Fra 350 m² stort håndværkertilbud til eksklusiv lejlighed
Den store lejlighed i Frederiksstaden fik en gennemgående make-over.
© Birgitta Wolfgang Bjørnvad - // Grå bliver i stuen brugt som ramme for stilarter fra flere tider og verdensdele og en stor samling kunst, der hænger som en collage på væggen bag sofagruppen. Det markante farvede værk af Mette Winckelmann er en collage af gamle ternede skjorter. Lamperne på konsolbordene er lavet af gamle tinkander fra Istanbul. Det er Pernilles eget design ligesom sofabordene. De grå sofaer er fra Flexform.
© Birgitta Wolfgang Bjørnvad - // Et flot lysindfald sikres gennem to store, gråmalede stålvinduer, der vender ud mod henholdsvis entréen og Pernilles arbejdsrum. Skulpturelt ved siden af døren ud til terrassen står Flagermusstolen, hvor denne er en specialdesignet udgave til Japan.
© Birgitta Wolfgang Bjørnvad - // Tinfadene i forgrunden er antikke og er tidligere anvendt som serveringsfade til vildt. Tinstagerne er gamle svenske, tyske og danske stager og nogle, som Pernille har samlet gennem mange år. Reolen i stuen er Pernilles design og kan laves efter individuelle mål og ønsker, og i den står antikke genstande, som er samlet på rejser rundtomkring i verden.
© Birgitta Wolfgang Bjørnvad - // At det grå og antikke løber som en rød tråd gennem indretningen, er helt tydeligt i boligens to stuer, der er sammenlagt via en åbning i væggen og et lille trin ned, fordi huset har sat sig igennem årene. På væggen over det svenske konsolbord hænger et værk af Carl-Henning Pedersen og et gammelt danmarkskort – begge i gamle forsølvede rammer.
© Birgitta Wolfgang Bjørnvad - // De specialbyggede bogreoler og det store arbejdsbord i asketræ er designet af Pernille. Opalglaspendlerne er designet til Radiohuset i slutningen af 1940'erne af Vilhelm Lauritzen, og de hænger i gangen som perler på en snor.
© Birgitta Wolfgang Bjørnvad - // Pernille Juhl har også sitt showroom i den store, lyse lejlighed, hvor dette rum er hendes kontor.
© Birgitta Wolfgang Bjørnvad - // Et industrielt stålvindue adskiller kontoret fra stuen. Under det har Pernille designet en reol, som er bygget efter rummets mål. En samling af antikke lokkeænder i sort-hvidt dekoreret træ underbygger det grafiske element i udtrykket.
© Birgitta Wolfgang Bjørnvad - // Lyse, hvide gulve og en smuk blanding af nyt og gammelt er et af Pernilles specialer. Det antikke dukker op i de franske stole, som har fået betræk af lavendelfarvet hør, samt i de svenske lænestole med ternet stof af hør, som blandes på raffineret vis med en daybed i sort læder, PK80, som er designet af Poul Kjærholm og produceret af Fritz Hansen. Den grå sofa er fra Flexform. Pernille har selv designet sofabordene ud af antikke tinfade og med sortmalede træstel. Det store, mørke maleri er af kunstneren Axel Geis, og værket i hjørnet af metal er en wall sculpture af Curtis Jere fra 1940.