Bow Chair: resultatet af en designkonkurrence
Skulle man ikke kende til Grete Jalks formidlingsevner som underviser og skribent, så er man højst sandsynligt stødt på hendes navn i forbindelse med hendes ikoniske Bow Chair fra 1963 – en stol, som dengang kun blev fremstillet i ganske få eksemplarer, men som heldigvis i dag er blevet tilgængelig takket være de danske designentusiaster bag Lange Production, der har genintroduceret en række af Grete Jalks fineste møbler.
Bow Chair, der er Grete Jalks bedst kendte møbel, var resultatet af en designkonkurrence, som den engelske avis Daily Mirror udskrev i 1963. Opgaven lød på at skabe en stol til henholdsvis en mand og en kvinde – en præmis, der sikkert ikke kunne godtages i dag, hvor diskussionen om, hvorvidt køn er et biologisk begreb eller en social konstruktion, raser i diverse fora og medier. Grete Jalk designede, stærkt inspireret af nogle af tidens mest innovative designere, Alvar Aaltos og Charles og Ray Eames’, formspændte møbler, to formbøjede skalstole i lamineret træ, He Chair og She Chair.
Direkte til Museum of Modern Art
Den organisk svungne, feminine variant, der senere er blevet kendt under navnet Bow Chair – eller endnu mere prosaisk, GJ Chair – vandt førsteprisen og blev straks erhvervet og udstillet på Museum of Modern Art, MoMA, i New York.
På grund af sin kompleksitet – og sikkert også fordi formsproget fremstod for avanceret for mange – blev Bow Chair helt ufortjent glemt i en lang periode. Det betød dog ikke, at der blev stille om Grete Jalk. Sideløbende med sine materiale- og formeksperimenter udviklede hun en stribe enkle og funktionelle møbler, der kunne masseproduceres, og hvor der var lagt vægt på et minimum af materialer samt på konkurrencedygtige priser.