Den røde tråd
– Arkitekturen er den toneangivende faktor, i forhold til hvordan jeg indretter, både for andre og for mig selv. Jeg begynder aldrig kun med ét rum, men har en overordnet rød tråd fra starten for hele boligen, så man står tilbage med et samlet helhedsindtryk, og alle døre i princippet kan stå åbne, siger indretningsarkitekt Anja Hammersholt Roune om sin personlige bolig, en lejlighed i Skansepalæet i Aarhus, der blev opført som hotel i anledning af Landsudstillingen i 1909, tegnet af arkitekt Hjalmar Kjær.
Associationer til et kirkerum
Anja bor i stueetagen, der oprindeligt husede hotellets restaurant, og som det ofte er med den beliggenhed, så kan det være svært at få dagslys ind.
Her ser man tydeligt, at arkitekten har taget højde for det i sin tid ved at placere vinduerne relativt højt oppe, hvilket giver et helt særligt lysindfald: Det falder nærmest skråt ind og giver associationer til et kirkerum.
Farver der matcher husets historie
– Det er mødet mellem det mørke og lyse, der er spændende, og det arbejder jeg tit med som indretningsarkitekt. I den kontrast opstår ofte noget feminint og maskulint, der kan spille op mod hinanden.
Den her lejlighed er mørk, og det har jeg valgt at gå med i stedet for imod og dyrke den rolige og mørke palet, som lejligheden ligger op til. I starten af 1900-tallet brugte man også meget de her grå farver, som man eksempelvis ser hos Hammershøi, så det giver også god mening at gøre det i forhold til husets historie.
Det er den samme grå farve, der er brugt i alle rummene, og jeg har valgt at male paneler, stuk og vinduer i stedet for væggene, på nær i køkkenet og soveværelset, hvor alt er malet gråt, fortæller Anja.
Indret med forskelligartede materialer
Hvis man gerne vil bo farvemonokromt som Anja, er der nogle ting, som er gode at tage højde for ifølge hende.
Man skal tænke over at indrette med forskelligartede materialer, ellers bliver udtrykket kedeligt og fladt. Med en neutral farve, som eksempelvis grå, er lyset også vigtigt, så Anja opfordrer til, at man finder ud af, hvordan dagslyset lander og bevæger sig i løbet af dagen, og placerer sit interiør derefter.
– I min optik er det materialer, der får det hele til at tale sammen: stofligheden i et gardin, ruskindet på sofaen, marmoret på en bordplade. For øjet skaber det ro, at man bruger samme farve, og det hele er afstemt, og det kan jeg godt lide at lege med.