Kære læser,

Vores hjemmeside understøtter desværre ikke Internet Explorer 11. For at få den bedste oplevelse på hjemmesiden og af vores indhold, vil vi bede dig om at anvende Edge, Chrome, Safari eller andre, nyere browsere.

Med venlig hilsen,
May Kjærsgaard,
Digital redaktør

Idyllisk symbiose mellem gammelt og nyt

Et smukt, gammelt bindingsværkshus uden for Svendborg har fået tilføjet en moderne tilbygning, som har skabt mere plads, lys og panoramaudsyn til mark og skov.

Bindingsværkshus

© Andreas Mikkel Hansen

På gårdspladsen kan familien slappe af og spise dagens måltider, når vejret tillader det. Havebordet er fra et havecenter i nærheden, og vasen er købt brugt fra en blomsterbutik i Svendborg.

Vaskeægte Morten korch-stil

Gennem gule marker og en frodig skov snor vejen sig til det gamle bondehus, hvor Anna og Nicolai bor med deres to børn. Man kunne let tro, at man var kørt forkert, for vejen er blind, og det er først, når man er lige ved at vende om, at det sort-hvide bindingsværkshus i vaskeægte Morten Korch-stil kommer til syne forude.

Bindingsværkshus

© Andreas Mikkel Hansen

Den sorte tilbygning tegnet af Gråbrødre Arkitekter og det 250 år gamle bondehus, har ikke meget tilfælles hverken alders- eller stilmæssigt, men de komplementerer alligevel hinanden. Det sorte træ, som tilbygningen er lavet af, er inspireret af bjælkerne på det gamle bondehus. Den nye tilbygning åbner sig mod mark og natur og lader masser af lys flyde igennem hjemmet.

Omgivet af natur

Parret flyttede ind i huset i 2002, efter at de i en årrække havde boet i udlandet og søgte et mere roligt sted omgivet af natur. Huset ligger lige uden for Svendborg, så selvom det syner af at være langt ude på landet, så er bylivet kun få kilometer væk.

Bindingsværkshus

© Andreas Mikkel Hansen

For enden af en blind vej ligger det hyggelige hjem, hvor Anna og Nicolai bor med deres to drenge, Albert på 12 og Karl på 14.

Savnet til mere plads og lys

Familien var glade for det gamle bindingsværkshus, men savnede mere plads og lys. For få år siden tog de derfor springet og kontaktede Gråbrødre Arkitekter for at høre, om de kunne hjælpe dem med den tilbygning, som de havde i tankerne.

Anna

© Andreas Mikkel Hansen

Anna mellem det nye og gamle hus.

Det ønskede resultat

I dag står den kun tre meter brede, men alligevel rummelige, sorte træbygning færdig, og parret kunne ikke have ønsket sig et bedre resultat. For med tilbygningen har familien ikke blot fået flere m², men også langt mere lys.

Bindingsværkshus

© Andreas Mikkel Hansen

Fra soveværelset har parret fabelagtig udsigt over mark og skov. De brune velourgardiner fra Botex holder effektivt lyset ude. Stolen er designet af Marcel Breuer og bærer navnet Wassily Chair.

Bedre lysindfald

– Et bondehus, der er 250 år gammelt, er ikke bygget for at lukke lyset ind, og vi har derfor altid haft et lidt mørkt hus, men det er slut nu, fortæller Anna og tilføjer, at køkkenet, som ligger i den gamle del af huset, tilmed har fået mere lys i kraft af åbningen til tilbygningen.

Bindingsværkshus

© Andreas Mikkel Hansen

Kontoret er indrettet i tilbygningens stueetage, hvorfra der er udgang til marker, skov og solnedgang. Forrest i billedet ses en skulpturel stol fra Skagerak. Maleriet på væggen er malet af Annas far, Kjeld Parsum, mens skrivebordet er et arvestykke fra Nicolais oldefar. Reolen er specialbygget af en snedker til rummet, da parret ønskede den hævet, så den fyldte så lidt som muligt i det smalle rum.

En udfordrende opgave

Det var ikke nogen let opgave for arkitekterne at tegne den 70 m² store tilbygning. For selvom der ingen naboer var til at genere under byggeprocessen, gjorde det fredede stengærde bagved huset, at det var svært at få placeret alle rummene fornuftigt, uden at det skulle blive for trangt. Bygningen kunne nemlig kun laves tre meter bred, så særligt placeringen af trappen voldte en del problemer.

Bindingsværkshus

© Andreas Mikkel Hansen

Køkkenet er placeret i det gamle hus, hvor ikke alt står snorlige – men det er en del af charmen. Spisebordet, som lyses op af lamper fra Ikea, har parret fået lavet efter egne tegninger i Hamborg. Stolene er af Charles & Ray Eames.

