Den nye langelinie pavillion

Ægteparret Hanne og Klaus Thorsen faldt omgående for det arkitekttegnede sommerhus på Møn, og det forstår man godt.

© Jakob Helbig

Sommerhuset Langelinie beliggende på Møn lige ud til Østersøen ejes af ægteparret Hanne Thorsen, der er uddannet grafisk designer, men nu arbejder dels som sygeplejerske, dels med salg af garn og opskrifter til håndstrik, og Klaus Thorsen, der er læge. Men også deres voksne børn og de små børnebørn kommer jævnligt forbi for at nyde stranden og den store sandkasse i haven.

  • For nogle år siden solgte vi vores dejlige sommerhus ved Limfjorden, som Friis og Moltke havde tegnet, fortæller Hanne Thorsen og forklarer videre, at på det tidspunkt havde parret længe været på udkig efter en sommerhusgrund på Sjælland.

  • Vi havde planer om at bygge et hus magen til på Sjællands Odde, men det trak ud med at komme i gang. På samme tid så vi på hjemmesiden Arkitekur i Træ (arkitrae.dk, red.) en flot præsentation af huset Langelinie, som vi i første omgang opfattede som alt for klart og færdigbygget for os. Vi havde jo indstillet os på, at nu skulle vi i gang med en byggeproces, hvor vi kunne være med fra starten, fortæller Hanne Thorsen, der i mange år har drevet virksomhed med tegning og grafik og derfor er vant til skitser.

Men parret endte med at overtage arkitekt Jan Henrik Jansens 90 m2 store bygning, der er bygget i 2006 og præmieret i 2009, og har på ingen måde fortrudt den beslutning.

  • I dag kan vi ikke forestille os, at vi ville have valgt noget anderledes end netop dette sommerhus, hvor alt er så gennemtænkt, fantastisk funktionelt og smukt forarbejdet. Det er som at være ombord på et skib, hvor der er tænkt på at udnytte enhver plads til det yderste, og alting er indenfor rækkevidde, fortæller Hanne Thorsen og viser som eksempel på dette de elegant skjulte skabe i husets lange fordelingsgang.

I Østersøens grænseland mellem tysk funktionalitet og nordisk skov har Langeliniehuset med rette været omtalt som et japansk pennestrøg. Mens husets moderne linjer bæres oppe af køligt glas, har de varme væg- ge et klart afsæt i den nordiske skov. Huset er også inspireret af arkitekt Mies van der Rohe og især hans smukke pavillon fra verdensudstillingen i Barcelona i 1929, der betegnes som et af hans hovedværker.

En af de spændende detaljer inden døre er det nedfældede badekar og de to kahytsværelser, hvorfra man kan gå direkte ud på træterrassen.

  • De smukke rum og de smukke kig ud kan stå alene uden forstyrrelser. Læg mærke til det lange kig mellem birketræerne ved husets vestlige ende og det lange kig fra stuen ned gennem gangen og ud til husets øst- vendte terrasse, opfordrer parret.

Design, materialer og funktioner går så godt i spænd, at nye gæster har problemer med at finde ud af, hvad der er døre, skabslåger eller bare væg. Det kan ske, at de går og trækker i væggene eller er på vej ud gennem ruderne, hvilket ikke er så underligt, da alt er integreret uden dørkarme, vinduesrammer og håndgreb.

  • Noget specielt ved huset er også stilheden, når yderdørene er lukkede, siger Hanne Thorsen eftertænksomt på dækterrassen.

Hun har sammen med ægtemanden lagt stor vægt på, at husets møbler og ting ikke må forstyrre, når det gælder form, farver, linjer eller mønster. De skal i stedet fremhæve rummene. Indretningen er derfor bevidst meget enkel og nærmest spartansk i sit udtryk.

  • Vi vægter højt kun at have de helt nødvendige møbler for at dække de funktioner, vi ønsker skal være i huset, forklarer Hanne Thorsen, der også har valgt sine møbelklassikere ud fra æstetiske kriterier.

  • Jeg holder især af Eames-træstolene fra midten af 1940’erne. De er smukke som skulpturer og fantastiske at sidde i. Men også af Alvar Aaltos funktionelle og lette møbler. Jeg er meget glad for at være ejer af hans smukke tevogn med kurv og hvide kakler, smiler hun.

