Kære læser,

Vores hjemmeside understøtter desværre ikke Internet Explorer 11. For at få den bedste oplevelse på hjemmesiden og af vores indhold, vil vi bede dig om at anvende Edge, Chrome, Safari eller andre, nyere browsere.

Med venlig hilsen,
May Kjærsgaard,
Digital redaktør

Fra 350 m² stort håndværkertilbud til eksklusiv lejlighed

Den store lejlighed i Frederiksstaden fik en gennemgående make-over.

Grå grundtone

I Frederiksstaden i København bor Pernille Juhl i en eksklusiv lejlighed præget af kunst, antikviteter, moderne design og en sikker stilsans. Hun går op i detaljer og skræddersyede løsninger, som har udmøntet sig i flere praktiske skabe og reoler over hele lejligheden og i en originalt udtænkt sengegavl, der også udmærker sig som kommode.

Farven grå bruger hun som grundtone for at skabe en enkel ramme, så hun kan blande mange tider og forskelligt design, uden at det roder.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad - // Grå bliver i stuen brugt som ramme for stilarter fra flere tider og verdensdele og en stor samling kunst, der hænger som en collage på væggen bag sofagruppen. Det markante farvede værk af Mette Winckelmann er en collage af gamle ternede skjorter. Lamperne på konsolbordene er lavet af gamle tinkander fra Istanbul. Det er Pernilles eget design ligesom sofabordene. De grå sofaer er fra Flexform.

Lejligheden er omslugt af gamle royale gader

I indre København i det, der hedder Frederiksstaden, på en af de gamle, brede gader blandt antikforretninger og kunsthandlere bor designeren Pernille Juhl.

Kvarteret har sit navn efter kong Frederik den 5., der skænkede en række byggegrunde mellem Bredgade og havnen til Københavns Magistrat for at markere den oldenborgske kongeslægts 300-års regeringsjubilæum i 1748. Han ønskede at skabe en bydel, som kunne manifestere hans enevældige magt og storhed, hvilket stadig karakteriserer gaderne og de imponerende bygninger.

Der er kun få eksklusive privatboliger tilbage i området, da størstedelen med tiden er overtaget af advokatfirmaer og kunsthandlere. Gadens pulserende liv forstummer dog brat, når man træder ind i den stille, højloftede bolig.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad - // Et flot lysindfald sikres gennem to store, gråmalede stålvinduer, der vender ud mod henholdsvis entréen og Pernilles arbejdsrum. Skulpturelt ved siden af døren ud til terrassen står Flagermusstolen, hvor denne er en specialdesignet udgave til Japan.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad - // Tinfadene i forgrunden er antikke og er tidligere anvendt som serveringsfade til vildt. Tinstagerne er gamle svenske, tyske og danske stager og nogle, som Pernille har samlet gennem mange år. Reolen i stuen er Pernilles design og kan laves efter individuelle mål og ønsker, og i den står antikke genstande, som er samlet på rejser rundtomkring i verden.

Arkitektonisk og antik symbiose

Her er en sikker sans for farver og et flot samspil mellem det klassiske, det historiske og en enkel arkitektonisk linje. For det er netop et af Pernilles specialer. Det bunder i, at hun for 20 år siden gik i gang med at producere møbler samt at få renoveret antikke møbler og yde designkonsulentbistand.

Hun rådgiver nu om alt fra helhedsløsninger i et byggeprojekt over skræddersyede løsninger, til når der blot er brug for en rød tråd i en boligindretning.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad - // At det grå og antikke løber som en rød tråd gennem indretningen, er helt tydeligt i boligens to stuer, der er sammenlagt via en åbning i væggen og et lille trin ned, fordi huset har sat sig igennem årene. På væggen over det svenske konsolbord hænger et værk af Carl-Henning Pedersen og et gammelt danmarkskort – begge i gamle forsølvede rammer.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad - // De specialbyggede bogreoler og det store arbejdsbord i asketræ er designet af Pernille. Opalglaspendlerne er designet til Radiohuset i slutningen af 1940'erne af Vilhelm Lauritzen, og de hænger i gangen som perler på en snor.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad - // Pernille Juhl har også sitt showroom i den store, lyse lejlighed, hvor dette rum er hendes kontor.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad - // Et industrielt stålvindue adskiller kontoret fra stuen. Under det har Pernille designet en reol, som er bygget efter rummets mål. En samling af antikke lokkeænder i sort-hvidt dekoreret træ underbygger det grafiske element i udtrykket.

Et totalrenoveret håndværkertilbud

Pernilles egen bolig indeholder også hendes tegnestue og showroom.

Lejligheden er på 350 m², og da hun overtog den, var det som et håndværkertilbud, hvor der absolut intet bevaringsværdigt var tilbage. Så hun gik i gang med at ændre planløsningen for at tilpasse den til et liv med en stor familie og mange gæster.

Alt er totalrenoveret, de originale gulve er slebet, samtlige døre er udskiftet til klassiske fyldningsdøre, der passer til byggetiden, og alle radiatorer er pakket ind i specialdesignede skjulere med brede vindueskarme.