Respekt for det gamle

Arkitekterne måtte komme med en lang række løsninger, inden parret kunne træffe en endelig beslutning om, hvordan bygningen skulle konstrueres. Selvom tilbygningen er holdt i en anden stilart end det oprindelige hus, er den alligevel bygget med respekt for det gamle bindingsværk, hvis sorte bjælker går igen i det nye. Parret havde hele tiden vidst, at de ville bygge i sort træ, men hvordan det helt nøjagtigt skulle se ud, fik de hjælp til.

Bindingsværkshus

© Andreas Mikkel Hansen

Trappen, som fører op til første sal, er opsadlet og i fyrretræ. Trappefabrikken står bag design og udførelse.

Stimulerende for øjet

– Det var arkitekten, der rådede os til, at tilbygningen skulle bygges med lodret træbeklædning, der er opdelt med vandrette bånd. De vandrette opdelinger virker stimulerende for øjet og gør facaden meget lettere at bygge for tømrerne, forklarer Anna.

Bindingsværkshus

© Andreas Mikkel Hansen

Bænken på den hyggelige gårdsplads er bygget af et familiemedlem. Her kan man sidde og nyde solen.

Overgangen til det nye

Det er dog ikke kun udenpå, at husets stil og materialer er velovervejede. Også indendørs er der tænkt over hver en detalje. Fra køkkenet er der direkte adgang til den nye del af huset, hvor man bydes velkommen af en smuk stol fra Skagerak, som markerer overgangen fra det nye til det gamle.

Bindingsværkshus

© Andreas Mikkel Hansen

Fra soveværelset er der adgang til et badeværelse samt den smalle trappe, som fører ind til det gamle hus.

Udsigt over markerne

I stueetagen er garderobe og kontor placeret, og bevæger man sig op ad den smalle trappe til førstesalen, kommer man til soveværelse og badeværelse. Fra det store vinduesparti i soveværelset kan parret nyde panoramaudsigten over markerne, som står i fuld flor hele sommeren. Selvom tilbygningen er helt nybygget, har parret alligevel formået at skabe en personlig stemning indenfor.

Bindingsværkshus

© Andreas Mikkel Hansen

Badeværelset er holdt i varme farver for at undgå, at det nybyggede ikke får et alt for sterilt udtryk. Armaturet er fra Hans Grohe, mens vaskemøblet er fra SkabRum. Fra badekarret, der er fra Duravit, kan man nyde den blå himmel, der kommer til syne i ovenlysvinduet.

Idyllisk symbiose

– Vi har fået masser af hygge foræret i det gamle bondehus, og vi skal kæmpe lidt mere for det i de nye rum. Vi har derfor sørget for at bringe masser af varme farver og bløde tekstiler ind, fortæller Anna og fortsætter.

– Et rart og personligt hjem bygges langsomt op af ting, man køber, ting man arver, og ting, man finder i naturen. Et hjem, hvor alt er nyt, virker upersonligt, og jeg har brug for at omgive mig med ting, der har en særlig betydning, siger hun og henviser til malerierne på væggene, som faderen, Kjeld Parsum, har malet. Alt i alt synes hun dog, at det nye og det gamle er smeltet sammen i en idyllisk symbiose, som tilmed passer ind i de naturskønne omgivelser.

Stilleben

© Andreas Mikkel Hansen

Et stilleben med den farvede glasvase fra Ikea kombineret med en porcelænsfigur fra Royal Copenhagen skaber personlighed i boligen.

Bindingsværkshus

© Andreas Mikkel Hansen

Parret ønskede sig et stort og luftigt soveværelse, men da tilbygningen er så smal, måtte de bygge 60 cm ind i loftet på det oprindelige hus. Sengen fra DUX er beklædt med et arvet tæppe.

Bindingsværkshus

© Andreas Mikkel Hansen

Tilbygningen i fuld udstrækning set fra marken. Her får man for alvor en fornemmelse af, hvordan arkitekten har arbejdet i længden, og placeret vinduerne strategisk, så der lukkes masser af lys ind, samtidig med, at der skærmes af for privatlivet.

Bindingsværkshus

© Andreas Mikkel Hansen

Det oprindelige hus i al sin romantiske landlige idyl med rosenbuske, bindingsværk og stråtag.

Bindingsværkshus

© Andreas Mikkel Hansen

Naturens liv er nærværende overalt omkring den lille familie. Her er der skabt et lille vindue til det grønne i brandestakken.

Relaterede Artikler