nu er blevet realiseret ved hjælp af danske formspændingsteknikker, forklarer Mikkel Zebitz.

Bakke i bambus

© Motarasu

Bakken Union er skabt af Masuko Unayama.

Salatsæt

© Motarasu

Wa-salatsættet er designet af Masuko Unayama. Stålet er forarbejdet i Japan, imens grebet med det fine rattanbånd er lavet af den nordiske træsort ask.

Afsæt i naturen

Kollektionens andet møbel er Float-stolen designet af Lars Vejen og Taijiro Ishiko. Sammen har de skabt en stol i stål og træ med et næsten kaligrafisk udtryk. Ryglænet fremstår svævende, og ligesom det er tilfældet med den ribbede daybed, arbejder designerne kontrolleret med den visuelle pause. Der er også skåret ind til benet i forhold til både materiale og udtryk.

Den øvrige kollektion består af kurateret brugskunst – noget af det med ekstra tryk på ordet kunst. Det gælder fx Sen-skulpturerne, hvor Mikael Jackson har oversat sit velkendte keramiske formsprog til stål. Også her spiller pausen og det grafiske udtryk en væsentlig rolle.

Kollektionen tæller ligeledes Akiko Ken Mades Ribbon-knager, hvor der slås sløjfe på det dampbøjede massive træ, så det færdige produkt fremtræder stofligt og organisk.

Japanernes forkærlighed for bakker, detaljer og fineret træ afspejler sig i bakkeserien Union designet af Masuko Unayama, der har arbejdet med fineret ask og rattan. Samme materialer plus lidt børstet stål finder man i salatbestikket Wa, ligeledes skabt af Unayama.

En serie af kopper og skåle udformet i tyndt, næsten transparent bone china føjer sig naturligt til den mangfoldige kollektion, hvor man trods produkternes diversitet aner den røde japanske tråd.

Det er danske Stilleben, der har udviklet det hvide stel, hvis eneste udsmykning er nogle diminutive blå prikker – henholdsvis en, to og tre, der henviser til skålenes størrelse. Stellet fremstilles på et Danida-støttet keramikværksted i Vietnam, i et område, hvor man har 1.000 års tradition for keramikproduktion.

Mikkel Zebitz

© Motarasu

Mikkel Zebitz er manden bag Motarasu – en virksomhed, der tager afsæt i dansk og japansk æstetik og materialeforståelse.

Knager lavet af massiv dampbøjet træ

© Motarasu

Ribbon-knagerne er designet af Akiko Ken Made og fremstillet af massivt dampbøjet træ, der er bøjet efter en speciel teknik.

Anderledes og ærligt

Fællesnævneren for kollektionen, der også rummer den knaldrøde tekande Yoko designet af Stilleben og de indrammede trætryk Wood Works af Masayuki Koitabashi, er en stille poesi samt et formsprog, der let kan afkodes.

– Der må gerne være en wauw-effekt, men den skal være rodfæstet i ærlige, naturlige materialer og funktionalitet, understreger Mikkel Zebitz, der godt tør love, at der de næste år vil være fokus på nye designere og anderledes udtryk.

– Motarasu skal have lidt kant til de øvrige aktører i branchen, og den japanske æstetik skal læses ind i hele kollektionen. Hvorfor ikke som danskere samarbejde fuldt ud med Japan, når vi igennem hele historien har været meget inspireret af landet? Den fælles sum tror jeg på, tiltaler såvel skandinaver og japanere som et internationalt publikum. Det fik vi dokumenteret på årets møbelmesse i Stockholm, hvor også flere japanske gæster kiggede indenfor på vores stand, fortæller Mikkel Zebitz, der forestiller sig, at kollektionen i første omgang skal afsættes i Skandinavien og Japan.

Print på bambuspapir

© Motarasu

Wood works af Masayuki Koitabashi – smukke print på bambuspapir.

Kvalitet og enkelhed som fællesnævner

Båndet imellem de to lande skal styrkes yderligere – også selvom det er stærkt i forvejen.

Det er velkendt, at dansk design har været under indflydelse af japansk design de seneste 150 år, siden Japan i 1853 åbnede sine grænser for omverdenen. Omdrejningspunktet i begge lande er enkelhed, funktion, kvalitetsmaterialer og håndværk.

Fokus ligger på den enkle form og på materialerne, der får lov til at tale deres eget nedtonede sprog, hvor overflødige dekorationer brillerer ved deres fravær og giver plads til poesi. Det er også det formsprog, der kendetegner Motarasus logo, som baserer sig på heksagonet, og som på én gang refererer til det store M i Motarasu, huset og det åbne rum.

Motarasus kollektion forhandles indtil videre hos Design Werck, hos Indretningsfabrikken og fra starten af september hos Illums Bolighus.

Stol designet af Lars Vejen og Taijiro Ishiko

© Motarasu

Den grafisk rene Float-stol er designet af Lars Vejen og Taijiro Ishiko. Kombination af stål og massivt træ. Fås i naturfarvet eller sortbejdset eg.

Skåle designet af Stilleben i hvid med blå prikker

© Motarasu

Fås i naturfarvet eller sortbejdset eg. shiro er tre multifunktionelle skåle designet af Stilleben.

Relaterede Artikler