Billedkunstneren Anne Aarslands lyse lejlighed på Frederiksberg
Billedkunstner Anne Aarsland bor med sin mand og to børn i en lys lejlighed på Frederiksberg. Her har hun indrettet sig med en skøn blanding af ny kunst, klassisk design og alt det, der ligger indimellem.
Af
Stemningen er afslappet, og man føler sig automatisk godt tilpas, når man træder ind i Anne Aarslands rummelige Frederiksberg-lejlighed. Afstemte, neutrale farver og træ i flere varianter signalerer ro og giver øjet mulighed for at dvæle ved former, strukturer og materialer – der samtidig skaber en ramme, hvor alle hendes malerier og litografier får lov til at tale. Det er ikke mindst Anne Aarslands egne ekspressive malerier med både grafiske og organiske elementer, der fanger øjet. Egne værker får selskab af unge danske kunstnere og ikoner som Robert Jacobsen, Sven Dalsgaard og Asger Jorn.

Et af Anne Aarslands egne malerier over Poul Kjærholms elegante og maskuline PK31-sofa i sort læder. Sofabordet hedder Table in a Jar og er designet af den svenske møbeldesigner Albert Larsson i 1959. Vasen på bordet hedder Table Gun Vase. Denne side: Kunsthistoriker og billedkunstner Anne Aarsland bor med sin mand Christian Dubois, der er cand.jur. og chef for direktionssekretariatet i Sundhedsstyrelsen, samt deres to drenge, Asger på 9 år og Max på 4 år.

Der er ro og harmoni i stuens indretning på trods af de mange forskelligartede møbler. Forklaringen er en afdæmpet farvepalet. Poul Kjærholms stramt designede PK31-sofa har en central plads. Det samme gælder Anne Aarslands egne malerier. Gruppen, der i øvrigt består af bordet Table in a Jar, Wegners CH24-fletstol, Greta Grossmanns standerlampe Grashopper og en organisk formet læderstol af ukendt designer, samles af tæppet fra By Fribert. Loftslampen er designet af George Nelson.

Anne Aarsland har atelier i en gammel nedlagt skole sammen med 20 andre kunstnere blot en gåtur fra hjemmet. Her er der et supergodt lys, plads til at udfolde sig frit og muligheder for at indgå i et kollegialt samvær.

Et antikt klapbord har fundet plads i vinduespartiet og udgør sammen med en smukt patineret Syver-stol af Arne Jacobsen et hyggeligt lille arbejdshjørne. Bordlampen Woodlamp, designet af TAF Architects for Muuto, giver skarpt modspil til bordet. Loftspendlen med de fine farver er designet af Simon P. Henningsen til det gamle Divan2 i Tivoli. Maleriet er af Peter Bonde.

Anne Aarslands ældste søn Asger spiller cello, og det smukke instrument står selvfølgelig fremme i stuen. Nederst et litografi af Niels Reumert og øverst en af Anne Aarslands egne tegninger.

Anne Aarsland og Christian Dubois’ fælles kontor er særdeles rummeligt med plads til en stor bogreol og ikke mindst: et smukt patineret teaktræsbord, tegnet af Finn Juhl, omgivet af en kontorstol tegnet af Charles Eames, Alvar Aaltos spisebordsstol model 66 for Artek samt en ældre 3107-stol, tegnet af Arne Jacobsen. Den markante væglampe-265 er designet af Paolo Rizzatto i 1973 for Flos. Væggene prydes af litografier af Robert Jacobsen, Karel Appel og Preben Hornung.

Finn Juhls elegante F137-Chair fra 1953, også kaldet Japan-stolen. Litografi af Robert Jacobsen. Lampen er designet af Christian Dell.

En enkel og stilren egetræsbænk giver plads til kunstbøger og brugskunst, blandt andet Cesta-lampen designet af Miguel Mila. Fotografierne er af kunstneren Carina Jo Sivager.

Lejlighedens oprindelige grundplan er blevet ændret, hvilket har givet familien et stort, lyst køkken. Her er der blevet plads til Wegners store krydsbensbord PP85, kranset af Y-stole og et par Alvar Aalto-stole. Bænken er designet af Christina Liljenberg Halstrøm for Trip Trap. Lampen over spisebordet er tegnet af George Nelson.

Køkkenet er et miks af elementer fra Kvik og Trævarefabrikernes Udsalg. De fine sorte pendler over køkkenbordet bærer det anarkistiske navn Hand Grenade A110 og er skabt af Alvar Aalto for Artek.

Anne Aarsland holder meget af at handle på auktioner eller at finde gode ting på loppemarkeder. Her en klunset reol fra Rigsarkivet, der giver rum til sko og tøj i soveværelset. Også her har HuskMitNavn været på spil.

På et af børneværelserne er et gammelt kontorskrivebord sat sammen med en Eames-stol. Maleriet er af Karoline H. Larsen.

Badeværelset er ny-renoveret med moderne hvide skabselementer. Selvom pladsen er trang, er der selvfølgelig blevet plads til kunst på væggen - her af HuskMitNavn.