© Jakob Helbig

Jan Henrik Jansen, arkitekten bag Langelinie, har optimalt udnyttet træets form og struktur til at understøtte bygningens grundlinjer, som fx her på den østlige side af bygningen, hvor der er opnået et fantastisk spændende samspil mellem dæk, loftsudhæng og vægge. Huset er da også blevet præmieret for sin smukke udformning.

© Jakob Helbig

Man bemærker dårligt nok, at der er et køkken i det store multirum, for alt er gemt væk i skabsvæggen bag kogeøen i stål, der er designet af husets arkitekt Jan Henrik Jansen. Køkkenvask-armaturet er fra Vola, radioen på gulvet fra Bang og Olufsen.

© Jakob Helbig

Ægteparret Hanne og Klaus Thorsen på terrassen.

© Jakob Helbig

Bord og bænke følger elegant sommerhusets aflange konstruktion og træbeklædningens vandrette linjer. Kaffehætten er designet af Inge Lindquist og købt hos Essens, mens kopperne er fra Elisabeth Lau Kieffer. Sukkerskålen er designet af Ursula Munck Petersen.

© Jakob Helbig

Pejsen og opbevaring til brænde er bygget ind i væggen. Den er fra Rais og lavet i samarbejde med arkitekten. Bemærk glaspladen foran pejsen, som er nedfældet i gulvet. Spisebordet er også tegnet af husets arkitekt sat sammen med Arne Jacobsens Syverstole. På bordet ses Mogens Lassens Kubusstage og porcelænsæsker fra Malene Müllertz, som Hanne Thorsen samler på.

© Jakob Helbig

Møbleringen er holdt stram og funktionel. De to Eames-stole i træ ved vinduet er købt hos Paustian, sofaen er fra Hay. Bemærk PH-lamperne der er hængt op i forskellige højder.

© bobedre.dk

Der er nærmest spastemning i badeværelset med det nedsænkede badekar og udsigt derfra til den omkringliggende natur. Badeværelset er også udstyret med en sauna. Den sorte skammel er Elefantstolen, designet af Sori Yanagis og købt hos Paustian. Pedalspanden er fra Vipp. Vask fra Duravit med Vola-armatur.

© Jakob Helbig

Den hvide skydedør med indfældet dørgreb, der kan lukke af til værelsesgangen, forsvinder på elegant vis helt ind mellem vægbrædderne. Glasdøren for enden af gangen fører ud til en overdækket træterrasse med udebruser.

© bobedre.dk

Værelserne er beklædt med træ både på vægge, gulvet og loftet. Der er udgang til træterrassen fra de fleste rum.

© Jakob Helbig

Det arkitekttegnede hus rummer mange unikke detaljer som fx indbygget lys ved sengen. Vækkeuret er fra Georg Jensen og sengelinned fra Marimekko.

© Jakob Helbig

Ved første øjekast tror man, at det sorte dørparti er indgangen til huset. Men bag de mørke døre findes blot et rummeligt redskabsrum.

© Jakob Helbig

Hoveddøren gemmer sig i venstre side langs husets facade, hvor indgangen går i et med de øvrige træpaneler.

© Jakob Helbig

Sommerhuset er blevet sammenlignet med et skib, og om aftenen, når det står fuldt oplyst med frit kig ind gennem de store vinduespartier i hele husets længde, er det ikke svært at følge associationerne om et fartøj omgivet af det mørke hav.

Det er i høj grad ro og tid til fordybelse, der er i højsædet, når Hanne og Klaus Thorsen opholder sig i deres sommerhus på Møn ved Østersøen.

  • Primært er vi interesserede i at slappe af med at lave mad, spise, læse, bade og sove. Vi er glade for at holde middage med gode venner, og heldigvis ligger huset så tæt på København, at venner sagtens kan komme her og nyde en god dag sammen med os, fortæller parret. Også børn og børnebørn kigger tit forbi huset og nyder stranden og den omkringliggende natur. Netop haven og naturen er en stor inspirationskilde for Hanne, når hun tegner sine strikdesigns. Læs mere på nikolajgarn.dk.