Loftet var blevet forsænket tidligere, men blev pillet ned og viser nu husets charmerende skævheder, som har sat sig igennem mange årtier. Køkkenet har Pernille selv tegnet, og alt øvrigt fast inventar som reoler, skabe og baderumsmøbler er lavet i tæt samarbejde med snedkerfirmaet Gribskov Inventarsnedkeri.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad - // Lyse, hvide gulve og en smuk blanding af nyt og gammelt er et af Pernilles specialer. Det antikke dukker op i de franske stole, som har fået betræk af lavendelfarvet hør, samt i de svenske lænestole med ternet stof af hør, som blandes på raffineret vis med en daybed i sort læder, PK80, som er designet af Poul Kjærholm og produceret af Fritz Hansen. Den grå sofa er fra Flexform. Pernille har selv designet sofabordene ud af antikke tinfade og med sortmalede træstel. Det store, mørke maleri er af kunstneren Axel Geis, og værket i hjørnet af metal er en wall sculpture af Curtis Jere fra 1940.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad - // Transparens og rumlighed mellem gang og stue har Pernille skabt med et gråmalet stålvindue, og fornemmelsen forstærkes af gamle, franske spejle, der reflekterer lyset. Det gråmalede bord er svensk, og tinfadet er antikt fra Istanbul.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad - // Et sort sidebord er udstillingssted for keramik købt i Vietnam og en samling antikke saltkar. Den keramiske platte på væggen er lavet af den finske kunstner Birger Kaipiainen, og billedet under er af Troels Wörsel.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad - // Det grå køkken er designet og farvesat af Pernille og produceret af Gribskov Inventarsnedkeri. De stramme linjer brydes af samlingen af værker, der både skaber liv som en større collage og agerer som et stilelement, der er gennemgående i boligen.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad - // I køkkenet er specialdesignede Bestlite-lamper i børstet stål sat op på væggen, hvor der er monteret en hvid stenplade, der også er brugt som bordplade.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad - // På køkkenets bagvæg har Pernille i samarbejde med Tine K Home fået speciallavet en 4,20 m lang sofa. Bordene er hendes eget design, og de er lavet af store antikke kogekar fra Istanbul sat på et sortmalet træstel.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad - // En blanding af Arne Jacobsens Syverstole og Hans J. Wegners Y-stole med sort flet er i herligt selskab omkring bordet, der er sammensat af et Poul Kjærholm-stel og en hvid stenplade, som også er brugt som bordplade på køkkenelementerne. Et rødt værk af Peter Linde Busk spiller sammen med en rød Syverstol, som liver op midt i alt det grå. De originale PH-lamper er i opalineglas.

En grå grundtone giver et nordisk look

Den grå farve i køkkenet er hendes hemmelighed og er oprindeligt skabt ud fra eget behov.

– Det er sådan, at flere af mine kunder, når de har set mit køkken, har ønsket sig det samme design og den samme farve. Den grå farve er min favorit. Men grå er ikke bare grå. Det er svært, og det tager tid at finde præcis den nuance i en gråskala, som både har varme og kølighed på en gang, forklarer hun om de grå nuancer, der går igen i lejligheden flere steder fra lys grå til koksgrå.

– Det er nemt at matche de smukke gråtoner med andre farver og dermed beholde det nordiske, klassiske look, fortæller Pernille, der især matcher farven med skæve nuancer af rosa, lavendel og antracit, som får deres helt eget udtryk sammen med det grå.

En udsøgt blanding af kunst hænger overalt på væggene, og der knytter sig historier til alle kunstværker om, hvordan og hvor de er fundet gennem tiden.

– Tapetskaberen William Morris sagde: Uanset hvad du har i dine rum, så tænk først og fremmest på væggene, for det er dem, der skaber huset og hjemmet. Og man kan jo tapetsere med kunst, siger Pernille, som også finder og køber kunst for sine kunder, hvis de ønsker det, og selv har valgt at holde alle vægge hvide for på den måde at give de smukke kunstværker fuldt fokus.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad - // Pernille har designet en moderne udgave af en alkove, dog som dobbeltseng. Designet rummer mange funktioner. Således er det en afskærmende halvvæg, der gør sengen til et hyggeligt hjørne, som betyder, at den bliver brugt som daybed i dagtimerne. Samtidig er det en genial måde at skabe opbevaringsplads på både i siderne og under sengen.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad - // Fornemmelsen af ro og af at være privat er helt tydelig i den designede seng, hvor belysningen kommer fra speciallavede Bestlite-lamper i børstet stål.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad - // I det luksuriøse og elegante badeværelse er marmor det dominerende materiale. Her tilpasser baderumsmøblerne sig diskret under stenens markante linjer. Armaturet i krom er fra Dornbracht, og det står flot til lamperne, hvor skærmene er af hvidt akvarelpapir.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad - // Gæstetoilettet er tapetseret med tapet designet af den britiske tapetdesigner Marthe Armitage for Hamilton Weston. Baderumsmøblet er lavet ud fra idéen om en gammeldags servante, men med et moderne islæt i form af en hvidemaljeret stålvask.

Relaterede Artikler