Tematisk tager dine værker udgangspunkt i drømme, science fiction, hverdag, politiske dagsordener og det dystopiske. Hvordan understøtter keramikken det?
– Den bedste måde at beskrive det på er nok ved at fremhæve min kommende og første store soloudstilling, Kryptomania (åbner på Trapholt den 21. januar 2021, red.). Titlen henleder til det, som er kodet, det, man ikke forstår, det, som er krypteret. Når jeg arbejder, så går jeg ind i sådan et uvirkeligt univers.
– Jeg forestiller mig det som et land, jeg går ind i, og så opstår der ting, skabt ud fra alt, hvad der omgiver mig til daglig. Ting fra virkeligheden bliver krypteret, vendt og drejet i processen og kommer ud på den anden side i mit kunstneriske udtryk. Når jeg arbejder, så er det sådan en stor fordybelse. Nærmest trance. Jeg kommer ned i nogle andre lag, ned i underbevidstheden. Det er der, det fungerer godt for mig at være rent kunstnerisk – uanset om det er maleri eller keramik.
– De store krukker, som jeg arbejder på lige nu, er alle lavet i 2020. Et år, hvor alt er vendt på hovedet. Hvor man ikke kan regne med noget. Der er ingen grænser. Alt er i opbrud. Jeg henter meget nede i mørket, nede i de sindstilstande, hvor tingene ikke er så velfungerende. Fordi det våde ler sætter nogle grænser, i forhold til hvor længe du kan blive ved, og hvor meget du kan redigere, så indfanger det ligesom meget rent og umiddelbart min respons på det, som foregår omkring mig.