Lejlighed med udsigt over Themsen

Få et indblik i Kirsten Sittard-Contaroudas fantastiske studielejlighed i bydelen Parsons Green i London. Kirsten og hendes mand har skabt et hjem, der er centreret omkring køkken-, spise- og opholdsplads med en smuk udsigt over Themsen.

© Andreas Mikkel Hansen og CPH Nest
Tilværelsen har været en tumleplads for Kirstin Sittard-Contaroudas, siden hun var barn. Hun er født i Tyskland, opvokset i Trinidad, uddannet i USA og nu bosat i London, hvor hun har fundet ro med mand og børn i en skøn lejlighed. En lejlighed, hun fandt ved en tilfældighed, da hun var i området for at se på en bil og faldt pladask for det rå udtryk i Piper Building, som tidligere har huset et laboratorium og kontorer. Navnet stammer fra reliefferne på bygningens facade, som er udført af avantgarde-kunstneren John Piper. Oprindeligt købte Kirstin blot en mindre studielejlighed i Piper Building. Men da hun mødte sin mand, og de besluttede sig for, at børn ikke blot var en mulighed, men faktisk et igangværende projekt, illustreret ved Kirstins voksende mave, købte de også nabolejligheden. I 2008 gik en omfattende renovering i gang, hvor parret ryddede begge lejligheder og skabte et familiehjem. - Arkitekten Dominikus Stark, som jeg tidligere har benyttet, har skabt et hjem, som er centreret omkring køkken-, spise- og opholdsplads, hvor der er dobbelt højde til loftet, forklarer Kirstin. Herfra har man udsigt til Themsen og de grønne områder, der har lagt navn til Parsons Green. Og det er også fra disse centrale rum, at man har adgang til beboelsesafdelingen, der består af forældrenes soveværelse med tilhørende bad samt børne- og gæsteafdeling. I alt er lejligheden på 260 m2. Indretningen er bevidst holdt i et enkelt design, hvor det er Dinesen-fyrretræsgulvene og badeværelsernes basalt-sten, der bringer varme til det stilrene interiør.

Spise- og opholdsstue ligger i forlængelse af hinanden i et 12 m langt rum. De store vinduer giver masser af lys, og den dobbelte højde til loftet skaber en luftig fornemmelse.

© Andreas Mikkel Hansen og CPH Nest
Spisestuen er lys og indbydende med et speciallavet spisebord i Dinesen-træ. Dertil Eames’ DSX-sidechair fra Vitra. Pendlen er designet af Emanuele Ricci for Lumina. Kunsten på væggen af Valéria Nascimento består af keramik-klodser i forskellige størrelser, nuancer og teksturer. Stolen SE 68 fra Please Wait To Be Seated er designet af Egon Eiermann i 1951. Døråbningen fører ind til et kontor.

© Andreas Mikkel Hansen og CPH Nest
Køkkenet er speciallavet til lejligheden. De højglanslakerede moduler skaber et forløb, der peger hen mod forældrenes afdeling, som man kommer til gennem skydedøren for enden af rummet. I det langstrakte rum kommer længderne på Dinesen-plankerne for alvor til deres ret. Hårde hvidevarer er fra Gaggenau og Miele.

© Andreas Mikkel Hansen og CPH Nest
Kirstin Sittard-Contaroudas i stuen, hvor Marc Sadlers Twiggy-lampe fra Foscarini skaber liv. Kunstværket i baggrunden er af Monika Piatkowsky.

© Andreas Mikkel Hansen og CPH Nest
Den sorte LC2-lædersofa er fra Cassina, og den grå Victor-sofa fra Flexform. Wassily-stolene er designet af Marcel Breuer for Knoll. Lampen er designet af Marc Sadler for Foscarini. Sofabordet med betonpladen er speciallavet. Kelim-tæppet fra Oriental Heritage deler det store rum op og samler sofa-gruppen, som bliver en zone for sig - et rum i rummet.

© Andreas Mikkel Hansen og CPH Nest
De lofthængte spejle er en flot detalje, som har en praktisk funktion: i stedet for at lukke af for soveværelsets vindue, som man skimter i baggrunden, åbner de op for lyset og skaber samtidig dybde i rummet. De mintgrønne bakker samt håndspejlet med kobberhåndtag er fra Hay.

© Andreas Mikkel Hansen og CPH Nest
En fin opstilling på badekarret, der er fra Duravit. Armatur fra Vola.

© Andreas Mikkel Hansen og CPH Nest
Den dekorative basalt-sten, som bruges på både gulv, trappe, ved håndvaskene og som afsætningsplads ved badekarret, er fra italienske Livra. Håndvaskene er fra Duravit, og vandhanerne er Volas 590G-system.

© Andreas Mikkel Hansen og CPH Nest
Trappen fra forældrenes soveværelse til badeværelset er utraditionelt placeret mellem håndvaksen og vinduesvæggen, hvor den opleves som nærmest usynlig.

Soveværelset har fået dobbelt højde til loftet. Det får rummet, som egentlig er ret lille, til at virke større, end det er. Glasruderne, som går ind til badeværelset, forstærker effekten. Fra sengen er der en storslået udsigt over Themsen, og bag væggen ligger et påklædningsværelse. For enden af værelset står Le Corbusiers elegante Lounge Chair LC 4.

© Andreas Mikkel Hansen og CPH Nest
Gæsteværelset står klar til at modtage besøg. Sengen er speciallavet ligesom sengebordet, der er snedkereret i Dinesen Douglas.

© Andreas Mikkel Hansen og CPH Nest
Familieværelset kalder Kirstin rummet, hvor børnene kan trække sig tilbage for at tegne, lave lektier eller spille på spilkonsol. Her har man, som i badeværelset, valgt en løsning med et vindue, der adskiller mod opholdsrummene, men samtidig giver lys og skaber en sammenhæng, så man kan følge med i, hvad der sker i køkkenet og stuen.

© Andreas Mikkel Hansen og CPH Nest
Trappen til familieværelset står knivskarpt og rent. Årringe i trappetrinene skaber et mønster, der sætter liv i trapperummet. Som i resten af huset understøttes det rene udtryk af, at der ikke bruges kantlister.

© Andreas Mikkel Hansen og CPH Nest
Sønnen Aris gør klar til kage ved spisebordet. Her ser man tydeligt, hvordan det speciallavede bord har fået hvid lak på en måde, så Douglas-plankernes tegninger står frem.