
I Julie og Mads' sjette sals lejlighed er der kunst i alle rum – endda på børneværelset
Hjemme hos Julie og Mads Tvillinggaard Bonde er der så meget at gå på opdagelse i, at det er svært at komme derfra igen. Både kunsten, men også farvebrugen er ultra dragende.
AfFor folk med hang til arkitektur og kulturarv er Kay Fiskers og C.F. Møllers ikoniske Vestersøhus i København en drømmeplacering.
Især hvis du kommer øverst op, hvor der er udsigt over Sankt Jørgens Sø, Planetarium og Frederiksbergs tage, og lyset strømmer ind igennem vinduerne på sjette sal.
Her bor Julie og Mads Tvillinggaard Bonde, hun kunsthistoriker og -rådgiver, han biotech-ingeniør og grundlægger af virksomheden Labster, og parrets to børn.
De boede først nede på tredje sal i samme opgang, og for et par år siden rykkede de så helt op på toppen. Heroppe differentierer lejlighederne sig fra de andre i komplekset, da de første, der flyttede ind på øverste etage i slut-1930’erne, selv havde indflydelse på, hvordan de gerne ville have interiøret.
– Hele byggeriet er jo lavet op til en krigstid, så opgangene er lidt forskellige, i forhold til hvad der var muligt at få fat i af materialer. Heroppe er håndtagene eksempelvis af messing, i de andre lejligheder er det bakelit. I den lejlighed, vi boede i på tredje, er vindueskarmene lavet af Porsgrunn-sten, og her er det grønt marmor. Der er en iboende værdi i at bo i et stykke kulturhistorie. De mindste detaljer er tænkt ind i det større hele, og det kan man mærke. Man lærer, hvordan arkitekturen har sin vilje og på sin egen måde er med til at give livet mening her i lejligheden, siger Julie Tvillinggaard Bonde.
Og lige så vel som det ydre er noget særligt, således gør det sig også gældende indenfor hjemme hos Julie og Mads, der har en eklektisk samling af kunst spredt ud over hjemmets samtlige 170 m2.
Og det er bogstaveligt talt overalt – i vindueskarme, på podier, på kaminhylden, på vægge og gulve og i soveværelse, børne- og badeværelser.
Og alligevel er det på ingen måde et stift, udstillingsagtigt hjem med hvide vægge og ekko, når man taler. Tværtimod. Her emmer af levet familieliv med alt, hvad dertil hører, når man har en 14-årig og en 10-årig og to travle karrierer.
– Børnene driller nogle gange og spørger: “Mor, er det her kunst, eller er det bare en skakbrik?” griner Julie.
Den slags misforståelser sker også den dag, billederne her bliver taget, da nogle blomster skal flyttes rundt på, og vasen, de kommer over i, i virkeligheden er et glasværk, der forestiller en invasiv brombærart, fra en installation af Tue Greenfort.
Julie Tvillinggaard Bondes råd til at starte en samling
- Læg et beløb til side hver måned.
- Begynd med at købe noget, der ikke er så stor en økonomisk beslutning.
- Husk, at man ikke behøver købe til evigheden.
- Ved at se meget kunst finder man ud af, hvad man kan lide.
- Gallerister ved, hvad de taler om: Bare stil spørgsmål. Det gode ved kunst er, at der ikke er noget, der er forkert. Selv som fagperson har man nogle gange ikke en chance for at vide, hvad der foregår i et værk, uden at få en lille dåseåbner af en, der ved noget om det.
- Se kunstuddannelsernes afgangsudstilinger.